۱۶:۱۹ ۱۴۰۲/۵/۳۱

حین کباب‌ کردن گوشت به این نکات دقت کنید

حین کباب‌ کردن گوشت به این نکات دقت کنید

در این مطلب به نکاتی اشاره خواهیم کرد که رعایت هر یک از آنها به هر چه سالم تر کباب کردن غذای مان کمک می کند.

به گزارش کاسپین24 | تابستان فرصت خوبی برای سفر و گردش در طبیعت است و بیشتر افراد تمایل دارند گوشت یا مرغ را روی آتش، کباب کنند. گرچه طبخ غذا به این روش بسیار دلچسب و خوشمزه است اما باید نکاتی را رعایت کرد زیرا زمانی که گوشت سیاه می‌شود، برای سلامت بدن مضر خواهد بود و زمینه‌ساز سرطان می‌شود.

انتخاب زغال بهداشتی

اولین عاملی که هنگام کباب‌‌کردن گوشت باید در نظر گرفت، انتخاب زغال است. توصیه می‌‌شود از انواع زغال بهداشتی و بسته‌بندی برای این کار استفاده شود زیرا این زغال‌ها رطوبت کمتری دارند و مقدار قطران و سایر مواد آلی شان نیز تا حد زیادی گرفته می‌شود.

پرهیز از استفاده از مواد آتش‌زا

برای اینکه زغال آتش بگیرد معمولا از مواد اشتعال‌زا مانند نفت یا محلول‌های آتش‌زا استفاده می‌‌شود. گرچه این کار باعث آتش‌گرفتن سریع زغال می‌شود اما برای سلامت مضر است. بهترین کار این است که مقداری از زغال‌ها با آتش روشن و به‌آرامی همه آنها گداخته‌ شوند. در کل، باد زدن ملایم زغال‌ها روش خوب و سالم برای گداختن زغال است.

جلوگیری از ریختن چربی روی زغال

برای جلوگیری از تشکیل هیدروکربن‌‌های آروماتیک چند حلقه‌ای (PAH) که برای سلامت و محیط زیست مضر هستند باید مراقب بود که چربی و روغن روی آتش یا میله‌‌های باربیکیو نریزد. راهکار ساده برای این منظور، جداکردن چربی‌های مرئی از روی گوشت است. صدای جیزجیز آتش هنگام کباب‌کردن گوشت نشان می‌‌دهد که روی آتش روغن می‌ریزد.

پرهیز از گذاشتن گوشت روی آتش مستقیم

هنگام کباب‌‌کردن گوشت باید صبر کرد تا آتش برطرف شود و گوشت روی زغال گداخته قرار گیرد. در واقع گوشت نباید با دمای بیش از 220 درجه سانتی‌گراد طبخ شود در حالی که آتش حدود 500 درجه سانتی‌‌گراد حرارت دارد. همچنین، بهتر است روی صفحه گریل با فاصله حداقل 10 سانتی‌متر روی زغال باشد.

توجه به پخت کامل تکه های گوشت

اگر گوشت روی حرارت زیاد آتش باشد خیلی زود سطحش پخته می‌شود و می‌سوزد اما قسمت داخلی گوشت هنوز خام است. در حالی‌‌‌‌که گوشت نیم‌پز خطر باقیماندن باکتری‌ها و مسمومیت‌ غذایی را در پی دارد. در کل، گوشت باید با حرارت ملایم بپزد و مرتب جابجا شود تا یکنواخت برای خوردن آماده شود.