۱۲:۲۵ ۱۳۹۷/۱۰/۳۰

خودروهای سرقت شده خود را در حالت خاموش ردیابی کنید!

خودروهای سرقت شده خود را در حالت خاموش ردیابی کنید!

یک جوان مازندرانی موفق به ساخت سامانه ردیاب خودرویی شده که می تواند موقعیت اتومبیل های سرقتی را در حالت خاموش نیز مکان یابی کند.

به گزارش کاسپین24؛مهدی خلج، با اشاره به اختراع طرح خود در زمينه نرم افزار و سخت افزار سامانه مكان‌يابي خودرو اظهاركرد: از سال 95 شروع به كار بر روي سامانه هاي كنترل رديابي خودرو و انساني كردم كه پس از تلاش بسیار موفق به ساخت و آماده سازي  نرم افزار و سخت افزار اين سامانه رديابي كه روي خودرو و انسان كاربرد دارد شدم.

وي با بيان اينكه اين سامانه به نوعي مكان ياب يا همان جي پي اس است،افزود: وظيفه اين سامانه مانيتورينگ خودرو بوده كه سامانه ناوگان را كنترل مي كند و بر روي خودروهاي شخصي و دولتي قابل نصب است.

سازنده سيستم كنترل و رديابي خودرو با اشاره به اينكه با  کمک اين سيستم مي توان خودرو سرقت شده را موقعیت یابی کرد،یادآورشد: در واقع با اين سيستم  دزدگير خودرو را مي توان از راه دور مديريت كرد و بايد گفت سيستم هاي دزدگير فعلي تنها از يک فاصله مشخصي عمل مي كنند اما اين سيستم به دوري و نزديكي وفاصله خودرو كاري ندارد و از هرجايي قابلیت استفاده دارد.

خلج ادامه داد: از مزيت هاي اين سيستم اين است كه قابل ديدن نيست و كسي نمي تواند مطلع شود كه بر روي خودرو نصب شده يا خير بنابراين صاحب خودرو از هرجايي مي تواند اتومبیل خود را خاموش كند و تا زماني که فرمان ندهد روشن نشود.

وي با بيان اينكه آماده سازي اين سيستم تقريبا يک سال و نيم به طول انجاميد ،خاطرنشان كرد: طي اين مدت نرم افزار و سخت افزار بايد تست  مي شد تا به پايداري برسد.

كارشناس ارشد هوش مصنوعي و استاد دانشگاه هاي نوشهر و چالوس با اشاره به اينكه اين طرح در مركز رشد واحدهاي فناور نوشهر در سال 96 مورد داوري و پذيرش قرار گرفت،يادآور شد: در ابتدا ساخت هر دستگاه داراي هزينه اي بالغ بر  4 تا 5 ميليون تومان بود تا عيب يابي شود و در حال حاضر كه عيب يابي شده  و همه مراحل را پشت سر گذاشته است برای تولید بی شک هزینه کمتری خواهد داشت.

خلج با بيان اينكه با معرفي این طرح به مركز رشد تسهيلاتي نيز دريافت شد، افزود: با توجه به افزايش قيمت ارز و وارد كردن قطعات  نمونه داخلي اين سيستم از نمونه خارجي گران تر درمي آيد زيرا نمي توانيم تعداد انبوه خريداري كنيم.

وي عدم قابليت اجراي معافيت مالياتي را از نگراني هاي عمده شركت خود و مشكلات بر سراه توليد دانست و گفت: برخلاف آنچه كه در ابتدا گفته شد كه طرح هاي تحت پوشش پارک  علم و فناوري از پرداخت ماليات معاف هستند اين قانون مربوط به گذشته است و اکنون اجرا نمي شود.

سازنده سيستم كنترل و رديابي خودرو قانع نشدن ادارات دولتي را براي نصب اين سيستم از ديگر نگراني ها عنوان كرد و يادآور شد:متاسفانه براي نصب اين سيستم  قانع كردن اداراتي كه خودرو در اختيار دارند سخت است و از آنجايي كه افراد با خودروي اداري رفت و آمد دارند براي آن ها کنترل از راه دور قابل قبول نیست و به همين دليل ترجيح مي دهند اين سيستم را نصب نكنند.

خلج ادامه داد: براي نصب اين سيستم نياز به تائيديه استانداري بود كه دريافت اين تائيديه بيش از يک سال به طول انجاميد واين اطمينان داده شد كه سرور اين سيستم در خود اداره باقي مي ماند و كسي به آن دسترسي ندارد.

وي شركت در نمايشگاه هاي مختلف كشور را از ديگر مزاياي تحت پوشش قرار گرفتن پارک علم و فناوري و مركز رشد دانست و گفت: اما متاسفانه فضايي كه به شركت هايي همچون اين شركت داده مي شود كوچک بوده و كافي نيست.

اين استاد دانشگاه در حوزه هوش مصنوعي به ديگر طرحهاي اختراع شده خود اشاره كرد و كفت: سامانه كنترل تردد افراد يكي از ديگر از ايده هايي بوده كه موفق به طراحي آن شدم و به اين نحو است كه بر روي كارت تردد افراد مهمان در مجموعه ها و ادارات نصب مي شود و از طريق آن مي‌توان متوجه شد كه افرادي كه وارد مي شوند در كجاها تردد دارند.

خلج با بيان اينكه اين طرح هنوز تجاري سازي نشده است و هزينه اوليه زيادي داشته است، افزود:اين طرح با توجه به اينكه نو و جديد است در مراحل نهايي قرار دارد و پس از پايان كار براي نصب بر روي هر كارت حدود 200 تا 300 هزار تومان هزينه دربردارد.

وي با ابراز تاسف از اينكه در خصوص هوش مصنوعي در ايران آنچنان كه بايد و شايد كار نشده است،تاكيد كرد: استعداد و طرح هاي زيادي در اين زمينه وجود دارد كه متاسفانه از آن حمايت لازم صورت نمي گيرد و همين موضوع باعث مي شود بسياري از طرح ها و ايده ها در مراحل مرحله نمونه باقي بماند و به تجاري سازي نرسد.

اين مخترع  با بيان اينكه بخش دولتي به عنوان بزرگترين حامي حمايت خود را دريغ مي كند، تصريح كرد: بخش خصوصي هم تا طرح اجرا شده را نبيند سرمايه گذاري نمي كند واین بزرگ ترین چالش تولیدکنندگان است.