۱۶:۵۸ ۱۳۹۷/۶/۱۰

خودنمایی نوشت‌افزار خارجی در بازار!

خودنمایی نوشت‌افزار خارجی در بازار!

روزهای پایانی فصل تابستان خانواده‌ها به تب و تاب می‌افتند که برای خرید نوشت‌افزار و پوشاک فرزند خود برای آغاز سال تحصیلی اقدام کنند ولی شاهد خودنمایی نوشت‌افزار خارجی در بازاری هستیم که قرار بود با تولیدات ایرانی رنگ ایرانی به خود بگیرد.

به گزارش کاسپین24؛ معمولا در روزهای پایانی فصل تابستان خانواده‌ها به تب و تاب می‌افتند که برای خرید لوازم‌التحریر و پوشاک فرزند خود برای آغاز سال تحصیلی اقدام کنند ولی شرایط امسال با سال‌های قبل اصلا قابل مقایسه نیست.

سال‌های گذشته در این زمان از سال اوج خریدهای مردم بود و مردم مقابل فروشگاه‌های لوازم‌التحریر و پوشاک صف می‌کشیدند و خرید می‌کردند، در حال حاضر شلوغی است ولی مردم تنها قیمت می‌گیرند و می‌روند تا بتوانند بعدها با پرکردن جیب خود خرید کنند.

وضعیت بازار داد فروشنده‌ها را درآورد و آنان نیز اعلام می‌کنند باید لوازم را خریداری کرده و با احتساب سود اندک به فروش برسانند در حالی‌که قیمت این اقلام نسبت به سال گذشته رشد بسیار زیادی داشته است.

خریداران که وارد فروشگاه‌ها می‌شوند پس از مشاهده قیمت‌ها با توجه به اینکه توان خرید را ندارند مجبور هستند به هر بهانه‌ای که شده کودکان‌شان را راضی کنند و با دست‌های خالی به منازل خود بازگردند اما این رفت و آمدهای‌شان همچنان ادامه دارد تا بتوانند کالای مورد نیاز فرزندان خود را تهیه کنند چرا که کودکان درک درستی از نداشتن‌های بزرگ‌ترها و جیب‌های خالی آنان ندارند.

برخی از کودکان امسال قرار است برای نخستین‌بار وارد مدرسه شوند و مطمئنا ذوق و شوق بسیاری دارند و دوست دارند دست‌کم حداقل‌ها را خریداری کنند ولی با توجه به شرایط اقتصادی این خانواده‌ها هستند یا باید شرمنده کودکان خود شوند و یا اینکه برای خرید اقلام مورد نیاز فرزندان خود مقروض شوند.

موضوعی دیگر نداشتن الگوی ایرانی اسلامی در بازار لوازم‌التحریر است که به هر کجا که می‌چرخیم مارک‌های خارجی خودنمایی می‌کند و در چنین شرایطی مارک‌های خارجی به‌نام‌های میکی موش، کیتی، آناالسا و سایر در بازار جولان می‌دهند و چه بسیار تولیدکنندگانی که برای اینکه اجناس‌شان روی دست‌شان نماند تولیدات خود در پس این برندها پنهان کردند.

این روزها خانواده‌ها نگران تأمین خرید اقلام موردنیاز فرزندان خود هستند و ازسوی دیگر فروشندگان باتوجه به اینکه امسال خریدها به‌صورت نقدی بوده نگران متضرر شدن و نداشتن فروش ... .

خانواده‌ها نگرانی‌های‌شان از نخریدن لوازم‌التحریر را پشت چهره‌های‌شان پنهان کردند و هر بار که فرزندشان حرفی از این موضوع به زبان می‌آورد به بهانه اینکه اجناس جدید وارد بازار شود آنها را سرمی‌دوانند ولی از دید فروشندگان هرچه زودتر باید دست بجنبانند چون امروز بهتر از دیروز است...

*خبری از خریدار نیست

یک فروشنده لوازم‌التحریر درباره وضعیت بازار در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: سال‌های قبل در این زمان از سال جلوی مغازه صف کشیده بودند اما امسال خبری از خریدار نیست.

وی افزود: هربار خریداران وارد مغازه می‌شوند و قصد خرید دارند ولی با شنیدن قیمت‌ها از خرید پشیمان می‌شوند.

*تنها فروش‌مان کتاب بود

فروشنده‌ای دیگر در گفت‌وگو با فارس، گفت: تنها فروش ما طی این روزها کتاب بود و خانواده‌ها قدرت خرید اقلام دیگر را ندارند.

وی اضافه کرد: از سویی با توجه به اینکه خریدهای ما امسال به‌صورت نقدی بود انتظار فروش داریم ولی متأسفانه فروشی نداشتیم یا بسیار ناچیز بود.

این فروشنده باسابقه تصریح کرد: به‌ اعتقاد من هرچه زودتر خانواده‌ها باید خرید لوازم‌التحریر را انجام دهند و به روزهای آینده موکول نکنند.

وی تصریح کرد: برخی خریداران تصورشان بر این است که قیمت‌ها را ما بالا می‌بریم در حالی‌که خرید ما بسیار بالا و درصد سود ما بسیار ناچیز است.

*الگویی برای دانش‌آموزان معرفی نکردیم

معاون فرهنگی و پرورشی آموزش و پرورش مازندران در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: در بحث معرفی الگوهای ایرانی اسلامی لوازم التحریر کار الگویی معرفی نکردیم تا بتوانیم میان کودکان تقویت کنیم  و تنها اقدام ما بحث تشکیل کمپین بود.

محمد شعبانی با بیان اینکه  تولیدکنندگان به آرم‌های خارجی روی آورند تا ورشکست نشوند و فروش داشته باشند، افزود: نباید تولیدکنندگان مبلغ هویت دیگری شوند و گرایش به سمت محصولات خارجی پیدا کنند جلوی ایده‌پردازی خلاقانه را می‌گیرد.

وی اضافه کرد: البته در زمینه معرفی الگوی ایرانی اسلامی همه نهادها  باید همراه باشند.
معاون آموزش و پرورش مازندران بیان کرد: موضوع دیگر اینکه استفاده از کالای ایرانی در میان نهادهای فرهنگی در حد بنر خلاصه می‌شود و اقدام عملی صورت نمی‌گیرد.

شعبانی با اشاره به اینکه برای تهیه لوازم‌التحریر دانش‌‌آموزان فشار بسیاری به قشر متوسط و ضعیف جامعه وارد می‌شود، تصریح کرد:  با توجه به این مسائل نهادهای حمایتی، انجمن اولیا و خیران ورود پیدا کردند تا از بار روی دوش خانواده‌ها کاسته شود.

وی ادامه داد: مدیران مدارس نیز راه مخفی ارتباط با دانش‌آموزان هستند و از طریق شناسایی دانش‌آموزان را مورد حمایت قرار می‌دهند که این اتفاق دارد می‌افتد.

*انتظارات بالای دانش‌آموزان امروزی

معاون آموزش و پرورش مازندران به انتظارات بالای دانش‌آموزان امروزی اشاره کرد و گفت: مهم‌ترین موضوع این است که خانواده‌ها کودکان را با واقعیت‌های جامعه آشنا کنند ولی برخی از دانش‌آموزان در رویاها بسر می‌برند در حالی‌که باید با خانواده همساز شوند.

شعبانی اضافه کرد: عناصر هویت‌ساز هستند که لازم است با تشویق کردن دانش‌آموزان آنان را وارد میدان کنیم.

وی تصریح کرد: اگر دانش‌آموزان نمادی ایرانی اسلامی داشته باشند تصویر زیبا از ایران کهن بوده که می‌تواند هویت‌ساز باشد.

*طبیعت زیبای مازندران؛ الگوی بسیار خوب برای دانش‌آموزان

معاون آموزش و پرورش مازندران اظهار کرد: طبیعت زیبای مازندران الگوی بسیار خوبی خواهد بود تا با مشاهده آن بحث حفاطت از محیط زیست در ذهن دانش‌آموزان نقش ببندد؛ ولی تمرکز ما این است درآمد بیشتری داشته باشیم و تمام مسائل فرهنگی را فراموش کردیم.

به گزارش فارس، گشت و گذار در بازار نیز نشان می‌دهد بیشتر افراد در بازار قیمت بگیر هستند تا خریدار... کما اینکه دست‌خالی آنان هنگام ترک بازار تاییدکننده این موضوع است.

این روزها خانواده‌ها نگران دانش‌آموزان نگران‌تر هستند که برای سال تحصیلی جدید آیا اقلام موردنیاز خود را تهیه خواهند کرد یا خیر؟ و نباید فراموش کنیم که این روزها با کودکانی سروکار داریم که دوست دارند حداقل‌ها را برای آغاز سال تحصیلی داشته باشند.

 

منبع:فارس