۲۰:۳۶ ۱۴۰۲/۶/۹

خودکفایی کشور در تولید گندم نزدیک است

خودکفایی کشور در تولید گندم نزدیک است

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: امسال ۱۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تن تولید گندم در کشور داشتیم که بیشتر از نیاز مصرف تولید داشتیم و نشان می‌دهد در آستانه خودکفایی این محصول هستیم.

به گزارش کاسپین24 | سید مجتبی خیام نکویی روز پنجشنبه در گردهمایی آغاز کشت پاییزه و جهش تولید در دیمزارهای مازندران افزود: سال گذشته مقام معظم رهبری در فرمایشات خود فرمودند که امنیت غذایی مسئله درجه یک کشور است، بنابراین این سازمان در تولید بذر به صورت جدی ورود پیدا کرد.

وی با ذکر این نکته که ۴۰ درصد افزایش سطح زیرکشت در طول ۴۴ سال بعد انقلاب داشتیم و ۳۰۰ درصد افزایش تولیدات مربوط به مدیریت دانش است، ادامه داد: برنامه افزایش تولید ۵۵ میلیون تن برای این اهمیت دارد که طبق پیش بینی ها تا سال ۱۴۳۰، یک تا ۲ درجه سانتیگراد گرمای زمین افزایش می یابد، تحقیقات نشان داده است که با هر درجه گرما حدود ۱۰ درصد تولیدات کشاورزی کاهش پیدا می کند.

رییس سازمان تات با اشاره به اینکه اگر کشاورزی دانش بنیان شد شاهد ارتقاء بخش کشاورزی خواهیم بود، گفت: امسال ۱۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تن تولید گندم در کشور داشتیم که بیشتر از نیاز مصرف کشور تولید داشتیم و نشان می دهد در آستانه خودکفایی این محصول هستیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان این که همه اتفاقات در بخش کشاورزی ریشه در دانش و فناوری دارد، ادامه داد: وظیفه مرکز تحقیقات حل مشکلات بخش کشاورزی و باز کردن گره مشکلات کارشناسان و کشاورزان بخش کشاورزی است چراکه بیشترین محقق در اختیار روسای مراکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی است.

وی با تاکید بر این نکته که امکان افزایش سطح زیر کشت در حوزه زراعت و باغبانی وجود ندارد و تنها گزینه ما ارتقای بهره‌وری در واحد سطح است ، گفت: این مهم فقط با گسترش و نفوذ دانش و فناوری به حوزه کشاورزی امکان‌پذیر است.

وی بیان کرد: به عنوان سکان دار سازمان تات به مسوولان استان مازندران اعلام می‌کنم هر امکانات از لحاظ نیروی انسانی و سایر امکانات مورد نیاز در اختیار شماست.

لزوم ترویج الگوی کشت و کشاورزی فنی در مازندران

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران نیز در این گردهمایی از کشاورزی استان به عنوان یکی از ظرفیت های بزرگ رونق اقتصادی که نقش مهمی در امنیت غذایی کشور دارد، نام برد و گفت: سالانه هشت میلیون تن تولیدات کشاورزی با تنوع بالا در این خطه تولید می شود که جایگاه مطلوبی در کشور دارد.

حسن عنایتی با بیان این که طرح جهش تولید در دیمزارهای مازندران به خوبی انجام شد، افزود: سال ۱۴۰۰، ۶۷ هزار تن گندم مازاد تولید در مازندران خریداری شد در حالی که اکنون ۱۱۸ هزار تن گندم مازاد کشاورزان مازندران خریداری شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران بیان کرد: مازندران از استان های کم باران شده است و در آغاز کشت پاییزه ۴۰ درصد نسبت به سال زراعی کاهش بارندگی داشتیم.

وی با اشاره به اینکه باید از ظرفیت ها و تکنولوژی و دانش روز در بخش کشاورزی استفاده کنیم، گفت: ناگزیریم از ظرفیت های به روز و جدید در بخش کشاورزی استفاده کنیم تا شاهد ارتقاء این بخش باشیم.

وی ادامه داد: تغذیه در افزایش عملکرد محصول اهمیت بالایی دارد و برای اینکه به افزایش عملکرد دست پیدا کنیم باید به بحث تغذیه گیاه توجه کنیم.

عنایتی با بیان اینکه مازندران علاوه بر تنوع محصولات کشاورزی از کیفیت و سلامت محصول نیز برخوردار است، افزود: تجاری سازی محصولات کشاورزی دارای اهمیت است و در دستورکار دولت قرار دارد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران اظهار کرد: مازندران جزو اولین استان‌ها در کشور است که توانسته برای برنج تولیدی خود نشان سلامت تات را دریافت کند.

طبق آمار رسمی جهاد کشاورزی استان مازندران هر ساله کشت پائیزه در نیمی از زمین‌های کشاورزی استان یعنی حدود ۲۰۰ هزار هکتار انجام می شود، اظهارات رسمی مسوولان کشاورزی نشان می دهد که شرایط لازم برای انجام کشت پائیزه در چهار محصول اصلی کلزا، گندم، جو و علوفه در مازندران مهیا است.

بر اساس آمار سازمان جهاد کشاورزی، مازندران ۴۶۰ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی دارد که سالانه از این اراضی حدود هشت میلیون تن محصول از جمله برنج، مرکبات، گل گیاه، انواع آبزیان و دام وطیور برداشت می شود.

مازندران در تولید ۱۵ نوع محصول کشاورزی رتبه اول تا سوم را دارد


منبع : ایرنا