۰۹:۵۶ ۱۳۹۸/۶/۲۸
کاسپین24 گزارش می دهد:

دریا؛ بلای جان سهل‌انگاران

دریا؛ بلای جان سهل‌انگاران

کاسپین24/هر ساله شاهدیم که صدها نفر از هموطنانی که برای گذراندن تعطیلات تابستان و تفریح به استان مازندران به قصد دریا سفر می‌‏کنند، به یکی از بدترین اشکال مرگ که همان غرق‌شدگی است، گرفتار می‏‌شوند و علاوه بر به خطر انداختن جانشان، خاطره‌ای تلخ را در ذهن بازماندگان بر جای می‌گذارند.

به گزارش کاسپین24؛ هر ساله شاهدیم که صدها نفر از هموطنانی که برای گذراندن تعطیلات تابستان و تفریح به استان مازندران به قصد دریا سفر می‌‏کنند، به یکی از بدترین اشکال مرگ که همان غرق‌شدگی است، گرفتار می‏‌شوند و علاوه بر به خطر انداختن جانشان، خاطره‌ای تلخ را در ذهن بازماندگان بر جای می‌گذارند.

با وجودی که در سال‌های اخیر دلیل اصلی مرگ شناگران دریای خزر به خوبی شناخته شده و عنوان شده که "جریان‌های شکافنده مهم‌ترین علت غرق شدگی در دریای خزر است"، لیکن از آنجا که اطلاع‌‏رسانی کافی در این زمینه صورت نگرفته هر سال در فصل گرما، همان وقایع اسفناک سال قبل تکرار می‌شوند.

گل آلود بودن آب های ساحلی دریای خزر موجب می شود که حتی با عینک شنا هم نتوان در زیر آب چیز زیادی مشاهده کرد و مثلاً ناحیه کم عمق را از عمیق تشخیص داده یا فرد در حال غرق شدن را در زیر آب یافت. فردی که در چنین شرایطی به دام افتد، بسیار دشوار بتواند خود را از مهلکه نجات دهد. ضمناً مطابق یک اصل، برای شنای افراد بالغ در آبهای دریایی با عمق بیش از یک و نیم متر، نه تنها آنها باید فنون شنا را به خوبی بدانند بلکه لازم است به توان فیزیکی و استقامات بدنی بالای خود نیز اطمینان داشته باشند. حتی با وجود مهارت بالا و توان بدنی فوق‌العاده، هنوز هم دریا جای امنی برای شنا نیست.

فصل تابستان با توجه به آب و هوای مناسب شمال کشور و نیز وجود دریا بسیاری از مسافران به به قصد بهره گیری از سواحل دریا به این استان ها سفر می کنند اما به دلیل نداشتن شناخت چندانی از دریا معمولا هر زمان و مکانی که خودشان تمایل دارند وارد دریا می‌شوند و در نتیجه در بسیاری از موارد جان خود را از دست می‌دهند.

روزهای طوفانی بلای جان مسافران

نقی کریمیان رئیس نجات غریق و قواصان استان مازندران در گفت و گو با کاسپین24، درباره آمار جان باختگان دریا با اشاره به اینکه این ساعات مربوط به وقوع غرق شدگی از ساعت 8 صبح تا 20 شب صورت می گیرد و بیشترین غرق شدگان در حدود 90 درصد آن در روزهای طوفان بوده است، گفت: امسال نسبت به سال گذشته حدود 65 درصد افزایش روزهای طوفانی نسبت به سال گذشته در مازندران ثبت شده است، همچنین در سال گذشته حدود 37 نفر و امسال 28 نفر از غرق شدگان در دریا در ساعت ۸ صبح تا ۲۰ شب وارد دریا شدند و همچنین بیشترین غرق شدگان جوان و بین سن های 15 تا 25 سال بوده که از این تعداد 25 نفر آقایان و 3 نفر بانوان بودند.

وی به مردم توصیه کرد: تمامی افرادی که وارد دریا می‌شوند به هشدارها توجه کنند زیرا هلال احمر، نجات غریق، نیروی انتظامی و دریابانی سفیران نجات در خط اول هستند و افرادی که وارد دریا می‌شوند باید گوش به فرمان این سفیران باشند.

رئیس نجات غریق و غواصان استان مازندران، افزود: در شب مردم شنا نکنند و در روزهای طوفان نیز وارد آب نشوند؛ با توجه به اینکه بیشترین آمار غرق شدگان در روزهای طوفانی طرخ داده، خود گویای خطر است، همچنین در مکان‌های خلوت شنا نکنند زیرا متاسفانه 6 نفر تصادف دریایی در سالجاری در مازندران رخ داده است که در آن مسیر قایق ها و جت ها منحرف شده و این افراد جان خود را از دست دادند.

این مسئول تصریح کرد: اگر کسی در حال غرق شدن است، نباید خودسرانه و شتاب زده عمل کرده و وارد دریا شوند بلکه باید از عوامل امدادی که در سواحل مستقر هستند کمک بگیرند. به عنوان مثال امسال حدود هشت نفر در بخش‌های سنگچین و غیرقابل پوشش غرق شدند و این نشان می‌دهد که متاسفانه مردم موارد ایمنی در دریا را رعایت نمی‌کنند.

وی با بیان اینکه از مردم انتظار داریم که به اخطارها توجه و به آن گوش کنند، عنوان کرد: امسال چندین درگیری از سوی مردم با ناجیان غریق گزارش شده، به طوری که مردم عنوان می‌کردند که چرا منجیان به آنها سوت می‌زنند و توهین می‌کنند، در حالی که منجیان مستقر در نوار ساحلی یکی از آموزش‌هایی که دیدند سوت زدن است، در واقع سوت آنان وسیله کارشان بوده تا افراد را از خطر مطلع کنند.

کریمیان یادآور شد: مردم با تیوپ، حلقه نجات و بویه وارد دریا می‌شوند که در یک لحظه با کوچکترین موج آن وسیله از دستشان فاصله می‌گیرد و جان خود را دست می‌دهند اما باید به این نکته توجه کنند اگر ناجیان از این ابزار استفاده می‌کنند آنان در کلاس‌های متعدد آموزش های کافی را دریافت کردند و این وسیله ابرازی برای نجات است و افرادی که اطلاعات نسبت به این وسایل ندارند از آن استفاده نکنند.

 رئیس نجات غریق و غواصان استان مازندران، با اشاره به اینکه در سواحل استان مازندران حدود 375 نقطه حادثه خیر شناسایی شد که 950 نجات غریق را در این مناطق مستقر کردیم، تصریح کرد: 97 طرح دریا در مازندران در حال اجرا است که 420 نجات غریق آقایان و بانوان در این طرح‌ها مستقر هستند و در بخش‌های خصوصی نیز حدود 500 ناجی در حال فعالیت ثبت شده است.

این مسئول افزود: تا کنون حدود هزار و 180 نفر در سواحل مازندران از خطر غرق شدگی نجات یافتند که از این تعداد 883 نفر مرد و 297 نفر بانوان هستند، 56 نفر که 45 نفر آقایان و 11 نفر بانوان بودند به بیمارستان‌های مختلف اعزام شدند و از مرگ حتمی نجات یافتند.

توجه نکردن به هشدارها؛ غلت غرق شدگی

طوسی مدیرکل امور اجتماعی استانداری در گفت و گو با کاسپین24، آمار غرق شدگان را 28 نفر در ساعت شنا ممنوع و 12 نفر را در خارج از ساعت اداری و بقیه نیز بدون توجه به هشدارهای ناجیان اعلام کرد که در مجموع آمار غرقی های سواحل مازندران 40نفر عنوان شده است.

وی علت غرق شدگی را توجه نکردن به هشدارهای ناجیان در روزهای خطر عنوان کرد و افزود: مردم باید به هشدارها توجه کرده و در روزهای طوفان وارد دریا نشوند.

غرق شدگان دور از چشم ناجیان

زکریا اشکپور سخنگوی مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان مازندران نیز در گفت و گو با کاسپین24، گفت: به طور کلی بیشترین عامل غرق شدگی در دریا معمولا شنا در مکان‌هایی که به دور از چشم ناجیان و نیز معمولا بی‌توجهی به سخنان عوامل هشدار دهنده است.

وی افزود: در بیشتر موارد افرادی که غرق می‌شوند با رساندن آنان به اورژانس نجات خواهند یافت اما در برخی موارد به دلیل آنکه افراد خارج از محدوده هستند کسی نمی‌تواند آنان را نجات دهد بنابراین بهتر است مردم خود به هشدارها توجه کنند.



گزارش از حسین شعبان زاده