۱۶:۲۵ ۱۳۹۵/۱۲/۱۶
رئیس اتاق بازرگانی مازندران خبر داد:

در صادرات موفق نخواهیم شد مگر آنکه پایه های صادراتی قوی داشته باشیم

در صادرات موفق نخواهیم شد مگر آنکه پایه های صادراتی قوی داشته باشیم

رئیس اتاق بازرگانی مازندران  گفت:در صادرات موفق نخواهیم شد مگر آنکه پایه های صادراتی قوی داشته باشیم

به گزارش کاسپین24؛ عبدالله مهاجر صبح دوشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه در ساری تصریح کرد: با وجود محدودیت ها و ضعف زیرساخت ها صادراتی، مازندران توانست صادرات کالای تولیدی خود را به خارج از کشور حدود 20 درصد رشد دهد.

وی با اشاره به اینکه در صادرات موفق نخواهیم شد مگر آنکه پایه های صادراتی قوی داشته باشیم افزود: برای ورود به بازارهای اورآسیا باید زیرساخت های مناسبی برای صادرات ایجاد کنیم تا بتوانیم با رقبا، رقابت کنیم.

مهاجرخاطرنشان کرد: گرانی حمل و نقل کالا از بنادر مازندران را دلیل اصلی تمایل بازرگانان استان برای صادرات کالاهایشان از طریق دیگر استان ها است.

وی یادآورشد: هم اکنون نرخ حمل هر کانتینر کالا از بنادر مازندران به بنادر روسیه از جمله آستاراخان حدود 6 هزار دلار است در حالی که در استان گیلان حدود سه هزار دلار تمام می شود.

رئیس اتاق بازرگانی مازندران  با اشاره به اینکه تاپایان بهمن ماه امسال ۸۶۷ گواهی مبدا در استان صادر شد، میزان کالای صادراتی را بر اساس این گواهی صادر شده، ۴۷۰ هزار تن برشمرد.

وی تصریح کرد: در سال جاری ۲۸۳ کارت حقوقی تمدید و صادر شد که ۲۳۴ کارت حقیقی است.

مهاجر افزود: حقوق گمرکی از جمله دغدغه های فراروی صادرکنندگان است که با رفع ضعف های زیرساختی از جمله متعادل شدن حقوق گمرکی برای صادرات، مازندران می تواند سال آینده صادرات را به یک میلیارد دلار برساند.

رئیس اتاق بازرگانی مازندران در ادامه گفت: بندرآمیر آباد به دلیل داشتن زیرساخت ها و اراضی مورد نیاز برای ایجاد زیرساخت های مورد نیاز، بهترین نقطه برای راه اندازی منطقه آزاد است.

وی خاطرنشان کرد: در سال جاری دولت برای حمایت از صادرات مرکبات برای هر کیلوگرم صادرات این محصول برای تجار مازندرانی حدود پنج هزار ریال مشوق در نظر گرفت.

مهاجر تصریح کرد: همین موضوع سبب شد با وجود سرمای آذر ماه و یخ زدگی بخشی از محصولات، صادرات مرکبات مازندران نسبت به سال قبل افزایش یابد.

رئیس اتاق بازرگانی مازندران گفت: در نظر گفتن همین مقدار مشوق صادراتی سبب شد تا تجار مازندران 100 میلیون دلار مرکبات به ویژه کیوی به خارج از کشور صادر کنند.