۱۷:۴۵ ۱۴۰۲/۷/۲۹

در فصل سرما «اهدای خون» را فراموش نکنید

در فصل سرما «اهدای خون» را فراموش نکنید

هرسال با شروع فصل سرما و عواملی چون بروز بیماری های ویروسی میزان استقبال برای اهدای خون کاهش می‌یابد، در حالیکه نیاز به خون همیشگی بوده و لازم است که در روزهای سرد سال نیازمندان به خون را فراموش نکنیم.

به گزارش کاسپین24 | گاهی در شرایط خاص مانند سرما، گرما و آلودگی هوا و حتی در سال های گذشته به خاطر شیوع کرونا و بیماری های ویروسی، میزان اهدای خون کاهش یافت، بنابراین از یک طرف افزایش مصرف خون و از سویی دیگر کاهش اهدای خون شرایطی را فراهم کرده است که اهداکنندگان به یاری سازمان انتقال خون و بیماران بیایند و با اهدای به موقع خون نجات دهنده جان بیماران باشند.

تامین خون و فرآورده های آن فقط از راه اهدا امکان پذیر است و از سویی هم نیاز به خون همیشگی است و بهترین جا برای ذخیره خون، رگ های اهداءکنندگان است، بنابراین ضروری است که در همه شرایط به فکر بیماران نیازمند باشیم.

در فصل سرما مراجعه اهداکنندگان خون نسبت به دیگر فصول کمتر می شود و با توجه به اینکه نیاز به خون و فرآورده های خون همیشگی است، لازم است هموطنان در این فصل بیشتر اقدام به اهدای خون کنند.

در همه زمان ها اهدا به تمام گروه های خونی نیاز است، اما افرادی که دارای گروه خونی منفی به خصوص O منفی هستند، بیشتر از دیگران در فصل سرد سال اهدای خون را در برنامه های زندگی خود قرار دهند.

بارزترین مثال برای موقعیت هایی که در آن نیاز مبرم به خون پیدا می شود، عبارت از زمان بروز حوادث و سوانح گوناگونی نظیر سوانح رانندگی، سوختگی ها و اعمال جراحی است.

همچنین خانم های باردار در حین زایمان، نوزادان و به خصوص نوزادان نارسی که به زردی دچار می شوند، نیازمند به خون هستند و از طرفی بیماران مبتلا به سرطان که تحت شیمی درمانی یا اشعه درمانی قرار دارند هم از مصرف کنندگان خون و فرآورده های خون هستند.

در این پیوند مدیرکل انتقال خون استان مازندران با تاکید بر نیاز مبرم به برخی گروه‌های خونی از مردم استان خواست با مراجعه به پایگاه‌های خونگیری در فصول سردسال یاری گر بیماران و نیازمندان به خون باشند.

عبدالله محمدی فیروزجایی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: همه ساله با شروع فصل سرما و سرد شدن هوا و کم شدن طول روز، میزان مراجعه مردم به مراکز انتقال خون جهت اهدای خون کاهش می‌یابد و این درحالی است که با گسترش روز افزون عمل‌های جراحی تخصصی و فوق تخصصی و از طرفی با گسترش مراکز خون "آنکولوژی" و مراکز پیوند اعضا و رشد چشمگیر فضاهای درمانی مواجه هستیم و افراد مبتلا به تالاسمی که به خون نیاز دارند، در این استان وجود دارند.

وی با تاکید بر اینکه، مازندران در زمان حاضر از نظر ذخایر خونی با کمبود و یا بحرانی مواجه نیست، ‌ادامه داد: ذخایر خونی مازندران در حد طبیعی است اما گروه‌های خونی O منفی، O مثبت و A با توجه به تقاضای زیاد در استان، به حضور اهداکنندگان این گروه‌های خونی برای اهدا نیازمندیم.

مدیرکل انتقال خون مازندران خاطرنشان کرد:‌ نیاز به خون یک موضوع دایمی و همیشگی است اما در برهه های زمانی همچون فصول سردسال میزان مراجعه افراد برای اهدای خون کاهش می یابد.

وی، در خصوص دلایل کاهش مراجعه افراد برای اهدای خون در فصول سردسال توضیح داد:‌ به دلیل گسترش بیماری این فصول از جمله سرماخوردگی و آنفلوآنزا و مصرف آنتی بیوتیک ها، ‌اهدای خون در زمان مصرف این داروها توصیه نمی شود و به همین دلیل از تعداد اهداکنندگان خون کاسته می شود.

محمدی فیروزجاهی از مردم مازندران خواست تا در صورت ابتلا نشدن به بیماری ها فصول سردسال و مصرف دارو برای کمک به نیازمندان خون به مراکز خونگیری مراجعه و نسبت به اهدای خون اقدام کنند.

وی، میزان مصرف ماهانه خون در مازندران را ۱۱ هزار لیتر اعلام کرد و گفت: مصرف خون در این استان به دلیل وجود ۲ هزار و ۵۰۰ بیمار تالاسمی و هشت مرکز جراحی قلب باز و مراکز پرتودرمانی بالا است به همین دلیل اهداکنندگان مستمر خون در این زمینه می توانند، بسیار کمک حال باشند.

به گفته مدیر کل انتقال خون مازندران، ‌این استان از نظر میزان اهدای خون مستمر در جایگاه اول و دوم کشور قرار دارد.

وی اظهارداشت:‌ روزانه ۴۵۰ تا ۵۰۰ لیتر خون از طریق ۱۱ پایگاه ثابت و سه پایگاه سیار خونگیری در مازندران جمع آوری می شود.


منبع : ایرنا