۲۱:۱۰ ۱۴۰۲/۵/۱۵

راهبرد تنش آفرینی رسانه‌های معاند در دو ماه آینده

راهبرد تنش آفرینی رسانه‌های معاند در دو ماه آینده

رسانه‌های ضدایرانی تا دو ماه آینده در میدان جنگ ترکیبی با اجرای تاکتیک‌های چندوجهی، درصدد اثرگذاری و تحریک ذهن‌ها خواهند بود.

به گزارش کاسپین24 | سینا قربانی تحلیلگر مسائل رسانه در گفتگو با بخش خبری صدا و سیما مازندران گفت: جنگ‌های ترکیبی، تهدیدات پیچیده، چند بُعدی و مبهمی هستند که به دلیل تنوع در راهکنش‌ها، لزوما با خشونت ظاهری همراه نیست، اما در عین حال توان آسیب زدن در دراز مدت و پیامد‌هایی به مراتب عمیق‌تر و ماندگارتر به‌همراه دارد.

او با بیان اینکه این تهدید‌ها غالبا از دید مردم پنهان است، افزود: نبرد‌های های ترکیبی به دلیل تنوع راهبرد‌ها از مولفه‌های متفاوتی نیز برخوردار است که ابزار‌های رسانه‌ای در واقع یکی از کم‌هزینه‌ترین و در عین حال موثرترین مولفه‌های جنگ‌های نسل چهارمی است.

قربانی ادامه داد: دلیل این اثرگذار بودن این است که افکارعمومی در این جنگ ترکیبی به میدان نبَرد تبدیل می‌شود و اعتماد به‌عنوان یکی از مهمترین مولفه‌های حیات اجتماعی مورد هدف دشمن قرار خواهد گرفت.

این تحلیلگر مسائل رسانه با بیان اینکه وارونه سازی ذهن یکی از ابزار‌های رسانه‌ای در این جنگ است، گفت: رسانه‌های معاند با این ترفند در فرایند به دست آوردن آگاهی افراد، اخلال ایجاد می‌کنند و مخاطب را وادار می‌کنند بر اساس ذهنیت‌های سابق قضاوت نکند و طوری رفتار کند که مورد پسند اتاق‌های عملیاتی قرار بگیرد.

او افزود: بر اساس داده کاوی‌هایی که در فضای مجازی انجام شده است رسانه‌های معاند در دو ماه آینده چند محور را در دستور کار قرار خواهند داد.

سینا قربانی گفت: بازنمایی جعلی اظهارات مقامات محلی و استانی با هدف ناکارآمد نشان دادن دولت در رفع نیاز‌های مردم، جمع آوری اخبار آشکار با موضوع حوادث ایران مانند بلایای طبیعی، تصادفات، خودکشی و انتشار این اخبار در بسته بندی‌های جذاب همراه با جهت گیری‌های شبه امنیتی، تولید محتوا‌های گرافیکی و داستان از خاطرات جان باختگان اغتشاشات با هدف تحریک احساسات عمومی، پهن کردن دام برای ماموران و مواجه عمدی ماموران با سوژه‌های از پیش تعیین شده، انتشار گسترده اخبار جعلی با موضوع کمبود امکانات در مناطق قومیتی و تشدید انگاره تبعیض از جمله محور‌های مهم رسانه‌ها در دو ماه آینده خواهد بود.

این تحلیلگر مسائل رسانه از مردم خواست در مواجهه با این اخبار، آن را به دیده تردید نگاه کنند و مسئولان نیز تمرکز خود را برای اقدامات پدافندی در این محور‌ها قرار دهند.


منبع : باشگاه خبرنگاران