۱۲:۴۵ ۱۴۰۱/۷/۱۷

رسانه‌های غربی در حوادث اخیر از چه تاکتیک‌هایی استفاده کردند؟ تصاویر

رسانه‌های غربی در حوادث اخیر از چه تاکتیک‌هایی استفاده کردند؟ تصاویر

حوادث اخیر کشور نشان داد هژمونی رسانه‌ای غرب با تمام توان و امکانات در میدان جنگ رسانه‌ای بر علیه مردم ایران وارد فاز جدیدی شده است.

به گزارش کاسپین24 | جنگ نرم در حقیقت شامل هرگونه اقدام روانی و تبلیغاتی رسانه‌ای است که جامعه‌ی هدف را نشانه می‌گیرد و بدون درگیری نظامی و گشوده‌شدن آتش، رقیب را به انفعال یا شکست وامی‌دارد.

قدرت‌های هژمونیک تلاش گسترده‌ای دارند تا از طریق قدرت رسانه، سلطه‌ی نرم را بر سایر مناطق جهان که دشمن تلقی می‌شوند، ایجاد نمایند و یکی از برجسته‌ترین جنبه‌های آن استفاده از ابزار رسانه برای ((جنگ رسانه‌ای)) است.

جنگ رسانه‌ای تنها جنگی است که حتی در شرایط صلح بین کشور‌ها به صورت غیررسمی ادامه دارد و هر کشوری از حداکثر توان خود برای پیشبرد اهداف سیاسی خویش، با استفاده از رسانه‌ها بهره‌گیری می‌کند، جنگ رسانه‌ای بدون خونریزی، جنگ آرام و جنگ بهداشتی و تمیز تلقی می‌شود.

سینا قربانی کارشناس‌ارشد مطالعات‌رسانه، می‌گوید: در عصر فعلی آمریکا بعنوان یک قدرت هژمونیک با تجربه جنگ نرم با کمونیست‌ها و با بکارگیری تکنولوژی رسانه به یک جنگ رسانه‌ای بزرگ علیه اسلام دست زده است و تأسیس شبکه‌های رادیویی، تلویزیونی، ماهواره‌ای و مجازی متنوع برای اقلیت مخاطبان در نقاط مختلف جهان را نیز باید در همین سلسله جریان دانست.

او افزود: عصر ما را عصر روایت‌ها و پسا حقیقت می‌نامند، روایت‌هایی که تلاشی برای بازنمایی واقعیت است و هر روایتی که بتواند بیشترین اثرگذاری را داشته باشد، می‌تواند توجه مردم را به سمت خود جلب کند و در نهایت رفتار مردم بر اساس اهداف راویان شکل گیرد.

این تحلیلگر رسانه، ادامه داد: به دلیل اهمیت ژئوپلیتیکی خبر، حفظ جریان خبری در صنعت رسانه‌ای غرب یک اصل نانوشته، اما بنیادی است و در سند امنیت ملی آمریکا که در سال ۲۰۰۴ منتشر شد، چالش اصلی پیش رو برای حفظ سلطه در برابر اسلام گرایان، در دو موضوع خلاصه شده است که در هر ۲ فقط از طریق رسانه‌ها عینیت پیدا می‌کند؛ جنگ روایت‌ها و جنگ ایده ها.

قربانی با اشاره بر اینکه در حوادث اخیر دشمن با تمرکز بر روی ایجاد روایت غالب و سازماندهی اغتشاش‌گران توانست تعدادی از افراد عادی را نیز تحریک به خشونت نماید، افزود: درگذشت مرحومه امینی قطعا حادثه تلخی بود و برخی از رویه‌های سابق نیازمند بازنگری است و صف معترضین با سودجویان و اغتشاش‌گران قطعا جدا خواهد بود، اما باید مخاطبان از این زاویه مهم به موضوع نگاه کنند که آیا درگذشت این دختر ایرانی برای رسانه سعودی یا دیگر رسانه‌های ضد ایرانی از منظر انسانی و حقوق بشری آنقدر مهم است که این رسانه‌ها تمامی برنامه‌های خود را تعطیل کردند و به تحریک مردم، ایجاد خشونت و آموزش اغتشاش پرداختند و هر ۱۵ دقیقه یک پست اینستاگرامی در فضای مجازی آپلود کردند؟

او افزود: قطعا اینطور نبوده و رسانه‌های ضد ایرانی وارد عرصه عملیاتی بر علیه مردم، قانون و هنجار‌های حاکم در جامعه ایران شده اند.

این تحلیلگر رسانه ادامه داد: مردم ایران به این نکته توجه داشته باشند که کشور‌های سلطه‌گر غربی به کمک جریان‌های رسانه‌ای توانستند حمله نظامی به افغانستان و عراق را هموار کنند و اهداف خود را در پس پرده روایت‌های جعلی از وقایع و شبه وقایع بر دنیا غالب کنند و صد‌ها هزار مردم بی‌گناه را قربانی سلطه‌گری خود نمایند.

اوافزود: همین کشور‌های مدعی جریان آزاد اطلاعات به دلایل واهی به طور مستمر شبکه العالم و پرس تی‌وی ایران را از مدار ماهواره حذف و از دسترس مردم دنیا خارج می‌کنند.

تاکتیک‌های رسانه‌های ضد ایرانی در حوادث اخیر

سینا قربانی با اشاره بر پرتکرارترین تاکتیک‌های بکار رفته در عملیات روانی حوادث اخیر در کشور، گفت: ایجاد وضعیت مارپیچ سکوت، مغالطه، تحریک به خشونت، بمباران اطلاعات، دستکاری حقیقت و تصویر، بزرگ نمایی اخبار جعلی و کوچک نمایی واقعیت، انکار و سکوت در مقابل واقعیت، صدای مردم و کارشناسان، شایعه، ترساندن، سانسور واقعیت و تحریف از پرتکرارترین تکنیک‌های استفاده شده در میدان جنگ رسانه‌ای اخیر بود.

او تصریح کرد: در تکنیک ایجاد وضعیت مارپیچ سکوت، اقلیت، اکثریت نشان داده می‌شوند و تلاش بر این است که مخاطب به دو نوع واکنش یعنی سکوت یا فعال شدن در میدان رقیب وادار شود که در حوادث اخیر نیز این موضوع به خوبی قابل مشاهده است

قربانی گفت: رسانه‌های ضدایرانی با برجسته کردن تعداد کم معترضین و به تبع آن اغتشاش‌گران سازماندهی شده این افراد را با بمباران اطلاعات اکثریت جمعیت ۸۰ میلیونی ایران جلوه داده اند.

تحلیلگر رسانه با تشریح مدل اجرایی تکنیک بمباران اطلاعات، افزود:در این تاکتیک به جای سانسور و حصر خبرها، تمام اطلاعات مرتبط اعم از درست و جعلی که برخی از آن نیز غیر کلیدی هستند، به شکل انبوه و با جزئیات انتشار داده می‌شود، به گونه‌ای که مخاطبان حس کنند تمام اطلاعات مورد نیاز خود را از رسانه مورد نظر دریافت کرده اند و دیگر چیزی نمانده است که خود را از لحاظ ذهنی در وضعیتی قرار بدهند که به سراغ منابع دیگری بروند.

او ادامه داد:در حوادث اخیر کشور تمرکز رسانه‌های عربی-غربی بر روی تولید محتوا با موضوع درگذشت مهسا امینی و تعطیل کردن تمامی برنامه‌های خود و شیفت دادن تمامی برنامه‌ها به سمت موضوعات مهسا امینی و تحریک کردن مردم و تولید هر ۱۵ دقیقه یک پست اینستاگرامی با موضوع امینی به خوبی نشان می‌دهد با حجم بسیار بالایی در این جنگ از تکنیک بمباران اطلاعات استفاده شده است.