۱۲:۳۴ ۱۴۰۰/۱۰/۱

رشد 83 درصدی درآمدهای عمومی در مازندران

رشد 83 درصدی درآمدهای عمومی در مازندران

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی مازندران از رشد 83 درصدی درآمدهای عمومی در این استان خبر داد.

به گزارش کاسپین24 | مفید غلامی راد در نشستی با خبرنگاران با بیان اینکه در سال‌های اخیر طبق سند چشم انداز مقرر شده بود درصدی از رشد هشت درصدی از طریق سرمایه گذاری و بهره وری انجام شود، اظهار کرد: کل منابع استان ۲۲ هزار میلیارد تومان بوده که در قالب سرفصل‌های مختلف به استان تخصیص داده می‌شود.

وی با اشاره به رشد بهره وری گفت: رشد بهره وری ۴.۵ درصد از محل رشد سرمایه گذاری بوده و در سطح ملی و در عرصه رقابت از کشورهای اطراف و پیرامونی عقب هستیم و به بازه زمانی ۶ ساله نیازمندیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی مازندران ادامه داد: میزان سرمایه گذاری مورد نیاز برای تحقق رشد قابل توجه است و بانک‌ها، بورس، بودجه عمومی دولت، صندوق توسعه ملی، منابع آورده بخش خصوصی و خارجی در تحقق منابع نقش اساسی دارند و در بودجه سال آتی هم کسری بودجه داریم.

غلامی راد با اشاره به اینکه هدف گذاری رشد اقتصادی به صورت ملی، استانی و شهرستانی انجام می‌شود، و توجه به آمایش در لایحه بودجه سال آینده دیده شده ادامه داد: توسعه صادرات، از طریق از دانش و فناوری، شناسایی گلوگاه‌های رشد و تسهیل فضای کسب و کار موجب رشد سرمایه گذاری می‌شود.

وی گفت: اعتبارات رشد اقتصادی در لایحه بودجه شامل ردیف‌های متفرقه، صندوق پیشرفت و عدالت ایران، حمایت از تولید در بخش انرژی، اعتبارات پیشرفت و عدالت و اعتبارات تملک و دارایی سرمایه‌ای بیان کرد و گفت: بودجه کل کشور شامل بودجه عمومی دولت و بودجه شرکت‌های دولتی است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی مازندران با تاکید براینکه عامل تمرکززدایی منطقه‌ای و بخشی از جمله مسائل مطرح شده در بودجه است تصریح کرد: در بودجه سال آینده سند آمایش محور قرار گرفته زیرا عدم تعادل بین دو نیمه غربی، شمالی و شرقی و جنوبی در بودجه‌های قبل چالش این مسئله بوده است.

غلام راد گفت: درآمدهای عمومی استان طبق بودجه سال قبل سه هزار و ۹۰۰ میلیارد بود تومان بود و امسال با ۸۳ درصد رشد به هفت هزار و ۱۳۰ میلیارد تومان رسید.

وی افزود: ۲۷ دهم درصد مالیات بر ارزش افزوده ۸۷ میلیارد تومان بودجه سال قبل بود، و این رقم در بودجه آینده حذف شده است و به سرجمع منابع استان افزوده شده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی مازندران خاطر نشان کرد: در بخش تملک دارایی‌های سرمایه‌ای ۱۵۹ درصد رشد داریم و رتبه ما در این بخش ۹ و سهم بری ۳.۷ درصد رسیده است.

غلامی راد یادآور شد: اعتبارات طرح‌های ملی انتقال یافته به استان ۲۶ درصد رشد یافت و جمع اعتبارات تملک دارایی استان ۸.۶ درصد رشد یافته است، همچنین کل مصارف استان اعم از ملی و استانی ۱۵ درصد رشد یافته و طرح‌های ملی واستان رشد ۴۹ درصدی داشته و به ۷۰۰ میلیارد تومان رسیده است.


منبع : ایسنا