۱۷:۳۱ ۱۴۰۲/۲/۱۱

رقابت دودانگه مازندران با قمصر در تولید گلاب

رقابت دودانگه مازندران با قمصر در تولید گلاب

مدیرجهاد کشاورزی شهرستان ساری گفت: در سال گذشته 788 تن گل محمدی در مناطق دودانگه و چهاردانگه ساری تولید شد.

به گزارش کاسپین24 | با آغاز فصل بهار و رویش گل های بهاری، در روزهای پایانی فروردین و ابتدای اردیبهشت، برداشت گل محمدی از باغ‌های مناطق بالادست و کوهستانی مازندران آغاز می‌شود.

به مزرعه گل محمدی در حاشیه ساری می‌روم، عطر گل محمدی از کیلومترها فضا را فرا گرفته و به مشامم می‌رسد، از دور چشمم به تعدادی از مردان و زنانی که در حال چیدن گل محمدی هستند می‌افتد و تعدادی از زنان نیز نشسته درحال پرپر کردن گلبرگ‌های گل هستند تا خشکشان کنند.

گل محمدی، نام نوعی گل رز است که یک رقم دورگه از ترکیب گل‌های رز گالیکا و نسترن شیرازی است.

گلهای صورتی خوشرنگ با ۳۲ گلبرگ صورتی مشابه و یکدست که در اوایل صبح شروع به ظاهر شدن می‌کنند و پرچم‌ها زرد رنگ‌، میوه آن پس از ریزش گلبرگ‌ها گوشتی گرد و یا تخم مرغی که در داخل برجستگی کوزه‌ای شکل زیر گلبرگ‌ها قرار دارند.

زمان باز شدن گلهای گل محمدی در اوایل اردیبهشت تا ابتدای تیرماه است و در هر منطقه مدت زمان باز شدن گل‌ها ۳۰ تا۲۰ روز طول می‌کشد. دوام گل حداکثر یک روز بوده و بعد از آن رنگ صورتی خوشرنگ گلبرگ‌ها به سفید می‌گراید و با اندک نسیمی پرپر شده و می‌ریزند.

نزدیک‌تر می‌روم، خانمی که مشغول پاک کردن برگ گلهاست، ۴۰ سال سن دارد و چندسالی است که گل‌ها را در این فصل به همراه بستگانش می‌چیند و برای گلاب‌گیری آماده می‌کند.

فاطمه خانم از فواید گلاب می‌گوید، که از قدیم الایام، مادر بزرگش همیشه گلاب و عرق بهار می‌گرفت و او با این رویه آشناست که برای درمان بسیاری از بیماری‌ها مفید است.

او می‌افزاید: گل‌ها پس از شست‌شو و خشک شدن به دیگ‌های گلاب‌گیری منتقل می‌شود.

به او از سفر به کاشان در فصل گلاب‌گیری گفتم، باغ‌هایی که تا چشم کار می‌کرد پراز گل رز صورتی بود، ظرف‌های بزرگ گلاب گیری که در قدم به قدم کاشان و قمصر هر لحظه این شهر کویری را معطر می‌کرد. دوست کاشانی گلاب قمصر را به ما هدیه داد.

وقتی از کیفیت بی‌نظیر گلاب قمصر با فاطمه خانم حرف زدم، گفت: گلاب‌های مازندران نیز کم‌نظیر است به شرط آنکه قاعده گلاب‌گیری را خوب انجام دهند.

او گفت: زمین‌های دودانگه ساری به دلیل کوهستانی بودن بسیار بستری مناسب برای تولید گل گلاب است ‌البته در غرب مازندران نیز کشت انجام می‌شود.

افزایش کیفیت گلاب مازندران با روش درست گلاب‌گیری

او درباره کیفیت گلاب‌ها گفت: هرچه گل محمدی خشک‌تر باشد کیفیت گلاب افزایش می‌یابد.

این بانوی کارآفرین با اشاره به اشتغالزایی برای خود و چندین نفر دیگر از رونق کشت، می‌گوید: برای کاشت گل محمدی در گلدان هم می‌توان اقدام کرد و از روش تکثیر از طریق قلمه زدن استفاده کرد و کسب و کار را توسعه داد.

وی افزود: از لحاظ گلدهی می‌توان این نوع رز را در دو گروه قرار داد. گروه اول نمونه‌هایی هستند که گلدهی آنان از اوایل اردیبهشت تا اوایل تیره ماه است و حدود ۳۰ تا۲۰ روز طول می‌کشد (که فصل اصلی برداشت این گل جهت تولید گلاب است) و گروه دوم نمونه‌هایی هستند که گلدهی آنان کمابیش تا فصل پاییز نیز انجام می‌گیرد البته اگرچه اوج گلدهی آنان ابتدای فصل گل‌دهی است. گل‌ها در ابتدا صورتی رنگ هستند و سپس مایل به سفید می‌شوند و پس از آن گلبرگ‌ها رو به ریزش می‌کند.

خواص درمانی و مضرات گل‌محمدی

امینی کارشناس گیاهان دارویی نیز در این باره گفت: مصرف چای گل محمدی و دمنوش گل محمدی عوارضی ندارد اما مصرف میوه‌ی گل محمدی ممکن است مضرات و عوارضی داشته باشد.

وی درباره فواید مصرف گل‌محمدی گفت: درمان تپش قلب، بازکننده دهانه عروق بسته قلبی، درمان پرولاپس دریچه میترال قلب و خاصیت ضد اسپاسم از کاربردهای گیاه دارویی گل محمدی برای سیستم قلب و عروق بدن است.

این کارشناس گیاه‌هان دارویی، یادآور شد: مصرف منظم چای گل محمدی در گام اول به سم‌زدایی و پاکسازی بدن کمک می‌کند. چون روی کبد و صفرا تأثیر داشته و باعث تمیزی آن‌ها می‌شود.

امینی تصریح کرد: چای گل محمدی برای مقابله با انواع مشکلات تنفسی ناشی از سرماخوردگی آنفلوانزا مفید است. اگر به طور منظم از این چای میل کنید از مشکلاتی مانند بی‌خوابی و خستگی خلاص خواهید شد.

همچنین، مصرف دمنوش این گل باعث افزایش سیستم ایمنی بدن شده و به این ترتیب فرد از ابتلا به بیماری هایی، چون سرماخوردگی، گلودرد و آنفولانزا ایمن می‌ماند.

این کارشناس گیاهان دارویی خاطرنشان کرد: عوارض مصرف میوه گل محمدی شامل اسهال، استفراغ، یبوست، حالت تهوع، خستگی، بی‌خوابی، سنگ‌کلیه، سوزش سر دل، گرفتگی معده، سر درد و واکنش‌های آلرژیک هستند.

امینی افزود: همچنین بر اساس تحقیقات به عمل آمده اسانس گل محمدی در مبتلایان پرفشاری خون می‌تواند به عنوان درمان مکمل باعث کاهش فشارخون شود.

مدیرجهاد کشاورزی شهرستان ساری نیز در این باره نیز گفت: نخستین برداشت گل محمدی در پنج هزار متر مربع اراضی کشاورزی روستای پاجی بخش دودانگه شهرستان ساری انجام شد.

وی با اشاره به اینکه با برداشت متوسط ۲.۴ تن گل‌تر در دودانگه افزود: سال گذشته ۷۸۸ تن گل محمدی در مناطق دودانگه و چهاردانگه ساری تولید شد.

سید اسماعیل علوی گفت: شهرستان ساری دارای ۳۱۲.۵ هکتار مزرعه گل محمدی بارور و ۴۱.۳ هکتار مزرعه گل محمدی غیر بارور است.

وی قیمت فعلی فروش هر کیلوگرم گل محمدی در این شهرستان را حدود ۶۰ هزار تومان اعلام کرد و یادآور شد: شرایط اقلیمی آب و خاک مناطق دودانگه و چهاردانگه این شهرستان عامل کیفیت عالی محصول تولیدی از لحاظ اسانس یا عطر است، گفت: در حال حاضر این شهرستان دارای ۳۵۴.۸ هکتار مزرعه گل محمدی است و ظرفیت بالایی در افزایش سطح تولید و پرورش گیاهان دارویی دارد.


منبع : ایسنا