۱۷:۰۰ ۱۴۰۲/۶/۲۶

روش های مدیریت مگس میوه در باغات مرکبات

روش های مدیریت مگس میوه در باغات مرکبات

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران به تسریع در برداشت تمامی میوه‌هایی که از نظر فیزیولوژی رسیده است، تاکید کرد و گفت: برای پیشگیری از خسارت این آفت اجرای کامل دستورالعمل مبارزه در کانون‌های آلوده استان به ویژه باغات مختلط و نارنگی انشو پیش‌رس الزامی است.

به گزارش کاسپین24 | فرید بیگی مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به اهمیت مدیریت آفت مگس میوه مدیترانه‌ای در باغات مرکبات، گفت: برای پیشگیری از خسارت این آفت اجرای کامل دستورالعمل مبارزه در کانون‌های آلوده استان به ویژه باغات مختلط و نارنگی انشو پیش رس الزامی است.

او مدیریت بهداشت کف باغ با حذف علف‌های هرز و جمع آوری هرگونه میوه‌های ریخته شده پای درختان و دفن آن‌ها در عمق ۵۰ سانتی‌متری خاک در کاهش جمعیت آفت را ضروری دانست و به تسریع در برداشت تمامی میوه‌هایی که از نظر فیزیولوژی رسیده باشند، نظیر سیب، گلابی، انجیر و نارنگی انشو پیش‌رس به‌عنوان یکی از روش‌های موثر مبارزه و فرار از خسارت احتمالی آفت تاکید کرد.

بیگی افزود: نصب تله‌های جلب‌کننده حاوی یکی از مواد تغذیه‌ای سراتراپ، سراتینکس یا طعمه مسموم، به تعداد ۳۰ تله در تراکم پائین آفت، ۵۰ تله در تراکم متوسط و ۷۰ تله در صورت مشاهده جمعیت بالای مگس با مشاوره و هماهنگی کارشناسان حفظ نباتات و کلینیک‌های گیاهپزشکی برای شکار انبوه این آفت، لازم است.

او گفت: طعمه پاشی براساس دستورالعمل کمیته پیش آگاهی (در صورت شکار ۲ تا ۳ مگس میوه در هر تله در روز) در باغاتی که میزبان حساس نظیر نارنگی پیش‌رس وجود دارد ۲۰ تا ۲۵ روز قبل از رسیدن و برداشت میوه توصیه و در صورت لزوم تکرار آن پس از ۷ روز تاکید می‌شود.


منبع : باشگاه خبرنگاران