۱۹:۵۲ ۱۳۹۶/۵/۱۳
نشریه بیداری اندیشه منتشر کرد:

رونق بازار حلقه مفقوده تولید کنندگان مازندران

رونق بازار حلقه مفقوده تولید کنندگان مازندران

نبود نقدینگی یکی از مشکلات اصلی تولیدکنندگان است اما نبود مدیریت در تامین نقدینگی درست، موجب شده که نه تنها پرداخت تسهیلات در گذشته بلکه تسهیلات بسته رونق اقتصادی نیز تاثیر ملموسی در اقتصاد استان نداشته باشد.

به گزارش کاسپین24؛روزبه اربابی در شماره دوم نشریه بیداری اندیشه نوشت:نبود نقدینگی یکی از مشکلات اصلی تولیدکنندگان است اما نبود مدیریت در تامین نقدینگی درست، موجب شده که نه تنها پرداخت تسهیلات در گذشته بلکه تسهیلات بسته رونق اقتصادی نیز تاثیر ملموسی در اقتصاد استان نداشته باشد. نکته قابل توجه نیز نوع نگاهی است که بانک ها به تولیدکنندگان دارند بانک ها به جای نگاه حمایتی نگاه درآمدی به تولید دارند، آن ها تولیدکنندگان را مشتری می نامند و مانند یک مشتری با آن ها برخورد می کنند، بانک ها نسبت به قشر تولیدکننده اعتماد هم ندارند چون در گذشته وام های کلانی با نام تولید پرداخت شد و به خزانه بازنگشت و موجب شد تا بانک ها دیگر به قشر تولید کننده اعتماد نکرده و برخورد قهری داشته باشند.
*پرداخت تسهیلات رونق اقتصادی به 990 واحد تولیدی
اما با همه ای تفاسیر چندی پیش دولت با هدف تامین نقدینگی مورد نیاز واحدهای تولیدی ورود و در قالب بسته رونق اقتصادی اقدام به پرداخت تسهیلات به واحدهای تولیدی کرد که مازندران نیز توانست بیشترین جذب و تخصیص اعتبار را در کشور به دست آورد. به گونه ای که تاکنون به بیش از 990 بنگاه اقتصادی اعم از کشاورزی و صنعتی مازندران به ارزش 417 میلیارد تومان تسهیلات در قالب بسته رونق تولید پرداخت شده است.
 اما؛ نوع پرداخت این تسهیلات طوری مدیریت نشد که این نقدینگی در چرخه صنعت هزینه شود بلکه بانک ها به تولیدکنندگان بدهکار اعلام کردند که می توانند با دریافت این تسهیلات بدهی معوق خود را به روز کرده و اسنادی همچون چک، سفته و سندهای ملکی را دوباره مورد استفاده قرار دهند، به گفته ی رئیس اتاق بازرگانی مازندران عمده تسهیلات پرداخت شده بسته رونقی اقتصادی در این بخش هزینه شده است.
*پرداخت بسته رونق اقتصادی اشتباه دولت بود
رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت مازندران در پاسخ به اینکه بسته رونق اقتصادی دولت را در پرداخت تسهیلات به واحدهای تولیدی چگونه ارزیابی می کنید،اظهار کرد: متاسفانه به اصرار واحدهایی که مشکل داشتند هراز چندگاهی دولت تصمیم های غیر اساسی می گیرد که پرداخت تسهیلات در قالب بسته رونق اقتصادی نیز از این اشتباه ها بود.
سید مجتبی رضوی مشکل واحدهای تولیدی را در تامین بازار دانست و تاکید کرد: مشکل اصلی واحدهای تولیدی فروش کالا است و پرداخت تسهیلات در قالب بسته های رونق اقتصادی اتفاق خاصی را برای تولید کشور رقم نمی زند.
وی با بیان اینکه بسیاری از واحدها از این تسهیلات برای به روز کردن معوقات بانکی خود استفاده کردند، اظهار کرد: این تسهیلات در اختیار تولیدکننده ی جدیدی قرار نگرفت بلکه بسیاری از دریافت کنندگان این تسهیلات بدهکاران بانکی بودند که از این تسهیلات برای به روز کردن معوقات بهره بردند.
 رضوی تاکید کرد: البته به روز رسانی معوقات کار بدی نیست اما موجب رونق اقتصادی نمی شود.
اینکه بسته رونق اقتصادی که به عنوان بسته خروج از رکود ارائه شده است؛ به چه میزان کشور را به این هدف نزدیک خواهد کرد، سوال جدی است که مطرح شده و این قضیه نیاز به بازنگری دارد.
کاهش بیش از حد تورم و سیاست انقباضی از یک سو و کاهش تقاضا یا به تاخیر انداختن آن به دلیل جو روانی حاکم بر مذاکرات هسته ای از سوی دیگر، عواملی هستند که منجر به عمیق شدن رکود در کشور شده اند.
اکنون با رکودی روبرو هستیم که می توان از آن به عنوان رکود ویرانگر یاد کرد. در استان مازندران شاهد تعطیلی، کاهش تولید و تعدیل نیرو در واحدهای تولیدی هستیم.
به گزارش بیداری اندیشه،در حال حاضر کارشناسان و فعالان اقتصادی بر این باور هستند که بسته رونق تولید نتوانسته موفق عمل کند و بیشتر یک حالت تنفس برای بدهکاران بانکی و تجدید منابع  برای بانک ها بوده است. کارشناسان بر این باور هستند که دولت به جای تزریق پول به دنبال سیاست های ایجاد بازارهای مناسب برای مصرف داخلی باشد تا تولیدکنندگان درگیر ورطه بانک ها نشوند، سود تسهیلات به حدی بالا است که دریافت آن با نابودی کامل برابری می کند به همین خاطر بسیاری از واحدهای تولیدی از دریافت تهسیلات بانکی هراس دارند.