۱۸:۰۶ ۱۴۰۲/۵/۱۶

رونق کشت دوم برنج در سایه بارش های اخیر

رونق کشت دوم برنج در سایه بارش های اخیر

کشت دوم برنج در مازندران این روزها به دنبال بارندگی های مرداد ماه در حالی رونق گرفته است که علاوه بر این که کارشناسان و مسوولان نسبت به خطرپذیری بیش از حد به خاطر خشکسالی هشدار می دهند، همچنان به مقدار زیادی از محصول برنج طارم محلی کشت اول به دلیل کم رونقی بازار در انبارها دپو می شود.

به گزارش کاسپین24 | طبق آمار رسمی جهاد کشاورزی مازندران تا کنون برداشت شالی از حدود ۱۰۰ هزار هکتار از شالیزارهای استان عمدتا در حوزه آبریز هراز انجام شده است و در حال حاضر بیشتر شالیکاران این منطقه در شهرستان های محمودآباد، بابلسر، فریدونکنار، آمل و بابل مشغول نشای مجدد هستند؛ روشی که بیشتر از کشت اول نیاز به آب دارد و هزینه برتر هم محسوب می شود.

مشاهدات میدانی خبرنگار ایرنا هم نشان می دهد که بیش از ۹۰ درصد از شالیکاران حوزه دشت هراز که تاکنون محصول کشت نخست برنج را جمع آوری کرده اند به دنبال کشت دوم به روش نشاء مجدد و یا پرورش ساقه یا دونوچ هستند. میزان استقبال از کشت دوم در این منطقه نشان می دهد که امسال احتمالا سطح زیر کشت دوم برنج در مازندران از سال گذشته بیشتر شود.

طبق آمار جهاد کشاورزی مازندران سال گذشته حدود ۵۷ هزار هکتار از زمین های شالیزاری استان نشاء مجدد و ۴۸ هزار هکتار به روش رتون زیر کشت رفته بوده است.

کشت دوم برنج در مازندران به ۲ روش دوباره نشاء و یا دونوج (پرورش ساقه شالی) یا در اصطلاح فارسی رتون طی یک دهه گذشته بین شالیکاران مازندران تقریبا نهادینه شده است و بر اساس وضعیت آب و هوایی به خصوص روان آب های رودخانه ها کشت آن در مناطق مختلف استان متفاوت است.

در حالی که نخستین شالی کشت دوم از رقم طارم محلی حدود ۲۰ روز گذشته وارد کارخانه ها شده است، بررسی های میدانی خبرنگار ایرنا از شالیکوبی های مازندران نشان می دهد که که همچنان به مقدار زیادی از محصول برنج طارم محلی کشت اول به دلیل کم رونقی بازار آماده عرضه در انبارها دپو می شود.

برنج کاری یکی از مهم ترین فعالیت های کشاورزی در مازندران و منبع مهم درآمد کشاورزان استان است و با تولید بیش از یک میلیون تن، ۴۲ درصد برنج مورد نیاز کشور از این استان تامین می‌شود.



منبع : ایرنا