۱۰:۱۰ ۱۳۹۸/۲/۸
"کاسپین24" از آینده مبهم صنایع مادر مازندران گزارش می‌دهد

رویای دور

رویای دور

ایجاد اشتغال این روزهای دغدغه تمامی مردم و مسئولان شده است. یکی از صنایعی که می‌تواند اشتغال پایدار ایجاد کند صنعت خودروسازی است اما شاهد هستیم بسیاری از افرادی که در این صنعت در حال فعالیت بودند، به دلیل رکود بازار و کاهش تقاضا در این صنعت اقدام به تعدیل نیرو شده ;vni کرده اند.

به گزارش کاسپین24، ایجاد اشتغال این روزهای دغدغه تمامی مردم و مسئولان شده است. یکی از صنایعی که می‌تواند اشتغال پایدار ایجاد کند صنعت خودروسازی است اما شاهد هستیم بسیاری از افرادی که در این صنعت در حال فعالیت بودند، به دلیل رکود بازار و کاهش تقاضا در این صنعت اقدام به تعدیل نیرو شده ;vni کرده اند.
سال های گذشته در دوران دولت نهم و دهم، به بهانه صنعتی شدن مازندران، در ساری، بابل و سوادکوه زمزمه های دایر شدن شرکت های خودروسازی مطرح شد. اینکه به مازندران نباید تنها به دید گردشگری نگاه کرد و باید صنعت نیز به دلیل ایجاد اشتغال مولد و فزاینده می تواند مشکل شغل مازندران را رفع کند، اقداماتی صورت گرفت.
یکی از مهم ترین نکاتی که در این زمینه حائر اهمیت است، واگذاری تسهیلات و زمین به شرکت های خودروسازی سایپا و ایران خودرو بود. از آن هیاهوی زمین می خواهیم شغل ایجاد کنیم دیگر خبری نیست و امروز باید دید رویای صنعتی شدن مازندران در چه وضعیتی قرار دارد.

آخرین وضعیت صنعت خودروسازی

یوسف‌نژاد معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مازندران در زمینه کاهش اشتغال در قطعه سازی، به "کاسپین24" گفت: از حدود ۵ سال گذشته وزارتخانه برای قطعه سازان سیاست هایی را در پیش گرفته بود که وزیر وقت نیز تاکید کرد، تمام قطعه سازان 50 درصد ظرفیت خود را تغییر دهند و به خارج از صنایع بزرگ از جمله سایپا و ایران خودرو اختصاص دهند و مابقی را به خارج از کشور ارسال کنند.  از آنجایی که با رخ دادن تحریم قطعه سازان نیز آن رویکرد لازم را رعایت نکرده بودند به جز چند واحد خودروسازی و قطعه‌سازی که توانستند خود را در فضای داخلی کشور و نیز خارج از کشور، حمایت های خود را حفظ کنند اما برخی خودروسازها و قطعه‌سازان نتوانستند خود را با شرایط تحریم وفق دهند.
وی تصریح کرد: هنگامی که میزان تیراژ و تولید خودرو کاهش می‌یابد، تقاضا برای تولید قطعه و نیز مطالبات قطعه‌سازان افزایش پیدا می‌کند و هنگامی که مطالبات قطعه‌سازان و بدهی بانک‌ها افزایش یابد در نتیجه تولید کاهش یافته و بر اشتغال نیز تاثیر گذار است.
معاون صنعت، معدن و تجارت استان مازندران، یادآور شد: در سال گذشته بیشترین تعطیلی و کاهش اشتغال در زمینه صنعتی بود زیرا تحریم‌ها موجب شد تا خودروسازان به قطعه‌سازان کمتر سفارش دادند و از آنجایی که این پازل ها با هم مرتبط بودند موجب کاهش اشتغال در زمینه صنعت شد.
این مسئول یادآور شد: اگر خودروسازان بتوانند خود را با کیفیت دنیا هم تراز کنند می‌توانند در دنیا نقش آفرین باشند با توجه به آن که بسیاری از کشورها از این صنعت به دور هستند. همزمان با فضای رقابتی موجود خودروسازان و قطعه‌سازان با ارتقا و افزایش کیفیت خود می‌توانند نقش موثری در اقتصاد و اشتغال استان و کشور داشته باشند.

لنگ زدن شرکت خودروسازی سایپا در بی‌مدیریتی

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مازندران در ادامه به اشاره آخرین وضعیت حضور شرکت های بزرگ خودروسازی در مازندران یادآور شد: ایران خودرو مازندران که در حال حاضر به "ایران خودرو خزر" تغییر نام پیدا کرد، در شهرک شهرک صنعتی بندپی بابل در زمینی با حدود ۳۰ هکتار و با حدود ۵۰۰ نفر پرسنل در حال مونتاژ خودرو است. حدود ۱۰۰ واحد قطعه سازی در استان مازندران فعال است که ده قطعه ساز دارای توان بالایی در تولید قطعات خودرو هستند و جزء قطعه‌سازان ماهر کشور محسوب می‌شوند.
وی یادآور شد: شرکت خودرو سازی سایپا در استان مازندران نمایندگی ندارد اما در طی نشستی مصوب شد تا در جاده گهرباران طرحی را اجرا کند به طوری که کارگاه آن نیز مشخص شد در حالی که برخی اولویت‌های سرمایه گذاری را خود شرکت خودروسازی سایپا نپذیرفت.
یوسف نژاد گفت: شرکت خودروسازی سایپا به دلیل سیاست مدیریتی نادرست آن در حدود پنج سال گذشته موجب شد تا در همان سال راه اندازی این شرکت خودروسازی کنار گذاشته شود که در نهایت در استان مازندران یک خودروساز داریم که در زمینه محصولات تهرانپارس در حال فعالیت است. رونق خودروسازی در زمینه اشتغال می‌توانند نقش بسیار موثری داشته باشند. خودروسازی و صنایع مرتبط با آن همانند قطعه سازی می‌تواند بخش اعظمی از اشتغال کشور و نیز ارزش افزوده کشور را به خود اختصاص دهد.

تعدیل نیرو در شرکت های قطعه سازی مازندران

عبدالله رضییان نماینده شهرستان‌های سوادکوه، سوادکوه شمالی، سیمرغ، قائم‌شهر و جویبار و عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با کاسپین24، درباره علت کاهش اشتغال و نیز تعدیل نیرو در بخش صنعتی، گفت: به دلیل رکودی که در بخش صنعتی وجود دارد بسیاری از شرکت‌های تولیدیمان به دلیل تحریم‌ها با مشکلات زیادی مواجه هستند. در حال حاضر تولید قطعه در شرکت موتور بشل با توجه به آن که شرکتی توانمند بود به دلیل مشکل نقدینگی و کاهش تقاضای بازار با رکود مواجه شد و تولید خودروی آن نیز کاهش پیدا کرد و موجب شد تا حدود ۱۰۰ نفر را تعدیل نیرو کند. برخی از شرکت‌ها نیز به دلیل بازار و شرایط اقتصادی که برایشان ایجاد شد با رکود مواجه شدند.
نماینده شهرستان‌های سوادکوه، سوادکوه شمالی، سیمرغ، قائم‌شهر و جویبار در مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: امسال با توجه به آنکه به عنوان رونق تولید نامگذاری شد امیدواریم که بتوانیم از طریق پرداخت تسهیلات به بخش تولیدی آنان را حمایت کنیم تا بخشی از مشکلات واحدهای تولیدی کاهش پیدا کند. با توجه به آن که افرادی که بیکار شدند تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی بودند. از آنجایی که آنان بیمه تامین اجتماعی بودند و حال که بیکار شدند باید بیمه بیکاری دریافت کنند، پرداخت این رقم برای تامین اجتماعی بسیار سنگین است و بنابراین باید واحدهای تولیدی را حمایت کنیم تا به روند تولید خود برگردند.
وی درباره آخرین وضعیت شرکت های خودروساز در استان نیز تصریح کرد: سایپا زمینی را برای تولید خودرو از دولت دریافت کرد تا بتوانند در آنجا خودرو مونتاژ کند و از آنجایی که آن زمین در بخش شهری قرار داشت بنابراین با توجه به قوانین شهرداری امکان ایجاد کاربری صنعتی در آن بخش شهر وجود نداشت. برای کارهای صنعتی همانند خودروسازی باید کامیون‌های بزرگ در آن مکان و محوطه اطراف تردد کنند و از آنجایی شرکت تولید خودروی سایپا در محدوده شهری قرار دارد امکان تردد خودروهای سنگین همچون کامیون وجود ندارد.

ایران خودرو بابل صرفه اقتصادی ندارد

نماینده شهرستان‌های سوادکوه، سوادکوه شمالی، سیمرغ، قائم‌شهر و جویبار در مجلس شورای اسلامی، یادآوری شد: با توجه به پیگیری‌هایی که انجام شده تا این مکان در بخش صنعتی تولید خودرو مورد استفاده قرار گیرد اما این اقدام انجام نشد آنان نیز به دلایلی همچون مجوز ندادن شهرداری‌ها را مطرح کردند.مدیران آنان نیز دلایلی همچون امکان تردد نداشتن خودروهای سنگین را بهانه قرار دادند. علاوه بر آن سیاست‌های تولید خودرو در خارج از مجموعه‌های صنعتی تعریف شده چندان صرفه اقتصادی ندارد و از نظر اقتصادی نیز این  اقدام قابل توجیه نیست. اگر حتی بدنه اصلی خودرو در تهران تولید شود و بخواهیم قطعات خودرو را از مازندران به آنجا ببریم این عوامل موجب افزایش هزینه تولید می‌شود در حالی که ایران خودروی بابل که این اقدام را انجام داده عنوان می‌کنند که صرفه اقتصادی برای آن ندارد.

سایپا در قائم شهر؛ نه

وی یادآور شد: در حال حاضر شرکت سایپا ۴۲ هزار میلیارد دلار سرمایه دارد اما به همین میزان نیز بدهی دارد و اگر بخواهیم دیون آن را حساب کنیم از نظر اقتصادی مدیرانش استقبال نمی‌کنند تا سرمایه گذاری جدیدی در این زمینه انجام شود. وضعیت خاصی که در طی چند سال اخیر ایجاد شده، امکان سرمایه‌گذاری را مختل کرده و برای آنان نیز از نظر اقتصادی معقول نیست. هر چند تلاش کردیم تا در سایت سایپا حداقل بتوانیم قطعات خودرو را تولید کنیم اما به دلیل زمان سرمایه‌گذاری این استقبال کاهش پیدا کرده و این اقدام انجام نشد. هر چند زمینی را برای شرکت خودروسازی سایپا در شهرک صنعتی رستم کلا در نظر گرفتیم اما مدیرانش به بهانه نداشتن توان سرمایه گذاری این استقبال را انجام ندادند در حالی که با مدیران مختلف نشست‌های زیادی برگزار کردم.
رضییان دلیل دیگر نداشتن تولید در سایت خودروسازی شرکت سایپا را تغییرات سریع مدیران عنوان کرد و گفت: شرکت سایپا در طی چهار سالی که در حال فعالیت هستم هر سال مدیرش عوض می‌شود بنابراین تا بتوانیم با هر مدیری رایزنی‌های لازم را انجام دهیم نیاز به چند ماه زمان دارد و این زمان ها موجب می شود تا به توافق لازم نرسیم بنابراین این عوامل موجب شده تا در شرکت‌هایی همچون سایپا‌ خودرو اتفاق خاصی رقم نخورد. برای رفع مشکلات شرکت‌های بزرگ خودروسازی باید مشوق های تشویقی برای سرمایه گذاران قرار دهیم و در این راستا بخش خصوصی تشویق شود.