۱۴:۱۸ ۱۴۰۲/۱۱/۱۴

زنگ خطر اختلالات روانی با مصرف مخدر" گل"

زنگ خطر اختلالات روانی با مصرف مخدر" گل"

غول بیماری‌های روانی از چراغ جادوی ماریجوانا بیرون می‌آید .

به گزارش کاسپین24 |«پسر سی ساله‌ایست، خانواده‌اش الان پیام دادند که توهماتش عود کرده، متاسفانه بدنبال چندماه مصرف گُل دچار بیماری اسکیزوافکتیو مقاوم به درمان شده است. اختلالی که ترکیبی از اسکیزوفرنیا و اختلال خلقی شدید است. امیدوارم راه حل نهایی، انتقالش به مراکز نگهداری تا آخر عمر نباشد»

این پیام روانپزشکی در فضای مجازی است؛ از این نوع پیام‌ها کم نیستند، دست‌کم گرفتن ماده‌ای که می‌تواند تا سالها آینده‌ تاریکی تحویل‌تان بدهد! ماده‌ای که شوخی سرش نمی‌شود و علاوه بر خطرات جسمی احتمالی، نقطه احساسات و اختلالات را فعال و روشن می‌کند. ممکن است با خود بگویید: « زیادی سخت میگیری حالا یه ‌باره و تجربه‌ش چیزی از آدم کم نمیکنه!» چرا کم می‌کند! و امکان این وجود دارد که سالها عمر انسان را کم کند تا جایی که حتی خود فرد نیز از این موضوع بی‌خبر باشد! کافی است سری به مراکز نگهداری و درمانی بیماران روانی بزنید تا متوجه عمق فاجعه شوید، افرادی که برای تفریح در جمع‌های دوستانه شروع به مصرف گل می‌کنند و تجربه تلخی برای خود و خانواده‌شان رقم می‌زنند طوریکه تا سال‌های نامعلوم مجبور به بستری در این مراکز می‌شوند. بله کشیدن همانا و فعال کردن غول بیماریهای روانی و خلقی نیز همانا...

ظاهرشدن اختلالات روانی

موسسه ملی بیماری‌های روانی (NIMH)، در تحقیقاتی که درباره این موضوع داشته می‌گوید: «کسانی که به دنبال مصرف گل به اسکیزوفرنی مبتلا می‌شوند، علائم روان پریشی مثبت شدیدتری دارند. مصرف گل می‌تواند باعث اختلال حاد شناختی و ذهنی (از جمله علائم روان‌پریشی که منجر به بستری شدن در اورژانس می‌شود) و پیامدهای نامطلوب سلامت جسمانی، بیماری‌های ریوی و نقایص مادرزادی که از مصرف مادر در دوران بارداری را ایجاد کند.

اما به طور کلی افرادی که حشیش و گل را از دوران نوجوانی شروع کرده باشند و تعداد دفعات مصرفی که در روز دارند بیشتر و سنگین‌تر باشد، بیشتر مستعد ابتلا به اختلال اسکیزوفرنیا هستند. البته همه افرادی که گل استفاده می‌کنند دچار اختلال اسکیزوفرنی یا اختلال سایکوتیک نمی‌شوند، اما بیشترین اختلالات روانپزشکی که با گل دیده می‌شود، اختلالات اضطرابی، خلقی، افسردگی، پرخاشگری و تحریک‌پذیری است.»

وجه اشتراک ماریجوانا و اسکیزوفرنی

یکی از وجوه مشترک ماریجوانا و اسکیزوفرنی روان‌پریشی است. شما روان‌پریشی می کنید، افکار شما به گونه‌ای مختل می‌شود که تشخیص اینکه چه چیزی واقعی است و چه چیزی نیست را برای شما دشوار می کند. ممکن است چیزهایی را ببینید یا بشنوید که وجود ندارند، یا ممکن است افکار عجیبی داشته باشید که از بین نخواهند رفت. سایکوز یکی از علائم اسکیزوفرنی است. حشیش ممکن است باعث شود علائم اسکیزوفرنی در زندگی فردی که احتمال ابتلااست، شروع شود. به طور معمول، مردان در اواخر نوجوانی تا اوایل 20 سالگی و زنان در اواخر دهه 20 تا اوایل 30 سالگی علائم این اختلال را نشان می دهند. استفاده از ماری جوانا می‌تواند علائم را تا 3 سال زودتر نشان دهد.

فاکتورهای که می‌گوید مصرف حشیش اختلال می‌آورد

Nih سازمان ملی بهداشت در تحقیقاتش نشان داده که مصرف گل با افزایش خطر شروع زودهنگام اختلالات روان پریشی (مانند اسکیزوفرنی) در افراد دارای سایر عوامل خطر، مانند سابقه خانوادگی مرتبط است. به خصوص در دوزهای بالا تجربه چنین دوره‌ای ممکن است با خطر ابتلای بعدی به یک اختلال روانپریشی مرتبط باشد. ژنتیک فرد ممکن است در این رابطه نقش داشته باشد. شواهد قابل توجه مصرف گل را با شروع زودتر روان پریشی در افراد مبتلا به عوامل خطر ژنتیکی برای اختلالات روان پریشی، از جمله اسکیزوفرنی و همچنین علائم بدتر در افرادی که قبلاً این شرایط را دارند، مرتبط می دانند. اگرچه کمتر سازگار است، اما شواهدی نیز وجود دارد که مصرف گل را با سایر بیماری های روانی و آسیب رساندن به خود، از جمله افکار و رفتارهای خودکشی مرتبط می کند.در این نوع تحقیقات فاکتورهای زیادی مانند میزان مصرف مواد مخدر، دفعات مصرف، قدرت، محتوایTHC)) و نوع محصول شاهدانه و سن فرد در اولین استفاده نشان داده شده است که بر رابطه بین مصرف حشیش و سلامت روان تأثیر می‌گذارند. مثلا ژن‌ها، ضربه روحی و استرس بر میزان احتمال مصرف مواد مخدر از جمله شاهدانه نیز تأثیر می‌گذارند.

زنگ خطر اختلالات روانی

تحقیقات سازمان ملی بهداشت نشان داده که مصرف گل با افزایش خطر شروع زودهنگام اختلالات روان پریشی (مانند اسکیزوفرنی) در افراد دارای سایر عوامل خطر، مانند سابقه خانوادگی مرتبط است. به خصوص در دوزهای بالا تجربه چنین دوره ای ممکن است با خطر ابتلای بعدی به یک اختلال روانپریشی مرتبط باشد. ژنتیک یک فرد ممکن است در این رابطه نقش داشته باشد. رابطه بین مصرف گل و سایر بیماری‌های روانی کمتر مشخص است. برخی تحقیقات افزایش خطر ابتلا به افسردگی را در افرادی که در دوران نوجوانی از گل استفاده می‌کنند نشان داده‌اند. تحقیقات قوی‌تر، مصرف گل را با افکار و رفتارهای خودکشی در میان نوجوانان و سربازان قدیمی ارتش در ایالات متحده مرتبط کرده است. 


منبع : تبیان