۱۱:۰۶ ۱۳۹۹/۴/۲۸
استاد اقتصاد دانشگاه مازندران :

سیاست‌های بانکی باید اصلاح شود

سیاست‌های بانکی باید اصلاح شود

دولت برای عبور از مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم ها و کرونا ، باید بانک‌ها را از خواب خود خواسته بیدار و آنها به سرمایه‌گذاری منابعشان در بخش تولید و عمرانی مکلف کند.

به گزارش کاسپین24| سید حسین حسینی گفت: دولت و کشور در شرایط سخت اقتصادی قرار دارند که حاصل بدعهدی های آمریکا در توافق برجام وهمچنین بحران کرونا است که دورنمای اقتصادی بدی را برای کشور ترسیم می کند.

وی با اشاره به اینکه مشکلات ناشی از کرونا برای اقتصاد همه کشورها تقریبا به یک اندازه دردناک است ، گفت : در حال حاضر آنچه دولت باید نگران آن باشد آسیب هایی است که در بدنه بخش های تولیدی و عمرانی تحمیل خواهد شد.

او با بیان اینکه فروش نفت یکی از سرمایه های زیرساختی دولت و همچنین منابعی برای تشویق و تحرک بخش تولیدی بود گفت : باید کلیت نظام به این نتیجه برسد که خود را از وابستگی نفت رها کرده و به این منبع آسیب پذیر تکیه نکند.

این استاد دانشگاه ، با بیان اینکه سیاست اقتصاد مالیاتی تنها انتخاب دولت برای پیشبرد هزینه های کشور است ،افزود : اما کوچ به اقتصاد مالیاتی زمانبر است و بخش عمرانی و تولیدی نمی تواند برای بلند مدت منتظر به بار نشستن درآمدهای مالیاتی باشد.

حسینی بانک های کشور را بزرگ ترین دارندگان منابع اقتصادی توصیف کرد و گفت : دولت باید بانک ها را از بنگاه داری رها کرده و آنها را مجاب به سرمایه گذاری در بخش تولید و خدمات کند.

وی بزرگ ترین مشکل حال حاضر اقتصاد ایران را نبود سرمایه در حوزه زیرساخت و تولید دانست و افزود : اغلب کشورها از سرمایه گذاری خارجی و همچنین سرمایه بانک ها برای حرکت قطار توسعه تولید و طرح های عمرانی استفاده می کنند و در ایران هم تنها منبع قابل دسترس که دولت می تواند اقتصاد کشور را به شرایط مطلوب هدایت کند استفاده از منابع بانکی است و این استفاده نبایدبه صورت قرض باشد بلکه باید بر اساس سرمایه گذاری خود بانک ها تنظیم شود.

استاد اقتصاد دانشگاه مازندران موتور محرک اقتصاد ایران در شرایط کنونی را فقط بانک ها توصیف کرد و گفت : بانک های ایران بیش از چندین دهه است که درکشور فقط به امر بنگاه داری پرداخته اند و اکنون زمان آن فرا رسیده که به عرصه تولید و زیرساخت وارد شوند.

دولت بنگاه‌داری را تعطیل کند

وی یکی از اصلاحات مورد نیاز و فوری کشور را در مجاب کردن بانک ها برای سرمایه گذاری در بخش تولید عنوان کرد و گفت که فقط دولت و قوه مجریه می تواند این اصلاحات را انجام دهد.

استاد اقتصاد دانشگاه تعطیلی بنگاه داری را مهم ترین اصلاحات اقتصادی برای حیات اقتصاد کشور توصیف کرد و افزود : دولت باید تعطیلی بنگاه داری را از خود شروع کند تا بتواند باقی منابع سرمایه ای کشور را به این مسیر مجاب کند.

او با بیان اینکه فروش شرکت های دولتی یکی از اقدامات دولت آقای روحانی برای پایان دادن به چندین دهه بنگاه داری دولتی است ، تاکید کرد : دولت باید این روند را تا خروج کامل از چرخه اقتصاد و تولید ادامه دهد و تسلیم هیچگونه فشار درونی و خارجی نشود.

حسینی سیاست بنگاه داری را شکست خورده توصیف کرد و افزود : بنگاه داری به خصوص درحوزه بانکی نه تنها هیچ کمکی به مشکلات اقتصادی کشور نمی کند بلکه سال هاست بانک ها در گوشه ای ایستاده و فقط با تسهیلات می خواهند تولید را راه بیندازند در حالی که نیاز است خود بانک ها وارد میدان شده و سرمایه گذاری کنند.

وی ادامه داد : در کشور ما اعتماد لازمی که باید برای سرمایه گذاری باشد وجود ندارد و پول های سرگردانی که در دست مردم وجود دارد ،در اقتصاد نوین تورم‌زا و خطرناک است. بانک ها باید سرمایه های سرگردان را با سیاست های پولی و مالی همچون تشکیل شرکت های سرمایه گذاری در اختیار بگیرند ، زیرا آنها بهترین سرمایه گذار و مشاورها را شناسایی می کنند. علاوه بر این خود بانک های ایران منابع درآمدی و سرمایه ای سرشاری دارند که باید به سمت تولید هدایت شود.

به گفته استاد اقتصاد دانشگاه مازندران ، اگر بانک ها این پول ها را با مشارکت بخش خصوصی سرمایه گذاری کنند نتیجه آن ایجاد درآمد ، رشد اقتصادی و افزایش اشتغال خواهد بود که در نهایت این رشد اقتصادی به جهش تولید می انجامد و سبب ثبات مالی می شود.

مالیات بر بانک‌ها

این اقتصاددان وضع مالیات بر دارایی های بانکی و منابع مالی در اختیار آنها از جمله سپرده گذاری مردم را از الزامی ترین اقدامات دولت عنوان کرد و گفت : انجام این اقدام باید در دستور کار قرار بگیرد زیرا بشدت زمان برای اقتصاد کشور حیاتی است و فرصتی برای آزمون نیست.

حسینی با بیان اینکه حتما از سوی بانک ها و نهادهای ذینفع در برابر مالیات بر منابع بانکی مقاومت سختی صورت می گیرد ، افزود : همین مقاومت نشان دهنده این است که دولت کار درستی را انجام می دهد.

به گفته او پروژه های عمرانی و صنعتی بسیاری در کشور وجود دارد که نیازمند سرمایه گذاری هستند ، در حالی صدها هزار میلیارد تومان سرمایه در بانک ها خاک خورده و بانک ها با این سرمایه به فعالیت بنگاهداری مشغول هستند.

بهره‌مندی دولت از اعتماد مردم به بانک‌ها

این کارشناس اقتصادی بار دیگر مشکلات اقتصادی کشور را جدی توصیف کرد و گفت : در حال حاضر در مقایسه با نهادهای مختلف ، مردم بیشترین اعتماد را به بانک ها دارند و نتیجه سرمایه گذاری در بانک به دست آمدن سود زیاد است که این سودهی به دست آمده درصد کمی از آن به سپرده گذار تعلق می گیرد و بقیه صرف حقوق نجومی و پاداش در خود مجموعه بانک ها می شود.

حسینی تاکید کرد : ما در یک کشور اسلامی هستیم و باید بانکداری اسلامی پیاده شود که نتیجه آن رشد بسیار زیاد اقتصادی خواهد بود.

وی با بیان اینکه فعالیت بانک ها در تمام کشورهای دنیا بر اساس وکالت است ، گفت : بانک ها باید بر اساس سرمایه گذاری که برای صاحبان حساب می کند حق وکالت بگیرد نه اینکه با در دست داشتن تمام پول به خرید و فروش بپردازد.

این استاد دانشگاه تغییر سیاست های بانکی را از مهمترین اصلاحات موردنیاز در اقتصاد کشور توصیف کرد و گفت : کشور اکنون به شدت با مشکل درآمد مواجه است در حالی که صدها هزار میلیارد تومان سرمایه در بانک های کشور خاک می خورند.

منبع:ایرنا