۱۰:۱۲ ۱۳۹۸/۳/۲۸

شرق محرم تر است یا غرب؟

شرق محرم تر است یا غرب؟

کاسپین24/مازندران از غرب تا شرق آن می‌تواند از نظر اقتصادی فعال باشد و این اقتصاد تنها در بخش صنعتی خلاصه نمی‌شود بلکه باید به بخش گردشگری نیز به عنوان صنعتی در اقتصاد کشور و استان استفاده کرد اما اگر به مازندران نگاه کنیم،به راحتی می‌توانیم رشد اقتصاد را در شرق و غرب متفاوت ببینیم.

مازندران از غرب تا شرق آن می‌تواند از نظر اقتصادی فعال باشد و این اقتصاد تنها در بخش صنعتی خلاصه نمی‌شود بلکه باید به بخش گردشگری نیز به عنوان صنعتی در اقتصاد کشور و استان استفاده کرد اما اگر به مازندران نگاه کنیم،به راحتی می‌توانیم رشد اقتصاد را در شرق و غرب متفاوت ببینیم که در این حوزه باید مسئولان همتی به خرج دهند.

محمد عظیمی مدیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی استان مازندران و رئیس انجمن دوستداران میراث فرهنگی هوتو در گفت و گو با اندیشه بیداری، با اشاره به اینکه شرق و غرب مازندران از نظر گردشگری با یکدیگر متفاوت هستند، گفت: در مازندران گردشگری تاریخی و مذهبی و طبیعی مختلف وجود دارد که بخش تاریخی گردشگری معمولا در شرق مازندران نمود بیشتری دارد.گردشگری طبیعی معمولا در غرب مازندران بیشتر دیده می شود اما به صورت بالقوه معضلات زباله و صوتی ناشی از آن مشکلاتی را برای مردم مازندران ایجاد می‌کند. در شرق استان عملاً هیچ گردشگری مشاهده نمی‌شود با توجه به آنکه این بخش پایتخت صفویان محسوب می‌شود.

مدیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی استان مازندران، گفت: برترین آثار تاریخی در شهرستان بهشهر وجود دارد اما در مقایسه با جمعیت گردشگری، گردشگر چندانی در این منطقه شاهد نیستیم چرا که در این بخش چندان فعالیت درستی انجام نشده است.

وی با اشاره به اینکه گردشگری دریایی نیز مغفول مانده است، افزود: گردشگری همچنان بدون مدیریت و تفریحی است در حالی که باید گردشگری بر اساس دانش و نیز اقتصاد باشد.در زمینه گردشگری تاریخی، بازدید گردشگران از آثار تاریخی تجمیع شده نیست و تمامی آنان دچار مشکل هستند و همچنان به سرانجام ملموسی نرسیده است.

مدیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی استان مازندران عنوان کرد: عباس آباد بهشهر که بخش تاریخی آن مقیاس جهانی است و باید آن را در سطح جهان مورد مشاهده قرار داد اما در سطح ملی نیز نگهداری نمی‌شود و حتی تخلفات بسیاری در آن رخ می‌دهد.در میراث فرهنگی و نیز مجموعه های پیرامونی این این حوزه تخلفات بسیاری را شاهد هستیم که این موجب آسیب دیدگی این بخش می‌شود.

وی به گردشگری دیگر آن هم گردشگری ادبی اشاره کرد و افزود: پایگاه و پایتخت گردشگری ادبی در استان مازندران یوش نوشهر است و معمولاً به نیما یوشیج و آثار ادبی آن هم فقط به شکل مناسبتی نگاه می‌شود. حتی در بخش فرهنگ نتوانستیم در آنجا اقدام درستی همراه با طبیعت انجام دهیم و همچنان شکاف میان بحث گردشگری و نیز میراث فرهنگی و آثار تاریخی وجود دارد

چرا که این حوزه می تواند به عنوان جایگزین بخش صنعت، اقتصاد استان مازندران را رونق ببخشد.

وی گفت: در حال حاضر مسئولان در خواب هستند و امیدواریم هر چه سریع تر از خواب بیدار شوند و بدانند که گردشگری می‌تواند اقتصاد مازندران را متحول کند.

مدیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی استان مازندران، عنوان کرد: مسئولان باید بخش خصوصی را نیز وارد کار کنند اما در مورد تغییرات مدیران این شکاف ها را بیشتر کرده و در برخی موارد آنان در ابتدای راه برای اجرای برنامه‌های مدیریتی خود دچار هیجاناتی می شوند اما در میانه راه فعالیت‌شان متوقف می‌شود.