۱۷:۳۷ ۱۳۹۸/۶/۶

صادرات مازندران روی خط فقر

صادرات مازندران روی خط فقر

کاسپین24/مازندران به رغم آنکه ۳.۴ درصد تولید ناخالص ملی کشور را به خود اختصاص داده اما صادرات کالاهایش به آن سوزی مرزها با فراز و نشیب های زیادی مواجه است.

به گزارش کاسپین24،کمبود مواد اولیه، ضعف در کنترل و نظارت روی کیفیت کالاهای صادراتی، مشکل در انتقال ارز و پول از مسائلی است که سبب شده رغبت صادرکنندگان برای صادرات کم شود.

افت صادرات مازندران در سال جاری در حالی است که مازندران هفت درصد تولیدات کشاورزی و ۲.۸ درصد تولیدات صنعتی کشور را به خود اختصاص داده است و مشکلات فراروی صادرات استان همچنان قدیمی و کلیشه ای است.

یک فعال در بخش سیمان، رقابت غیرکیفی فعالان این بخش را از جمله مشکلات در حوزه صادرات بیان کرد و گفت: کارخانه های اطراف با کیفیت نامطلوب، قیمت پایین به روند صادرات لطمه می زنند.

همچنین محمدی نماینده یک تولیدکننده محصولات لبنی در مازندران کیفیت را در امر صادرات مهم دانست و گفت: زمانی که در عراق محصولات را می فروختیم رقبای آمریکایی و ترکیه ای وجود نداشت ولی عدم نظارت در زمینه کیفیت محصولات سبب شده تا محصولات ما در عراق گرید سه محسوب شود.

مشکلات فراروی صادرات نظیر ضعف در نظارت، کیفیت پایین و تامین ارز در حالی است که متولیان بخش صادرات مازندران معتقدند باید برای رونق صادرات پیش نیازها را تامین کرد.

حسینعلی قوانلو رئیس سازمان صمت مازندران در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه چشم امید کشور به صادرکنندگان است گفت: در استان مازندران حجم واردات بیش از صادرات است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران با اشاره به اینکه وعده تحقق سه میلیارد دلار صادرات در استان را دادیم بر لزوم ایجاد پیش نیازهای صادراتی تاکید کرد و گفت: باید مشکلات و موانع فراروی صادرات برطرف شود.

83میلیون دلار کالا از مازندران صادر شد

وی با بیان اینکه حق مازندران در سال جاری برای صادرات ۱.۵ میلیارد دلار است، میزان صادرات چهار ماهه در استان را ۸۳ میلیون دلار بیان کرد و گفت: این درحالی است که هر ماه باید این میزان صادرات داشته باشیم.

وی با بیان اینکه سال ۹۷ در چهار ماه اول ۱۴۶ میلیون دلار صادرات داشته ایم گفت: اتاق بازرگانی متولی صادرات است و باید نیازهای این بخش برطرف شود و بهانه ای با عنوان پیمان سپاری قابل پذیرش نیست و صادرکننده به راحتی می تواند نسبت به صادرات اقدام کند.

قوانلوبا گفت: تا پارسال صادرکنندگان واهمه ثبت سفارش داشتند که اکنون این بهانه گرفته شده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران، یکی از مهمترین محورهای برنامه وزارت صمت را توسعه صادرات بیان کرد و گفت: توسعه صادرات به ۱۵ کشور همسایه مهمترین برنامه است زیرا حجم واردات این کشورها آن قدر بالا است که تمام نیازهای ما را رفع می کند.

وی ارزش واردات کشورهای همسایه را هزار میلیارد دلار عنوان کرد و گفت: یک تا دو درصد این حجم از سوی ایران در حال تامین است.

قوانلو به جایگاه صادرات مازندران اشاره و اضافه کرد: تولید ناخالص داخلی در مازندران در سال ۹۵ حدود ۴۷ هزار میلیارد تومان بود که ۳.۴ درصد جی پی تی کشور در استان مازندران رخ می دهد ولی حجم صادرات کشور در سال قبل ۴۴ میلیارد دلار بود و اگر به نسبت سهم تولید ناخالص ملی در صادرات نقش داشته باشیم میزان صادرات استان باید به ۱.۵ میلیارد دلار برسد.

وی با بیان اینکه مازندران ۲.۸ درصد صنعت و هفت درصد کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است گفت: اگر هفت درصد صادرات کشاورزی کشور و ۲.۸ درصد صادرات صنعتی کشور را مازندران انجام دهد، میزان صادرات استان باید به حدود دو میلیارد دلار برسد.

اگر هفت درصد صادرات کشاورزی کشور و ۲.۸ درصد صادرات صنعتی کشور را مازندران انجام دهد، میزان صادرات استان باید به حدود دو میلیارد دلار برسد

قوانلو با اظهار اینکه وضعیت مازندران در صادرات قابل قبول نیست گفت: چرا باید یزد حق خود را از صادرات بگیرد ولی مازندران با داشتن بنادری مانند امیراباد و نوشهر، ارتباط با مرز اینچه برون سهم قابل قبولی در صادرات ندارد.

وی میزان صادرات استان را سال قبل ۳۷۵ میلیون دلار برشمرد و گفت: کمتر از ۳۰ درصد حق صادراتی مازندران در کشور محقق شده است.

وی با بیان اینکه تامین نیازهای صادراتی نباید منجر به خرید ویلای گرجستان و غیره شود گفت: هدف دولت این است که دلار صرف تامین نیازهای وارداتی شود.

در عین حال عبدالله مهاجر رئیس اتاق بازرگانی مازندران نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اتاق بازرگانی تعهد برای انجام ۳ میلیارد دلار صادرات تعهد نداده است گفت: برای صادرات امکاناتی نیاز است زیرا ابزار دست بخش خصوصی نیست.

وی گفت: اگر قرار است خاویار را صادر کنیم نیاز به شرایطی داریم و اتاق بازرگانی برنامه ارائه کرده و اگر مقدمات برنامه هایش فراهم شود می تواند نسبت به صادرات اقدام داشته باشد.

وی با بیان اینکه امسال نیز حداقل همان ۳۷۵ میلیون دلار صادرات را خواهیم داشت گفت: صادرکننده می گوید صادرات برایم نمی صرفد و اشتیاقی ندارد و وظیفه ما این است که موانع را شناسایی و رفع کنیم.

رئیس اتاق بازرگانی مازندران با تاکید براینکه در مجموع میزان صادرات در کشور افت داشته است تصریح کرد: بخش خصوصی می خواهد صادرات کنند زیرا درپی کسب سود است اما همه ابزار در اختیار این بخش نیست.

تولید سالانه ۷ میلیون تن محصولات کشاورزی، وجود بیش از سه هزار واحد تولیدی و صنعتی در مازندران لزوم نقش آفرینی بیشتر استان در صادرات را الزامی می سازند و رفع موانع و تامین پیش نیازها لازمه توسعه صادرات در استان است.



منبع:مهر