۰۹:۳۹ ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
کاسپین24 گزارش می دهد:

صیادان دریای خزر و هزار مشکل

صیادان دریای خزر و هزار مشکل

دریای مازندران علاوه بر صنعت گردشگری منبع مهم تامین مواد پروتئینی کشور نیز محسوب می شود که در این راستا صیادان زیادی با شغل ماهیگیری در دریا اشتغال ایجاد کرده و زمینه‌ رونق اقتصادی استان را فراهم می‌کنند. این روزها این قشر به دلیل افزایش قیمت بنزین در تامین سوخت ناوگان صیادی با مشکلات اساسی روبرو شده اند.

به گزارش کاسپین24| دریای مازندران علاوه بر صنعت گردشگری منبع مهم تامین مواد پروتئینی کشور نیز محسوب می شود که در این راستا صیادان زیادی با شغل ماهیگیری در این دریا اشتغال ایجاد کرده و نیز زمینه‌ای رونق اقتصادی استان را فراهم می‌کنند. این روزها این قشر به دلیل افزایش قیمت بنزین در تامین سوخت ناوگان صیادی با مشکلات اساسی روبرو شده اند.

علاوه بر آن صیادان در حوزه‌های مختلف مانند بیمه‌ نیز دچار مشکلاتی هستند که با توجه به وعده‌های مسئولان همچنان این مسائل رفع نشده باقی مانده است.

هادی صفری عضو هیئت مدیره شرکت پره مطهری استان مازندران در گفت و گو با خبرنگار کاسپین24، گفت: مسئولان وعده‌ 400 لیتری بنزین برای قایق‌های صیادی جنوب را داده اند اما تا کنون عملیاتی نشده و حتی صحبتی از صیادان شمالی نیز به میان نیامده و صیادان همچنان از بنزین سه هزار تومانی استفاده می‌کنند.

صفری افزود: هر قایق صیادی در یک مرحله پره کشی در یک روز صد لیتر بنزین مصرف می‌کند و با 40 لیتر فقط می‌تواند توری را برای صید در دریا پهن کند. با توجه به آنکه در مرحله "چله خشکه" یعنی اواخر آذر و دی ماه صید ماهی قرار داریم و میزان صید کاهش یافت اما همین میزان صید نیز نیاز به مصرف زیادی بنزین دارد.

عضو هیئت مدیره شرکت پره مطهری استان مازندران، یادآور شد: گرچه صید ماهی به شدت کاهش یافت اما ادوات و تور ماهیگیری نیز در مقایسه با سال گذشته قیمتش چهار برابر شده است و حتی تراکتورها و قایق‌ها نیز قیمتش بسیار بسیار زیاد شد.

وی با بیان اینکه ۵۰ درصد از درآمدمان صرف هزینه‌ها می‌شود، یادآور شد: سال گذشته با توجه به آنکه یک میلیارد و 500 میلیون تومان از فروش این شرکت، نصف این درآمد صرف بیمه کارگران و هزینه نگهداری وسایل شده است. بیمه صیادان، با بیمه آزاد پرداخت می‌شود و در واقع سالیان حدود 400 میلیون هزینه بیمه است. از مسئولان در خواست شد که بیمه صیادان که در حال حاضر 27 درصد است را به 17 درصد برسانند اما همچنان در حرف باقی ماند و اجرایی نشد.

عضو هیئت مدیره شرکت پره مطهری استان مازندران، بیان کرد: باید سالیان هزینه بیمه و سوخت و روغن و بنزین را برای سال آینده ذخیره کنیم و سپس مابقی را به عنوان سود در نظر گرفت.

وی یادآور شد: از بیستم مهر تا بیستم آبان ماه که آغاز صید ماهی است بیشتر ماهی های کفال صید می‌شود و در ماه آذر ماهی های سفید صید در تور صید قرار می‌گیرند و در دی ماه فقط مقدار بسیار اندکی ماهی سفید صید می‌شود و در نهایت ماه های بهمن با افزایش صید و ماه اسفند صید ماهی کفال به اوج می‌رسد. 

همکاری شرکت پره داران با شیلات برای شیل گذاری

صفری گفت: شیلات سالیانه حدود 90 الی صد میلیون قطعه بچه ماهی را پرورش می‌دهد و سپس وارد دریا می‌کند و از آنجایی که حدود سه سال گذشته تعداد 9 میلیون قطعه بچه ماهی وارد دریا شد صید کاهش یافت اما در سال‌های آینده باید روند صید افزایش یابد و به شرایط عادی برگردد.

وی افزود: تمامی شرکت‌ها باید اقدام به شیل گذاری یعنی پرورش بچه ماهی کنند و به طور کلی حدود 20 میلیون قطعه بچه ماهی را را شرکت‌ها وارد دریا می‌کنند.

عضو هیئت مدیره شرکت پره مطهری استان مازندران، ادامه داد: شیل گذاری نیز به این شکل است که ماهی های مولد اوایل اسفند و فروردین ماه وارد استخر مخصوص می‌شوند و اوایل خرداد بچه ها وارد دریا می‌شوند.

وی تصریح کرد: اگر شیلات بچه ماهی به دریا نریزد حتی صیدهایی که به این شکل باقی ماند به دلیل شیل گذاری از طریق شیلات است و در صورتی که این اقدام نشود تمامی شرکت ها غیرفعال می‌شوند.