۱۲:۵۵ ۱۴۰۲/۴/۸

ضرورت لایروبی بندر نوشهر

ضرورت لایروبی بندر نوشهر

کارشناسان لایروبی را نیاز ضروری برای استمرار حیات بندر نوشهر این قطب اقتصادی کشور می دانند.

به گزارش کاسپین24 | در زمان حاضر اداره کل بنادر و دریانوردی استان مازندران به مرکزیت نوشهر با دارا بودن ۲ بندر تجاری (نوشهر - فریدونکنار) علاوه بر فعالیت در زمینه تخلیه و بارگیری کالاهای تجاری و نفتی، مسوولیت حاکمیتی سازمان بنادر و دریانوردی از رامسر غربی ترین خطه مازندران تا ساری در زمینه حفاظت و ایمنی دریانوردی، جستجو و نجات دریایی، برقراری ارتباطات دریایی، حفظ محیط زیست دریایی و مقابله با آلودگی دریا، ایمنی آبراه دریایی، رعایت و اعمال کنوانسیون های بین المللی در مدیریت امور بندری و دریایی، برگزاری آزمون های تخصصی، صدور گواهینامه های شایستگی برای خدمه شناورهای تجاری و صیادی و شناسنامه های دریانوردی، ثبت و بازرسی کلیه شناورها و صدور گواهینامه های مربوطه و کنترل و بازرسی فنی و ایمنی کشتی ها و شناورها بر عهده دارد.

بندر نوشهر با قدمتی حدود ۹۰ سال و مساحت حدود ۸۸ هکتار دارای ۱۱ پست اسکله تجاری و خدماتی و تجهیزات مدرن بندری و دریایی، از ظرفیت مناسبی برای تخلیه و بارگیری انواع کالا و پذیرش کشتی های تجاری با ظرفیت بالغ بر شش هزار و ۵۰۰ تن در سال را دارد.

بسیاری از کارشناسان و مسوولان با ابراز نگرانی از کاهش چشمگیر عرض دهانه آبراه مبادی ورودی و خروجی کشتی ها به حوضچه منطقه ویژه اقتصادی بندر نوشهر، این مشکل را زنگ خطر برای تعطیلی این پایگاه اقتصادی مازندران برشمردند.

آنان می گویند تاخیر در لایروبی بندر نوشهر با توجه پسروی آب دریای خزر به ویژه در سواحل مازندران این چالش را دوچندان می کند به طوری که زیان های وارده ناشی از تاخیر در لایروبی آن را نتوان جبران کرد.

معضل پسروی دریای خزر در سواحل مازندران بنا به اعتقاد کارشناسان در صورت بی توجهی به این رخداد مهم به زیرساخت ها، فعالیت های دریایی و اقتصاد منطقه و صنعت گردشگری منطقه آسیب جدی وارد می شود.

طبق آمار، سطح آب دریای خزر طی چهار سال گذشته حدود ۳۸ سانتی متر کاهش داشته است و در اثر کاهش ۱۷۰ سانتیمتری سطح آب خزر از دهه ۷۰ تاکنون بنا بر بررسی های کارشناسی مسوولان مرکز ملی مطالعات و تحقیقات دریای خزر این عقب نشینی قابل ملاحظه دریا به افزایش گستره زیادی از عرصه ساحلی در سواحل شمالی به ویژه مازندران منجر شده است.

بر اساس مطالعه صورت گرفته در سال ٢٠١٧ مشخص شد که آب خزر تا سال ٢٠۵٠ پسروی خواهد داشت و این پسروی بنا به گفته کارشناسان به علت تغییر اقلیم است که احتمال افزایش هم دارد در حالی که حدود ۵۰ درصد پسروی دریایی خزر به سرعت تبخیر آب در آن بر می گردد و درصورتی این روند با این سرعت ادامه یابد ٢٠ تا ٢۵ درصد مساحت خزر در بخش شمالی که سواحل روسیه را شامل می شود، کاهش خواهد داشت.

نتایج این مطالعات همچنین شان داده فقط در سال های ۱۳۹۳ تا ۱۴۰۰ سطح آب دریای خزر با کاهش حدود ۵۰ سانتیمتری مواجه بوده است که این رخداد به عقب نشینی دریا از ۱۰ متر تا ۱۰۰ متر در سواحل مختلف منجر شده است.

بنا به گفته مسوولان برای توسعه زیرساخت های بنادر این استان همزمان با پسروی آب دریای خزر و پیشگیری از اختلال در روند تردد ناوگان حمل و نقل دریایی نامه نگاری های فراوانی از گذشته تاکنون با سازمان بنادر و دریانوردی صورت گرفته است.

مسوولان امر تاکید دارند با توجه به روند کاهشی آب دریای خزر سازمان های پدافند غیرعامل باید تدابیری بیندیشند تا کمترین مخاطرات را در سواحل شاهد باشیم.

بر اساس اسناد موجود از سال ۱۳۹۶ طرحی تحت عنوان طرح سامانه رسوبگیر در بندر منطقه ویژه اقتصادی نوشهر در دستور کار قرار گرفت و مطالعات این طرح کلید خورد و طی سه سال به سرانجام رسید و بر مبنای آن قرار شد حوضچه های این بندر چندصد متری به سمت جلو توسعه یابد.

بر این اساس به گفته مسوولان امر؛ موج شکن های جدید در ضلع غربی به طول حدود ۴۰۰ متر و در ضلع شرقی هم به طول حدود ۶۵۰ متر ساخته می شود ضمن آنکه با رعایت الزامات زیست محیطی در استحصال زمین از دریا، پست های اسکله هم جلوتر خواهد رفت.

عمیق ترین نقطه سواحل شمالی دریای خزر در استان مازندران در محدوده نوشهر است اما پسروی آب در این منطقه بیشتر از شرق این استان تا مرکز است و کارشنتاسان پیش بینی کردند با این روند کاهشی آب دریای خزر بیش از سه دهه سازمان های پدافندغیرعامل تدابیری بیندیشند تا کمترین مخاطرات در سواحل شاهد باشیم.

کاهش عرض کانال دسترسی زنگ خطر برای بندر نوشهر

فرماندار نوشهر با ابراز نگرانی از کاهش چشمگیر عرض دهانه آبراه مبادی ورودی و خروجی کشتی ها به حوضچه منطقه ویژه اقتصادی بندر نوشهر، این مشکل را زنگ خطر برای تعطیلی این پایگاه اقتصادی مازندران اعلام کرد.

رستم زرودی خاطرنشان کرد: براساس گزارش ها، دهانه آبراه مبادی ورود و خروجی کشتی ها به منظور پهلوگیری برای تخلیه و بارگیری کالا در حوضچه این بندر از عرض ۱۳۴ متر به ۱۸ متر رسیده و این وضعیت بسیار نگران کننده و یک زنگ خطر برای تعطیلی بندر است.

نماینده مجلس مردم شهرستان های نوشهر، چالوس و کلاردشت در مجلس شورای اسلامی هم از وزیر راه و شهرسازی خواست به هرشکل ممکن این بندر را دریابند.

محمدعلی محسنی بندپی افزود : اگر این بندر تعطیل شود کدام مقام مسوول باید پاسخگوی این همه خانواده که رزق و روزی آن ها به طور مستقیم و غیر مستقیم از فعالیت این بندر به دست می آید، باشد.

اقدام عاجل و راهبردی صورت گیرد

عضو هیأت عامل و معاون برنامه‌ریزی، توسعه مدیریت و منابع سازمان بنادر و دریانوردی گفت: باید برای لایروبی بندر نوشهر اقدام عاجل و راهبردی صورت گیرد که عملیات لایروبی آن از نیمه دوم سال جاری آغاز می شود.

حسن بیک محمد لو روز گذشته در حاشیه بازدید از بندر نوشهر اظهارداشت: شناورها باید دسترسی ایمن و قابل اطمینانی برای آمد و شد به بنادر داشته باشند.

وی اظهارداشت: سازمان بنادر و دریانوردی آماده آغاز عملیات اجرایی لایروبی بندر نوشهر در نیمه دوم سال ۱۴۰۲ است.

معاون برنامه ریزی و توسعه سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اهمیت لایروبی در بنادر شمالی، خاطرنشان کرد: لایروبی حوضچه و کانال دسترسی بندر نوشهر از موضوعات بسیار مهم و جدی است که مقدمات این طرح در سازمان بنادر و دریانوردی انجام شد.

بیک محمدلو تصریح کرد : شاید به دلیل کم‌کاری‌هایی که در گذشته در بحث لایروبی در بندر نوشهر صورت گرفت لازم است اکنون یک اقدام عاجل و راهبردی در این ارتباط صورت گیرد.

عضو هیأت عامل و معاون برنامه‌ریزی، توسعه مدیریت و منابع سازمان بنادر و دریانوردی تصریح کرد : بر این باور هستیم که شناورهای ما باید دسترسی ایمن و قابل اطمینانی برای آمد و شد به بنادر داشته باشند که دست‌یابی به این مهم، مستلزم لایروبی متناسب است.

نکته مهم دیگر این که از مهرماه ۱۴۰۱ بنا به گفته مسوولان وقت ساخت یک فروند شناور لایروب ۱۰۰۰ مترمکعبی موتوردار برای بندر نوشهر آغاز شد و ساخت این لایروب با شرکت صنایع دریایی صدرا منعقد شد.

این شناور قابلیت انجام عملیات لایروبی در همه مناطق دریای خزر را خواهد داشت و با بهره برداری از آن مشکلات ناشی از رسوب گذاری و لایروبی حوضچه و کانال دسترسی بنادر نوشهر و فریدونکنار مرتفع خواهد شد.

این لایروب با مشخصات فنی (طول ۷۰ متر، عرض۱۲.۵ متر، عمق ۴.۵متر، آبخور۳.۷ متر، سرعت ناوبری هشت گره دریایی، حجم هاپر؛ ۱۰۰۰ متر مکعب، اماکن زیست؛ ۱۲ نفر، مجهز به ۲ بیل مکانیکی و سیستم رانش، شافت و پروانه) با اعتباری بالغ بر ۱۵۰۰ میلیارد ریال از منابع داخلی سازمان بنادر و دریانوردی طراحی و ساخته خواهد شد. این پروژه طی ۲ سال اجرایی خواهد شد و همه مراحل طراحی و ساخت شناور لایروب با بهره گیری از ظرفیت‌های بومی و اتکا به دانش فنی داخلی در شمال کشور (سایت شرکت صدرا) انجام خواهد شد.

لایروبی کانال دسترسی بندر نوشهر اولویت نخست اداره کل

مدیرکل بنادر و دریانوردی مازندران گفت: در زمان حاضر لایروبی کانال دسترسی بندر نوشهر برای تردد ایمن کشتی ها اولویت نخست این اداره کل است.

سعید کیاکجوری افزود: آبراه دسترسی به بندر نوشهر نیازمند تعریض و تعمیق بیشتر است و با توجه به آثار ناشی از کاهش نامعمول سطح تراز آب دریای خزر که ورود و نشست بیش از حد رسوبات را نیز به دنبال دارد، در صورت طوفانی شدن دریا، تردد کشتی ها با دشواری مواجه می شود.

وی با اشاره به شرایط خاص و متفاوت دریای خزر به عنوان بزرگترین دریاچه که دارای موج های بلند است و همه بنادر شمالی را متأثر می کند؛ اولین شرط لازم فعال بودن بنادر را، وجود آبراه ایمن برای تردد ایمن کشتی ها به عنوان بخش بسیار مهم زیرساخت های دریایی و بندری، دانست.

وی خاطرنشان کرد: بندر نوشهر به عنوان بزرگترین بنگاه اقتصادی غرب مازندران از جایگاه ویژه ای برخوردار است و برای حدود یک هزار نفر به صورت مستقیم اشتغال ایجاد کرده است.

کیاکجوری طول آبراه بندر نوشهر را یک مایل دریایی اعلام کرد و افزود: این آبراه از حوضچه تا نزدیکی محدوده لنگرگاهی در عمق دریا امتداد دارد که در یک دهه اخیر عواملی همچون کاهش سطح تراز آب و ورود و نشست بیش از حد رسوبات، موجب کاهش عمق و عرض این آبراه شده است.

بندر نوشهر با قدمتی حدود ۹۰ سال و مساحت حدود ۸۸ هکتار و دارا بودن ۱۱ پست اسکله تجاری و خدماتی و تجهیزات مدرن بندری و دریایی، از ظرفیت مناسبی برای تخلیه و بارگیری انواع کالا و پذیرش کشتی های تجاری با ظرفیت بالغ بر شش هزار و ۵۰۰ تن برخوردار است.


منبع : ایرنا