۱۱:۲۱ ۱۳۹۶/۲/۷
یادداشت علیرضا ایراندوست/

ضرورت مشارکت شهروندان در مدیریت شهری

ضرورت مشارکت شهروندان در مدیریت شهری

مردم سرمایه های اصلی هر کشوری محسوب می شوند که بهره گیری از ظرفیت های ارزنده و بی بدیل آنان می تواند نقش بسزایی در تحقق پیشرفت و توسعه داشته باشد.

به گزارش کاسپین24؛علیرضا ایراندوست انبوه ساز برتر سال 95 و یکی از مهندسان مطرح مازندرانی در یادداشت خود تحت عنوان ضرورت مشارکت شهروندان در مدیریت شهری،نوشت: مردم سرمایه های اصلی هر کشوری محسوب می شوند که بهره گیری از ظرفیت های ارزنده و بی بدیل آنان می تواند نقش بسزایی در تحقق پیشرفت و توسعه داشته باشد.
مردم پتانسیلی ارزشمند هستند که هر جامعه ای اگر از قدرت مردمی برخوردار باشد می تواند در دستیابی به توسعه گام های سریعتری بردارد تا به موفقیت دست پیدا کند.
در صحنه مدیریت شهری نیز مردم نقش بسیاری دارند که مدیریت شهری نیاز دارد تا از ظرفیت ها و پتانسیل های مردمی نهایت بهره گیری را داشته باشد.
مدیریت شهری باید برنامه ریزی مدون و سازمان دهی شده ای داشته باشد تا سازوکار بهره گیری از نقش شهروندان و مشارکت آنان در صحنه مدیریت شهر فراهم شود.
بهره گیری از مشارکت شهروندان سبب می شود تا طرح ها و فعالیت های ارزنده ای در سطح شهر صورت گیرد.
هرچه میزان مشارکت شهروندان در اداره امور شهر بیشتر باشد سبب می شود تا کارها و فعالیت های ارزنده و شاخصی در سطح شهر صورت گیرد که این امر برکات و دستاوردهای خوبی را با خود همراه دارد.
برای مشارکت شهروندان نیاز داریم تا با نیازسنجی اولویت های موجود در شهر آمل برای توسعه گام برداشته و تلاش های اثربخشی را صورت دهیم.
راه اندازی اتاق فکر نخبگان محلی نمونه بارزی از مشارکت شهروندان در اداره امور شهر است که می توانیم از فکر، اندیشه و مشورت بزرگان و متخصصان شهری در امور مختلف استفاده شایسته ای داشته باشیم.
اتاق فکر نخبگان محلی می تواند با برنامه ریزی درست راه های دستیابی به توسعه پایدار و رفع مسائل و مشکلات موجود را به مدیریت شهری نشان دهد.
تقویت شورایاری محلات نیز یکی از دیگر جلوه های مشارکت شهروندان در مدیریت شهری است که این نهاد محلی می تواند اثرگذاری شایسته ای ایفا کند.
شورایاری محلات می تواند با رصد مشکلات موجود محلات و تهیه طرح های اولویت دار، مدیریت شهری را در پیشرفت و توسعه یاری کند تا طرح های خوبی در سطح محلات اجرا شود.
شورایاری محلات می تواند در برگزاری جشنواره های فرهنگی هنری و جشن های ملی و مذهبی در مناسبتهای مختلف نقش ارزنده ای داشته باشد تا این برنامه ها به نحوی شایسته و باشکوه برگزار شود.
بهره گیری از پتانسیل بخش خصوصی نیز می تواند جلوه دیگری از مشارکت شهروندان در مدیریت شهری باشد که می توانیم از این ظرفیت ارزشمند به بهترین نحو ممکن استفاده کنیم.
سال 1396 از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال نام گذاری شده است که بهره گیری از پتانسیل بخش خصوصی در اجرای برخی از پروژه ها و طرح های مختلف بخصوص در حوزه گردشگری می تواند در تغییر، بهبود و توسعه سیمای شهری نقشی ارزنده ایفا کرده و در اشتغال آفرینی نیز اثربخش باشد.
حضور مدیران شهری در جمع مردم و بررسی دقیق مشکلات و بهره گیری از نظرات مردمی در بهبود امور نیز از دیگر جلوه های مشارکت مردم در مدیریت شهری است که ضرورت دارد این امر با جدیت مورد توجه قرار گرفته و مدیران شهری در طول ایام سال در میان مردم بخش های مختلف شهر حاضر شده و از نزدیک پیگیر امور شوند.
در پایان باید گفت هر میزان بتوانیم زمینه توسعه مشارکت شهروندان عزیز آملی را در مدیریت شهری فراهم کنیم نقش بسزایی در پیشرفت و داشتن شهری زیباتر و توسعه یافته تر خواهد داشت.