۱۸:۰۰ ۱۳۹۷/۱۲/۱۶
کاسپین24 گزارش می دهد:

طرح تنفس جنگل، بهانه‌ای برای قاچاق چوب

طرح تنفس جنگل، بهانه‌ای برای قاچاق چوب

جنگل شریان و رگ‌های اصلی خاک است که می‌تواند آب را در خود نگه دارد تا موجودات بتوانند زنده بمانند اما هیچ کس به حیات جنگل توجه نمی‌کند و فقط به فکر منافع مالی آن و نیز تخریب جنگل هستند.

به گزارش کاسپین۲۴، جنگل شریان و رگ‌های اصلی خاک است که می‌تواند آب را در خود نگه دارد تا موجودات بتوانند زنده بمانند اما هیچ کس به حیات جنگل توجه نمی‌کند و فقط به فکر منافع مالی آن و نیز تخریب جنگل هستند. در بیشتر موارد جنگل تخریب می‌شود و پس از اندکی کشت و زراعت به ویلا تبدیل می‌شود که هیچ فایده‌ای برای حیات موجودات ندارد بلکه ویلا موجب گرم‌تر شدن زمین و خشک شدن خاک و از بین رفتن زیبایی می‌شود. باید هر چه سریعتر برای احیا جنگل و گسترش آن تلاش کنیم و مانع از قطع درختان شویم.
سید محسن موسوی تاکامی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران،اظهار داشت:حدود 794 هزار و 14 هکتار جنگل در ساری وجود دارد و 404 هزار هکتار دارای مجری طرح بودند که در حال حاضر در بخش انفال در حال فعالیت هستند و حدود 378 هزار مرتع داریم که 13 هزار و 300 خانوار معیشتشان وابسته به آن است.
تاکامی افزود: در استان مازندران ضرورتی به کودپاشی در مراتع وجود ندارد و با ایجاد قرق می توانیم مراتع خود را ارتقا دهیم.
وی تصریح کرد: ظرفیت تألیف بیش از حد بوده و حدود 3 و نیم برابر دام در حال تالیف است اما نیاز است مدریت چرا عملی شود چراکه اگر مراتع درست نباشید سیلاب رخ داد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران، عنوان کرد: باید به سمت استفاده از ظرفیت‌های دیگر مراتع برویم و خصوصا گیاهان دارویی تا هم نیاز خود را تامین و نیز مراتع را احیا کنیم.
این مسئول یادآور شد: سوادکوه شمالی در زمینه کاداست بسیار موفق بود به طوری که نخستین شهرستان در سطح کشور است که این طرح را به طور کامل اجرا کرد.
وی تصریح کرد: آبخیزداری نیز یکی از نکاتی که می‌توان از طریق آن فرسایش خاک و نیز میزان آب را مدیریت کرد اما در بحث آبخیزداری بحران آب مربوط به کل جهان است.
تاکامی با اشاره بر اینکه کره زمین از مسیر اصلی خود در حال انحراف بوده که ناشی از گرم شدن زمین و تولید گاز گلخانه‌ای است،بیان کرد:ایران رتبه دهم را در تولید گاز گلخانه‌ای دارد و 600 تن گاز گلخانه‌ای را تولید می‌کند.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران، گفت: بحران آب در کشورمان به چالش تبدیل شده چون در شرایط خشک و نیمه خشک قرار داریم و حتی استان مازندران که چون دومین استان با بیشترین بازندگی است اما استان ما نیز اقلیم  خشک و نیمه خشک را تجربه می‌کند که تهدید برای استانمان است.
این مسئول، عنوان کرد: آب های فسیلی را در حال برداشت هستیم و امروز نشت فرو چاله را داریم بنابراین بحران آب باید با مردم حل شود.
وی با بیان اینکه سفره آب زیرزمینی در استان مازندران بیلان آن منفی است، تصریح کرد: تنها راهکاری که می‌توان بحران آب را کنترل کرد اجرای عملیات آبخیزداری است.
تاکامی یادآور شد: در سال 97 از صندوق توسعه ملی 200 میلیون دلار (۷00 میلیارد تومان) و حدود 20 میلیارد تومان برای کاداست تخصیص داده شد.