۱۵:۳۵ ۱۴۰۱/۴/۱۱

ظهورِ سلبریتی‌های نوظهور با تغییر آرایش رسانه‌ای

ظهورِ سلبریتی‌های نوظهور با تغییر آرایش رسانه‌ای

آرایش جدید رسانه‌ای فرهنگ شهرت را تغییر داد و افراد معمولی را به ستارگان فضای مجازی تبدیل کرد.

به گزارش کاسپین24 | سلبریتی‌ها به‌عنوان افرادی تأثیرگذار، محتوا‌های مختلفی در اختیار کاربران قرار می‌دهند و کاربران با هدف سرگرمی، کسب دانش، کسب مهارت از محتوای صفحات آن‌ها استفاده می‌کنند و به‌طور دائم تحت تأثیر رویکرد‌ها و جهت‌گیری‌های روزمره سلبریتی‌ها قرار می‌گیرند.

رسانه‌های اجتماعی با قابلیت‌های ویژه‌ای که دارند باعث شکل‌گیری فرهنگ شهرت در شکلی جدید شده‌اند و اگر شهرت و ستاره‌سازی پیش‌ازاین در انحصار رسانه‌های سنتی بود در حال حاضر این رسانه‌های اجتماعی هستند که تعیین می‌کنند که چه کسی و در چه سطحی ستاره شود.

ستارگان رسانه‌های سنتی که جایگاهی خاص و از سرمایه نمادینی مشخص برخوردار بودند حالا دیگر در این رسانه‌ها با یک کاربر عادی تفاوتی ندارند و دراین‌بین اینستاگرام به دلیل اینکه تصویر محور است بیشتر موردتوجه قرار گرفته است

سینا قربانی استراتژیست حوزه فرهنگ و رسانه می‎ گوید: رشد روزافزون اینستاگرام، نشانه افزایش جذابیت رسانه‌های اجتماعیِ تصویری و افزایش علاقه‌مندی کاربران به آن‌ها محسوب می‌شود.

او گفت: اینستاگرام در ایران تنها عرصه بازنمایی زندگی شخصی نیست، بلکه به محلی برای بیان دیدگاه‌های سیاسی، مذهبی و پیگیری کسب‌وکار تجاری و بازاریابی تبدیل شده است و در همین راستا کنشگران سیاسی، مذهبی، تجاری، هنری و ... اینستاگرام را به مثابه فرصت یا ابزاری برای سلبریتی‌شدن می‌پندارند.

این کارشناس‌رسانه می گوید: هرچند گروهی از چهره‌های مشهور که فرایند سلبریتی‌شدن را بیرون از فضای رسانه اجتماعی کسب کرده‌اند، وارد اینستاگرام شده‌اند، ولی اکنون با پدیده‌ای به اسم سلبریتی‌کردن و تغییر فرایند انسان‌های معمولی به سلبریتی‌ها مواجه هستیم

این تحلیلگر رسانه گفت: پرسش‌های متعددی درباره فرهنگ شهرت در اینستاگرام و خرده‌ستاره‌های ایرانی و همچنین رابطه کاربران با آن‌ها را می‌توان مطرح کرد تا بتوان برای این بازیگران جدید راهبردی ترسیم نمود.

او گفت: ارتباط میان شهرت و رسانه انکارناپذیر است و این دو به‌طور جدایی‌ناپذیری درهم‌تنیده‌اند لذا تغییر در وضعیت رسانه‌ها، فرهنگ شهرت را نیز دگرگون کرده است.

قربان گفت: نظام ستارگیِ سنتی که تا پیش‌ازاین مبتنی بر سلسله‌مراتب و هنجار‌های خاص رسانه‌های جمعی بود، اکنون دچار تحول شده است و رسانه‌های اجتماعی به‌ویژه اینستاگرام نقش بنیادی در ستاره‌سازی دارد و از تبعات این تحول ورود افراد معمولی به جرگه ستارگان است.

او گفت: سلبریتی‌های نوظهور اکنون سبک زندگی خود را در اختیار کاربران قرار می‌دهند و کاربران نیز تحت تأثیر رویکرد‌ها و جهت‌گیری‌های روزمره سلبریتی‌ها قرار می‌گیرند به همین دلیل برای تامین امنیت روانی مردم داشتن راهبرد و قانون در این حوزه جزو ملزومات حکمرانی باید باشد.