۱۸:۲۹ ۱۴۰۳/۱/۸

عادت هایی که باعث چاق شدن شکم می شوند

عادت هایی که باعث چاق شدن شکم می شوند

آیا می‌دانید که بعضی از عادت‌های تغذیه‌ای می‌توانند مستقیما باعث بروز چاقی شکمی شوند؟ عادت‌های غذایی ناسالم بر افزایش تجمع چربی در ناحیه شکم یا پهلوها نقش اساسی دارند.

ابتلا به چاقی شکمی می‌تواند احتمال مواجهه با عوارض مختلفی مانند بیماری‌های قلبی، دیابت نوع 2، مشکلات مربوط به کیسه صفرا و حتی سرطان پستان را افزایش بدهد. یکی از عواملی که در گروه عادت‌های غذایی ناسالم طبقه‌بندی می‌شود، غذا خوردن با حواس‌پرتی است.

متخصصان تغذیه می‌گویند افرادی که هنگام تماشای تلویزیون، حرف زدن، راه رفتن یا مطالعه کردن مشغول غذا خوردن هستند، ممکن است تا 5 برابر بیشتر از کسانی که با آرامش غذا می‌خورند، پرخوری کنند. پرخوری در یک وعده غذایی و افزایش کالری دریافتی حتی در یک وعده غذایی، می‌تواند احتمال بروز چاقی شکمی را افزایش بدهد. در ادامه این مطلب با سایر عواملی که می‌توانند بر بروز چاقی شکمی تاثیرگذار باشند، آشنا خواهیم شد.

1. عدم نوشیدن آب کافی

آیا می‌دانید که کم‌آب شدن بدن هم می‌تواند با ابتلا به چاقی شکمی مرتبط باشد؟ گاهی اوقات، تشنگی با گرسنگی اشتباه گرفته می‌شود و فرد زمانی که بدنش دچار کم‌آبی است، احساس می‌کند که باید غذا بخورد. در چنین شرایطی، فرد به ریزه‌خواری و مصرف خوراکی‌های پرکالری اما غیرضروری روی می‌آورد. همین اتفاق باعث افزایش کالری روزانه و بالا رفتن خطر ابتلا به چاقی شکمی می‌شود. با این‌حال، نوشیدن آب کافی در طول روز می‌تواند به کنترل اشتها و ازبین‌بردن علائم گرسنگی کاذب کمک کند و جلوی ریزه‌خواری فرد در طول روز را بگیرد.

2. زیاده‌روی در مصرف مواد غذایی سالم

بعضی افراد ادعا می‌کنند که رژیم غذایی سالمی دارند اما همچنان دچار اضافه‌وزن و چاقی شکمی هستند. توجه داشته باشید که زیاده‌روی در مصرف مواد غذایی سالم مانند مغزدانه‌های خام، آووکادو و روغن زیتون هم می‌تواند خطر شکل‌گیری اضافه‌وزن و ابتلا به چاقی شکمی را افزایش بدهد. روغن زیتون در مقایسه با سایر روغن‌ها ارزش تغذیه‌ای بالاتری دارد و روغن سالم‌تری است. اما میزان کالری روغن زیتون تفاوتی با کالری سایر روغن‌ها ندارد. از طرف دیگر، مغزدانه‌های خام هم به‌عنوان خوراکی‌های سرشار از آنتی‌اکسیدان و مواد مغذی حاوی کالری زیادی هستند. از این‌رو، اگر می‌خواهید با یک رژیم غذایی سالم دچار اضافه‌وزن نشوید باید حد تعادل را در مصرف مواد غذایی سالم هم رعایت کنید.

3. حذف وعده‌های غذایی

بعضی افراد به امید لاغری، تعدادی از وعده‌های غذایی اصلی مانند صبحانه، نهار یا شام را حذف می‌کنند ولی همچنان دچار درجاتی از چاقی شکمی می‌شوند. فراموش نکنید که حذف وعده‌های غذایی اصلی باعث ایجاد اختلال در متابولیسم پایه و مختل شدن تعادل هورمون‌های گرسنگی و سیری می‌شود. همین عدم تعادل می‌تواند احتمال زیاده‌روی در مصرف میان‌وعده‌ها، مخصوصا در اواخر شب را افزایش بدهد و فرد را با چالشی به نام چاقی شکمی مواجه کند.


منبع : سلامت