۱۷:۲۶ ۱۴۰۰/۷/۶

عضویت ایران در شانگهای روابط تجاری و مالی را افزایش می‌دهد

عضویت ایران در شانگهای روابط تجاری و مالی را افزایش می‌دهد

استادیار گروه اقتصاد دانشگاه مازندران با اشاره به عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای گفت : عضویت دائم کشورمان در این سازمان منطقه‌ای می‌تواند زمینه و بسترساز افزایش روابط تجاری و مالی آن شود .

به گزارش کاسپین24 | دکتر مهدیه رضا قلی زاده عضویت ایران در سازمان شانگهای را دارای نتایح اقتصادی مهمی دانست و افزود : توسعه روابط تجاری و مالی را می توان از آن جمله نام برد و اینکه ایران به عنوان کشور عضو این سازمان می تواند در معادلات منطقه ای تاثیرگذاری داشته باشد و نیز با ورود به بخشی از بازارهای بزرگ جهان همکاری های بانکی اش را تقویت کند و امکان فروش تولیدات ایران به جمعیت عظیم این منطقه ایجاد می شود و نیز قدرت چانه زنی ایران را در جهان را ارتقا می دهد و کشور را وارد نظام بین المللی می کند .

وی ادامه داد : سازمان همکاری شانگهای یک سازمان میان دولتی است که برای همکاری های چند جانبه اقتصادی ، امنیتی و فرهنگی توسط چین ، روسیه، قزاقستان ،تاجیکستان ،قرقیزستان و ازبکستان تشکیل شد و هند و پاکستان بعدا عضو آن شدند و با توجه به نقش و جایگاه ایران در منطقه آسیا باعث شد تا چهارسال بعد از تاسیس به عضویت ناظر آن درآید و درخواست عضویت دائم نیز اخیرا در پایان اجلاس بیست و یکم مورد موافقت اعضا قرار بگیرد.

این استاد اقتصاد گفت : ایران با عضویت در این سازمان از ظرفیت ها و امکانات جدیدی که در اختیار کشورهای عضو قرار دارد ، بهره مند می شود .

وی توضیح داد : کشورهای شانگهای از نظر جغرافیایی متشکل از ظرفیت های سیاسی و اقتصادی برای همکاری های منطقه ای است و حضور در آن نقش غیر قابل انکاری در بخش سیاست های خارجی خواهد داشت . این سازمان بزرگ ترین ، مهمترین ، وسیع ترین و ثروتمندتری سازمان جهانی به شمار می رود که کشورهای عضو این سازمان یک چهارم مساحت خشکی های جهان و بیش از سه میلیارد جمعیت جهان را دارند و اعضای آن در تولید و تجارت جهانی نقش دارند و درصد بالایی از ذخایر نفتی ، گازی و اورانیوم در جهان دارند که این مسائل اهمیت و قدرت این کشورها را نشان می دهد و عضویت در آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است .

رضاقلی زاده با اظهار این که در صورت تدبیر و برنامه ریزی های صحیح ایران می تواند از این عضویت دائم مفید و پرسود بهره برداری لازم را ببرد ، گفت : باید توجه شود که این سازمان چیزی جدای از نظام بین الملل نیست و در راستای سیاست ها و نظم بین المللی فعالیت دارد و ایران با به نتیجه رساندن برجام و اف ای تی اف ، باید مشکلات خود ار در نظام بین الملل رفع کند وگرنه نمی تواند چندان از فرصت عضویت استفاده ببرد.

وی افزود : شانگهای مهم ترین سازمان منطقه ای جهان است و عضویت در آن می تواند نقش مهمی در توسعه روابط اقتصادی و تجاری کشور داشته باشد به شرطی که با سیاست ها و برنامه ریزی های درست ، زیر ساخت های کشور را تقویت کنیم و چرخ تولید کشور را به گردش درآوریم .

او ادامه داد : برای این منظور باید صادرات و صادرکننده را تقویت کنیم و موانع را از سر راه تجارت و کسب و کارها برداریم تا از فرصت های به دست آمده استفاده بهینه ببریم و وارد بازارهای کشورهای دیگری بشویم تا بتوانیم محصولات و تولیدات خود را به عرضه برسانیم ، در غیر این صورت اگر مشکلات فعلی تولید ، تجارت و صادرات را داشته باشیم حضور در شانگهای به تنهایی نمی تواند فرصت باشد و حتی می تواند به تهدید برای صنایع و اقتصاد ما تبدیل شود.

رضاقلی زاده توضیح داد : اقدامات این سازمان فعلا به نفع کشورهای عضو این سازمان است و مسلما ایران منافعی از این عضویت کسب می کند ؛ مثلا اگر پذیرفته شود که صادرات انرژی به سمت کشورها از سوی ایران باشد یا فراهم شدن امکان فروش و صادرات محصولات به این کشورها می تواند منافع زیادی برای کشور ما داشته باشد .

وی افزود : با توجه به اینکه در تعاملات بین کشورهای عضو شانگهای نرخ های تعرفه کاهش می یابد ، کالاها و خدمات به قیمت ارزانتر به کشورها فروخته می شود و سبب تقویت تعاملات بین کشورها می شود .

این استاد دانشگاه گفت : مزیت نسبی ایران بیشتر در مواد اولیه و خام است و این عضویت باعث صادرات این قبیل مواد می شود و با این کار به نوعی دور زدن تحریم ها هم ا مکان پذیر است و شاید دور زدن تحریم ها در کوتاه مدت کمک کننده باشد ولی از آن طرف منجر به واردات کالاهای صنعتی از چین و روسیه می شود که بالاتر بودن ارزش افزوده این کالاها در بلند مدت تاثیر خوبی در تراز تجاری ایران با این کشورها نخواهد گذاشت .

عضو هیات علمی دانشگاه مازندران گفت : ایران در تعداد محدودی از سازمان های بین المللی عضو است و عضویت در این سازمان در جهت پیگیری منافع اقتصادی کشور کمک می کند و باعث افزایش قدرت چانه زنی در عرصه بین الملل و کاهش در تحریم ها می شود .

وی تاکید کرد : عضویت در سازمان های بین المللی مفید است البته به شرطی که با برنامه ریزی صحیح باشد تا این تعامالات در فرایند توسعه و بهبود شرایط پیش برود .


منبع : ایرنا