۱۰:۱۸ ۱۴۰۰/۶/۳۱

پیوستن به سازمان همکاری شانگهای؛ فرصت طلایی برای بنادر شمالی

پیوستن به سازمان همکاری شانگهای؛ فرصت طلایی برای بنادر شمالی

مدیرکل بندر امیرآباد پیوستن ایران به سازمان همکاری شانگ‌های را یک فرصت طلایی برای توسعه و رونق بنادر شمالی کشور دانست.

به گزارش کاسپین24|  محمدعلی اصل سعیدی پور مدیرکل بنادر و دریانوردی امیرآباد پیوستن ایران به سازمان همکاری شانگ‌های را یک فرصت طلایی برای توسعه و رونق بنادر شمالی کشور دانست و گفت: این بنادر آمادگی دارند تا خدمات مورد نیاز به کشور‌های عضو در حوزه کالا و کشتی را ارائه کنند.

او افزود: کشور‌های عضو سازمان همکاری شانگ‌های حدود ۴۰ درصد جمعیت جهان و نیز ۲۵ درصد مساحت دنیا را به خود اختصاص داده اند و ایران می‌تواند از این فرصت طلایی استفاده کرده و محور ترانزیتی به این کشور‌ها و نیز کشور‌های دوست و همکار آن‌ها باشد.

سعیدی پور گفت: حمل و نقل دریایی مهم‌ترین عنصر تجارت در دنیا است و ۹۰ درصد تجارت جهانی از طریق دریا صورت می‌پذیرد و با توجه به قدرت بالای جابجایی کالا از طریق کشتی، حمل و نقل دریایی یک اصل اجتناب ناپذیر در زنجیره تجارت جهانی است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی امیرآباد با اشاره به اینکه کشور‌های عضو سازمان همکاری شانگ‌های در تجارت سرآمد هستند، افزود: باید از پتانسیل بالای دریایی و بندری کشور در این راستا به بهترین شکل استفاده کنیم.

پتانسیل بسیار عظیم بنادر شمال و جنوب ایران

سعیدی پور در پاسخ به اینکه ظرفیت بنادر کشور و به ویژه بنادر شمالی در راستای حمل و نقل ترکیبی با کشور‌های حاشیه خزر، کشور‌های حوزه سی آی اس و اوراسیا چه میزان است، گفت: ظرفیت بنادر شمالی کشور حدود ۲۵ تا ۳۰ میلیون تن است که نزدیک به ۲۵ درصد آن مورد استفاده قرار گرفته است.

او افزود: باید بدانیم که پتانسیل بسیار عظیمی در بنادر شمال و جنوب کشور وجود دارد.

سعیدی پور گفت: بنادر شمالی کشور در تمام نقاط ساحلی دریای خزر پراکنده هستند و از آستارا تا بندر ترکمن با ظرفیت‌های مختلفی فعالیت می‌کنند و بندر امیرآباد به عنوان بزرگترین بندر شرقی در شمال کشور فعال است و این آمادگی از طریق بنادر شمالی وجود دارد تا خدمات مورد نیاز در حوزه کشتی و کالا را ارائه کنند.

مدیرکل بنادر و دریانوردی امیرآباد با اشاره به برنامه ریزی صورت گرفته در حوزه رو-رو، افزود: بندر امیرآباد با وجود خط ریلی و پست اسکله رو-رو، ریلی می‌تواند حمل و نقل کالا به وسیله شناور و واگن را مدنظر قرار دهد.


منبع: باشگاه خبرنگاران