۱۲:۵۷ ۱۴۰۱/۳/۳۱

عملیات روانی که غربی ها برای مازندران تدارک دیدند

عملیات روانی که غربی ها برای مازندران تدارک دیدند

رسانه‌های خارجی فارسی زبان برای وارونه نشان دادن تصرفات غیرقانونی در روشنکوه ساری از ۶ تکنیک رسانه‌ای استفاده کردند.

به گزارش کاسپین24 | تاکتیک‌های خبری، مجموعه تدابیر و اقدامات رسانه‌ها برای شناسایی، انتخاب، انعکاس، جریان سازی، ماندگاری و اثرگذاری پیام بر اذهان مخاطبان خودی، بی طرف و دشمن است.

این تاکتیک‌ها عمری به قدمت خود رسانه‌ها دارد، اما با گسترش تکنولوژی‌های ارتباطی و تعدد و کثرت رسانه‌ها و رقابت بین آن‌ها و همچنین افزایش سواد رسانه‌ای مخاطبان، زیادتر و پیچیده‌تر شده است.

در این میان نیز رسانه‌های فارسی زبان ضدایرانی آرایش جدید رسانه‌ای گرفته و نظم برنامه‌های تولیدی را به سمت غالب کردن روایت‌های ضد و نقیض اخبار علیه فعالیت‌های سازمان‌ها، نهاد‌ها و... در ایران متمرکز نموده‌اند تا افکار عمومی را تحت تأثیر قرار دهند.

سینا قربانی تحلیلگر ارشد حوزه فرهنگ و رسانه در یک برنامه رادیویی که به بررسی پشت‌پرده رسانه‌های معاند ماهواره‌ای فارسی‌زبان می‌پردازد در تشریح یکی از مصادیق عملیات روانی این رسانه‌ها به موضوع تصرفات غیرقانونی روستای روشنکوه ساری اشاره کرد و گفت: جهاد کشاورزی، مرداد ماه سال ۱۴۰۰ در راستای اجرای حکم قطعی دادگاه مبنی بر قلع‌وقمع بَنا غیرمجاز در اراضی کشاورزی نسبت به تخریب یک منزل مسکونی غیر مجاز اقدام می‌کند و مجددا در آبان همان سال اداره‌منابع‌طبیعی نیز بر اساس حکم قطعی دیگری از دادگاه صالح نسبت به خلع‌ید اراضی ملی که مورد تصرف غیر قانونی قرار گرفته بود اقدام می‌کند.


این تحلیلگر رسانه گفت: پس از خلع‌ید اراضی ملی در آبان ۱۴۰۰ یکی از رسانه‌های ضدایرانی با همراهی عنصر منطقه‌ای نسبت به تنظیم روایت جعلی در قالب یک بسته خبری اقدام می‌کند.

او می گوید: این شبکه برای واقعی جلوه دادن روایت خود و با هدف تحریک مردم آن منطقه و امیدزدایی، از خانمی میان‌سال که در واقع بازیگر روایت جعلی این رسانه بود استفاده می‌کند.

سینا قربانی گفت: این شبکه ماهواره‌ای با پخش تصاویر ویدیویی در پوشش ارسال اخبار مردمی، این خانم را بعنوان ساکن ساختمان تخریب شده در مرداد ۱۴۰۰ به مخاطبین معرفی می‌کند در صورتی که پس از بررسی دستگاه‌های متولی مشخص می‌شود این خانم اصلا نه ساکن آن خانه بوده و نه ارتباطی به خلع‌ید اراضی ملی داشت، بلکه بعنوان یک عنصر برای تکمیل پازل روایت‌جعلی آن رسانه ضدایرانی بعنوان ابزار انسانی برای اجرای چند تکنیک رسانه‌ای به‌جهت وارونه سازی واقعیت به صحنه آمده بود.


اما رسانه‌های بی بی سی فارسی، ایران اینترنشنال و صدای آمریکا که هر سه در گزارش خود این فرد را محور قرار داده بودند از چه تکنیک‌های رسانه‌ای استفاده کرده بودند؟

تاکتیک صدای مردم و کارشناسان

سینا قربانی گفت: رسانه برای اجرای تاکتیک صدای مردم سیاست‌ها و حرف‌های خود را از زبان مردم و کارشناسان انتشار می‌دهد و با انعکاس مطالبات آن‌ها و همچنین دیدگاه‌های کارشناسان از پیش تعیین شده، زمینه اعتماد‌زایی و جذب آنان را برای غالب نمودن روایت جعلی در ذهن مخاطبین و همراه کردن مخاطب فراهم می‌کند.

او گفت: تولید و انتشار گسترده گزارشات و مصاحبه‌های مردمی، خواندن ایمیل و پیامک‌هایی تحت عنوان ارسالی مردم و همچنین استفاده از کارشناسان در بخش‌های مختلف خبری و تحلیلی از جمله ظرفیت‌های بهره‌برداری از تاکتیک صدای مردم است.

این تحلیلگر حوزه فرهنگ و رسانه می گوید: در ماجرای زمین‌خواری در روستای روشنکوه ساری نیز یکی از تکنیک‌های بکارگیری شده صدای مردم بوده، بدین شکل که شبکه ماهواره‌ای معاند ایران اینترنشنال به گزارش ارسالی و جعلی یک زن بعنوان گزارش مردمی ضریب داد تا مخاطبین را از واقعیت موضوع دور کند.

تکنیک مظلوم نمایی

یکی از مؤثرترین فنون در تحریک افراد، استفاده از داستان‌هایی با مضمون قساوت و بی رحمی حریف است؛ کارشناسان عملیات روانی با ترسیم چهره دردناک از یک فرد تلاش می‌کنند احساس همدردی جمعی را به واسطه او بر انگیزند.

این استراتژیست حوزه رسانه گفت: رسانه‌های تحت مدیریت رژیم جعلی اسرائیل غالبا از تکنیک مظلوم‌نمایی برای اهداف عملیاتی خود استفاده می‌کنند و آن‌ها نه تنها درباره ایران بلکه درباره هر کشوری که بر ضد سیاست هایشان اقدام کند اقدام به استفاده از این تکنیک و مظلوم نمایی می‌کنند که بارزترین آن داستان هولوکاست است و شاید به دلیل بهره گیری هنرمندانه صهیونیست‌ها از همین روش و نمایش ناله و زاری یهودیان در کنار دیوار ندبه، افکار عمومی جهان نسبت به رفتار‌های وحشیانه اسرائیلی‌ها برضد مردم مظلوم فلسطینی، واکنش درخوری نشان نمی‌دهد.

تکنیک تلخ جذاب

گاهی یک خبر بد می‌تواند سایه تلخی اش را روی همه خبر‌ها بیاندازد. وقتی ذهن مخاطب با آن خبر تلخ درگیر می‌شود به اصطلاح ذهن او بسته و دیگر به سختی می‌توان در آن تغییری ایجاد کرد. گاهی رسانه‌ها از این ویژگی ذهن، برای تولید محتوای منفی استفاده می‌کنند این شگرد را اصطلاحا ”تلخِ جذاب“ می‌گویند.

وقتی شما یک بادام تلخ می‌خورید این تلخی همه فضای چشایی شما را در بر می‌گیرد و نخستین واکنش فرد این است که باید آن را از دهان خارج کند، ولی ممکن است برخی افراد بخواهند لیوانی آب بعد از خوردن بادام تلخ بنوشند اقدامی که باعث می‌شود تلخی بادام به داخل بدن نیز هدایت شود و اگر در همین حال به این فرد معجونی تعارف شود که روی آن بادام وجود داشته باشد بدلیل این که ذهن هنوز مزه تلخ بادام را در خود دارد آن معجون حتی با بادام‌های شیرین هم، حکم شر را برای او پیدا می‌کند.

رسانه‌های معاند فارسی زبان از این تکنیک در خصوص اعدام‌های منافقین در سال ۶۷ استفاده زیادی کردند تا با مظلوم نمایی، منافقانی که ۱۷ هزار ایرانی را شهید کرده اند را شهید معرفی کنند تا از این طریق تلخی اعدام‌ها در ذهن مخاطب باقی بماند و ذهن حاضر نباشد جنایات گذشته منافقین را قبول کند.

تکنیک صدای خفته، ندای غایب

در این شیوه گزارش‌های مردمی و صدا‌های ارسالی بیشترین کاربرد را دارد و لازم نیست رسانه همه ماجرا را از زبان خودش برای مخاطب توضیح دهد بلکه تلاش می‌کند از قالب رسمی خارج و به نوعی تاثیرگذاری نرم ایجاد کند.

در این شگرد، رسانه با اخبار منفی از زندگی یک فرد با آن‌ها همدردی می‌کند و مسائل خرد و جزیی را به تحلیل‌های کلان ارتباط می‌دهد؛ مثلا از اجرای تخریب یک واحد غیرمجاز به فشار‌ها و ناامنی اعضای فرقه‌های معاند نظام می‌رسد.

در این تکنیک، چون تصاویر و فیلم از زبان یک فرد به ظاهر عادی روایت شده است مخاطب نیز وجه دموکراتیک بودن رسانه را در انتقال پیام می‌پذیرد، در حالی که نمی‌داند ذهن او از همان ابتدا، محاصره و تسخیر شده است و این موضوع همان تکنیک صدای خفته و ندای غایب نام دارد.

بازخوانی برای تحریف

چند سالی است که تاریخ ایران معاصر مورد توجه رسانه‌های غربی قرار گرفته و تاریخ ایران را زیر و رو کرده اند تا شواهدی برای تطهیر افراد و فرقه‌ها و حکومت‌ها به دست بیاورند.

این رسانه‌ها تمرکز خود را روی افرادی می‌گذارند که فقط چیز‌هایی از آن برهه زمانی شنیده اند و با بازخوانی مجدد برخی رویداد‌ها ریزِ اطلاعات را مطابق میل خود دستکاری می‌کنند بعنوان مثال رسانه طوری از تاثیر اقتصادی اعضای فرقه‌های ضاله در دوره پهلوی دوم می‌گویند که مخاطب تصور کند این عناصر تاثیر بسزایی در توسعه اقتصادی کشور داشتند در حالی که شواهد تاریخی و اسناد خود سازمان امنیت دوره پهلوی نشان می‌دهد ثروت بسیاری از این افراد از طریق زمین خواری بوده است.

محبوب مشغول

رسانه‌ها در این شگردِ پرکاربرد، ابتدا سراغ علایق مخاطب رفته تا از طریق آن وارد حریم خصوصی ذهن او شوند و مخاطب را در میان احساساتش به سمت یک سیاست تاریک سوق دهند.

شاید شما هم فیلم و تصاویری دیده باشید که فردی خود را بسیجی یا حتی مدافع حرم معرفی می‌کند، یعنی در ابتدا سعی می‌کند روی لبه عاطفی با شما همراه شود، اما در پلانی دیگر همین فرد اعتراض خود را نسبت به حضور ایران در عراق اعلام می‌کند و حالا قصد دارد بر روی لبه اعتراضی با شما همراه شود در حالی که عنوان مدافع حرم بهانه‌ای بوده است تا اعتراض روی آن سوار شود و اعتماد مردم را به حاکمیت از بین ببرد.