۲۱:۰۴ ۱۴۰۲/۱۰/۳

غربالگری بیش از ۱ میلیون نفر از مردم مازندران در پویش ملی سلامت

غربالگری بیش از ۱ میلیون نفر از مردم مازندران در پویش ملی سلامت

رئیس مرکز بهداشت استان: بیش از ۱ میلیون نفر از مردم مازندران در غربالگری پویش ملی سلامت شرکت کردند.

به گزارش کاسپین24 | رضا صفری عربی ضمن اعلام این مطلب افزود :‌ این پویش ملی از ۲۰ آبان ماه آغاز شد که در آن افراد با مراجعه به مراکز مشخص شده به صورت رایگان فشار و قند خون آنها اندازه گیری می شود و موارد مشکوک مبتلا به این بیماری ها برای تشخیص دقیق تر به آزمایشگاه ها ارجاع داده می شوند.

وی ادامه داد: از جمعیت ۲ میلیون و ۱۵۵ هزار نفری ۱۸ سال و بالاتر زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمامی مازندران یک میلیون و ۱۱۶ هزار نفر غربالگری شدند که بیشتر از ۵۱ درصد گروه هدف هستند.

مازندران دارای ۲ دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مازندران و بابل است.

سرپرست معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مازندران گفت : در مجموع ۲۱ هزار و ۵۶۱ جدید مشکوک به پُرفشاری خون و ۲۳هزار و ۶۳۲ نفر مشکوک به دیابت شناسایی شده اند و قریب ۶۵ درصد از افراد غربال شده دارای اضافه وزن یا چاقی هستند.

وی توضیح داد: در اجرای این پویش ملی، تمامی مراکز جامع سلامت شهری و روستایی، خانه های بهداشت و پایگاه های سلامت و پزشکان خانواده آماده انجام رایگان غربالگری می باشند.

به گفته صفری عربی روزانه ۵۰ هزار نفر از مازندرانی با مراجعه به مراکز خدمات جامع سلامت، پایگاه‌های پزشک خانواده و خانه‌های بهداشت از خدمات رایگان غربالگری فشار خون و قند خون بهرمند می شوند.

سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مازندران گفت:‌براساس استانداردهای تعریف شده برای مسجل شدن بیماری دیابت و فشار خون هر فرد با تکرار ۲ بار آزمایش و مثبت بودن آن افراد از سوی پزشکان خانواده به آزمایشگاه ها معرفی شدند

وزارت بهداشت، ‌درمان و آموزش پزشکی پویش ملی غربالگری دیابت و پُرفشاری خون را از ۲۰ آبان در سراسر کشور آغاز کرده که این پویش تا ۱۵ دی ادامه دارد. در این طرح شهروندان می‌توانند با مراجعه به مراکز خدمات جامع سلامت، پایگاه‌های پزشک خانواده و خانه‌های بهداشت از خدمات رایگان غربالگری فشار خون و قند خون بهرمند شوند.

طبق آمارها نزدیک‌ ۷۰ درصد مردم استان چاق هستند و همین معیار نیز خطر بیماری‌های دیابت و فشار خون را افزایش می‌دهد. در حالی که میانگین ابتلای جمعیت کشور به دیابت ۱۴ درصد است، در مازندران نزدیک به ۲۰ درصد جمعیت به دیابت مبتلا هستند. ضمن این که مازندران در جدول استان‌های دارای مبتلایان به فشار خون بالا در رتبه پنجم قرار دارد.


منبع : ایرنا