۲۰:۲۳ ۱۴۰۲/۷/۲۶

غزه، درگیر یک فاجعه انسانی

غزه، درگیر یک فاجعه انسانی

طی ۱۰ روز گذشته شدت درگیری‌ها در نوار غزه بالا گرفته و حملات رژیم صهیونیستی بی مهابا ادامه دارد. در این میان رسانه‌های مختلف جهان می‌گویند اسراییل به غیر نظامیان غزه فرصت داده تا از جنوب این منطقه خارج شوند.

اما این تخلیه جمعی عملا ممکن نیست چرا که حداقل 2000 بیمار در بیمارستانهای شمال غزه وجود دارند که امکان خروج از این منطقه را نداشته و باید منتظر بمباران‌ هوایی توسط رژیم اسراییل باشند

ژنراتورهای بیمارستان تنها 2 روز دیگر کار می‌کنند

منطقه خان‌یونس، نوار غزه_ 15 اکتبر 2023: پزشکان غزه‌ای دیروز هشدار دادند بیمارستان‌ها مملو از مجروحان است و با کمبود سوخت و تجهیزات اولیه مواجه هستند و ممکن است هزاران نفر جان خود را از دست بدهند. وزارت بهداشت غزه اعلام کرد که از زمان شروع درگیری‌ها تاکنون 2450 فلسطینی کشته و 9200 نفر زخمی شده‌اند که باعث می‌شود که این جنگ، مرگبارترین جنگ در بین پنج جنگ غزه باشد.

به گفته سازمان ملل متحد، تنها نیروگاه برق غزه پس از بستن یک مسیر 40 کیلومتری توسط اسرائیل از کار افتاد، به همین خاطر انتظار می‌رود سوخت ژنراتورهای بیمارستان‌های غزه در عرض دو روز تمام شود و جان هزاران بیمار به خطر بیفتد.

در بیمارستان ناصر، در شهر جنوبی خان‌یونس، اتاق‌های مراقبت‌های ویژه پر از بیماران مجروح است که بیشتر آنها کودکان زیر 3 سال هستند و صدها نفر با جراحات شدید ناشی از انفجار به بیمارستان مراجعه کرده‌اند.

35 بیمار در بخش آی‌سی‌یو این بیمارستان به ونتیلاتور نیاز دارند و 60 بیمار دیالیز می‌شوند. پزشکان می‌گویند اگر سوخت تمام شود به این معنی است که کل سیستم بهداشتی تعطیل خواهد شد و همه این بیماران در صورت قطع برق در خطر مرگ قطعی هستند.

اسرائیل به بیش از 1 میلیون فلسطینی - تقریباً نیمی از جمعیت سرزمین - دستور داده است که به سمت جنوب حرکت کنند. اما سازمان ملل و گروه‌های امدادی می‌گویند مهاجرت دسته‌جمعی از غزه، همراه با محاصره کامل، باعث رنج و عذاب بشری خواهد شد

با وجود بیماران متصل به ونتیلاتور، تخلیه غیر ممکن است

دکتر حسام ابو صفیه، رئیس بخش اطفال در بیمارستان کمال عدوان در شمال غزه، گفت که این بیمارستان علیرغم دستور صهیونیست‌ها تخلیه نشده است. ابوصفیه می‌گوید: هفت نوزاد در بخش ICU به دستگاه تنفس مصنوعی متصل هستند، اسراییلی‌ها چطور می‌گویند تخلیه کنیم؟ ما نمی‌توانیم تخلیه کنیم، این به معنای مرگ این کودکان و سایر بیماران تحت مراقبت ما است.

بیماران با اندام‌های بریده شده، سوختگی‌های شدید و سایر آسیب‌های تهدید کننده زندگی خود را ادامه می‌دهند. او ادامه می‌دهد: "وضعیت ترسناک است."

بیمارستان شفا بزرگترین بیمارستان غزه اعلام کرد که سردخانه این بیمارستان سرریز شده و در اقدامی اضطراری به اجبار 100 جسد را یک گور دسته جمعی دفن خواهد کرد و بستگانشان قادر به دفن عزیزان خود نیستند. همچنین ده‌ها هزار نفر به دنبال امنیت در محوطه بیمارستان تجمع کرده اند.

یک میلیون فلسطینی در ۷ روز آواره شدند

غزه پیش از این به دلیل کمبود فزاینده آب و تجهیزات پزشکی ناشی از محاصره رژیم اسرائیل در یک بحران انسانی بود. با بسته شدن برخی از نانوایی‌ها، ساکنان گفتند که قادر به خرید نان نیستند. رژیم اسرائیل نیز آب را قطع کرده است و بسیاری را وادار کرده از چاه‌های آب شور استفاده کنند.

اسرائیل به بیش از 1 میلیون فلسطینی - تقریباً نیمی از جمعیت سرزمین - دستور داده است که به سمت جنوب حرکت کنند. ارتش صهیونیستی روز یکشنبه اعلام کرد که برای چند ساعت مسیر خاصی را به سمت جنوب هدف قرار نخواهد داد و دوباره از فلسطینی‌ها خواست شمال را به طور دسته جمعی ترک کنند، اما سازمان ملل و گروه‌های امدادی می‌گویند مهاجرت دسته‌جمعی از غزه، همراه با محاصره کامل، باعث رنج و عذاب بشری خواهد شد. سازمان بهداشت جهانی می‌گوید تخلیه بیش از 2000 بیمار در بیمارستان‌های شمالی غزه مثل صدور «حکم اعدام» برای آنهاست.

همچنین آژانس آوارگان فلسطینی سازمان ملل می‌گوید که طی یک هفته یک میلیون نفر در غزه آواره شده‌اند.


منبع : تبیان