۲۰:۲۷ ۱۴۰۲/۴/۲۹

فعالیت ۶ هزار و ۸۰۰ دستگاه کمباین در مازندران

فعالیت ۶ هزار و ۸۰۰ دستگاه کمباین در مازندران

رییس اداره امور فناوری‌های مکانیزه سازمان جهاد کشاورزی مازندران به فعالیت حدود ۶ هزار و ۸۰۰ دستگاه کمباین مخصوص دروی شالی اشاره کرد.

به گزارش کاسپین24 | بهمن نادری با اظهار این که استقبال شالیکاران به استفاده از این نوع کمباین با توجه به مزایای آن به شدت افزایش یافت ،افزود :مهمترین مزیت بکارگیری از کمباین های مجهز به ساقه خردکن ،جلوگیری از آتش زدن کاه و کلش باقی مانده شالی در مزارع است.

وی بیان داشت: این دستگاه که قابلیت اضافه شدن به همه کمباین ها را دارد، قادر است همزمان با برداشت شالی ،ساقه های اضافی را خرد شده به زمین برگرداند.

رییس اداره امور فناوری‌های مکانیزه سازمان جهاد کشاورزی مازندران تصریح کرد: کمباین های مجهز به ساقه خرد کن علاوه بر اینکه جایگزین مناسبی برای سوزاندن کاه و کلش است، به حفظ مواد آلی، رطوبت، حشرات مفید و میکروارگانیسم ها و در مجموع به افزایش بهره وری و بازدهی خاک کمک بسیاری می کند.

نادری با بیان این که با اضافه شدن ۳۰۰ دستگاه ساقه خردکن شالی، تعداد کمباین های مجهز به این سامانه به ۵۵۰ دستگاه رسیده است، گفت: اگرچه به نسبت استقبال شالیکاران این تعداد اندک است، اما با رعایت پراکندی مناسب در توزیع و فعالیت این نوع کمباین ها ،امسال به مراتب شاهد کاهش محسوس آتش زدن کاه و کلش خواهیم بود.

فرسایش خاک، کاهش قوت زمین (حاصل خیزی زمین)، پوشیده شدن روزنه خاک برای نفوذ آب و از بین رفتن حشرات خاک ساز از دیگر مضرات مهم اقتصادی ناشی از آتش سوزی کاه و کلش است.

آتش زدن کاه و کلش مزارع بر اساس قانون نیز ممنوع است و پیگیرد دارد. ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی تصریح دارد " هر اقدامی که تهدید علیه بهداشت عمومی شناخته شود از قبیل آلوده کردن آب یا توزیع آب آشامیدنی آلوده، دفع غیر بهداشتی فضولات انسانی و دامی و مواد زاید، ریختن مواد مسموم کننده در رودخانه‌ها، زباله در خیابانها و کشتار غیرمجاز دام استفاده ی غیرمجاز فاضلاب خام یا پس آب تصفیه خانه های فاضلاب برای مصارف کشاورزی ممنوع می باشند و مرتکبین چنانچه طبق قوانین خاص مشمول مجازات شدیدتری نباشند به حبس تا یک سال محکوم خواهند شد".

علاوه بر این بر اساس ماده ۳۰ آیین نامه اجرایی قانون مدیریت پسماندها "سوزاندن پسماند در محیط آزاد و یا در پسماند سوزهای غیر استاندارد و مغایر با ضوابط و شیوه نامه های مربوط، ممنوع است".

برداشت ۱۰۰ درصدی مکانیز شالی در مازندران

نادری با پیش بینی این که برداشت مکانیزه شالی در مازندران امسال به ۱۰۰درصد افزایش می یابد، بیان داشت : در واقع امسال سال خداحافظی شالیکاران مازندران با دروی دستی است، چرا که کمباین های دروی شالی در هر شرایط زمین و محصول قادر به انجام کار هستند.

وی همچنین بر لزوم همکاری صاحبان کمباین ها با کارشناسان کشاورزی در انجام معاینه فنی تاکید کرد و گفت : اتحادیه کمباین داران با هماهنگی سازمان جهاد کشاورزی از ورود کمباین های بدون کارت معاینه فنی به داخل شالیزارها جلوگیری می کنند.

وی افزود : ۵۰ کارشناس مجرب و دارای کارت مهارت فنی در استان کار نظارت بر کمباین ها را از شرق تا غرب استان بر عهده دارند و از ۲هفته گذشته با هماهنگی اتحادیه کمباین داران استان به صورت سیار در ۲ مرحله وضعیت فنی کمباین ها را آغاز کردند که مرحله اول آن پیش از شروع دروی شالی است که پس از انجام معاینه فنی برچسب ارائه می شود و مرحله دوم نیز حین انجام کار کمباین ها است.

وی با اعلام این که هر دستگاه کمباین شالی به طور میانگین برداشت دستکم ۴۰ هکتار شالیزاری را انجام می دهد، افزود : اگرچه به نظر می رسد با توجه به ورود قابل توجه کمباین مخصوص دروی شالی به ناوگان کشاورزی مازندران بین عرضه و تقاضا تعادل برقرار شدو نباید شاهد افزایش نرخ کارمزد کمباین اران باشیم ، اما نرخ کارمزد برداشت اوایل هفته‌آینده از سوی اتاق اصناف کشاورزی و اتحادیه کمباین داران مازندران مشخص و اعلام خواهد شد.

رییس اداره امور فناوری‌های مکانیزه سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان این که از محل خط اعتباری مکانیزاسیون کشاورزی امسال ۲۶۰ میلیارد تومان تسهیلات برای توسعه مکانیزاسیون کشاورزی استان تخصیص داده شده است، در عین حال گفت که تا کنون به دلایل مختلف فقط ۱۰ درصد آن به متقاضیان پرداخت شد.

طبق آمار رسمی جهاد کشاورزی مازندران، امسال ۲۰۹هزار هکتار از اراضی استان زیر کشت برنج رفت که برداشت محصول شالی نیز در مناطق مختلف به ویژه در دشت ۱۱۰ هزار هکتاری هراز شروع شده است.


منبع : ایرنا