۲۱:۱۶ ۱۴۰۲/۹/۱۲

فوت‌وفن‌های دم کردن چای

فوت‌وفن‌های دم کردن چای

با اینکه مصرف چای در دنیا خیلی زیاده، اما هنوز هم دم کردن یه چایی عالی کار ساده‌ای نیست! اگه عاشق چای هستید و دلتون می‌خواد یه چای دبش دم کنین، این پست برای شماست.

مؤسسه چای آمریکا می گوید فقط در سال ۲۰۱۵، آمریکایی‌ها ۸۰ میلیارد فنجون چای نوشیدند. با اینکه مصرف چای در دنیا خیلی زیاد است، اما هنوز هم دم کردن یک چایی عالی کار ساده‌ای نیست! اگر عاشق چای هستید و دلتان می‌خواهد یه چای دبش دم کنید، این مطلب برای شماست.

دور چای کیسه‌ای را خط بکشید

چای‌های کیسه‌ای، هدیه کارخانه‌ها به تنبل‌ها بود اما راحت‌بودن که همه‌چیز نیست، شما به این دلایل چای کیسه‌ای نخورید:

۱- بیشتر چای‌های کیسه‌ای حاوی خرده‌چای‌های بی‌کیفیت‌اند

۲- جنس کیسه چای معمولا از پلاستیک، پارچهٔ ‌سفیدشده با مواد شیمیایی، نایلون یا ماده‌ای شیمیایی(پلی‌لاکتید) هست

۳- چای یکدست و یکرنگی نخواهید داشت

چای عطری مشکوک!

چای طعم‌دار و عطری نخرید، خیلی وقت‌ها برای پنهان کردن کیفیت بد چای، به آن مواد مختلف اضافه می‌کنند. یادتان باشد که خردخردبودن برگ‌های چای، می‌تواند کیفیتش را کم کند.

نقش آب

مثلا اگر آب مصرفی تان، کلر دارد، طعم چای دَمی تحت‌‌تأثیر قرار می‌گیره. در بیشتر نقاط دنیا، برای از بین بردن باکتری‌های آب به آن کلر اضافه می‌کنند. این ماده شیمیایی طعم و عطردارشدن چای را می‌گیرد. پس بهتر است از آب‌های تصفیه‌شده استفاده کنید.

 اندازه‌گیری چای

انواع چای‌ها با هم فرق می‌کنند و نمیشود از قاشق چای‌خوری برای اندازه‌گیری همه‌ استفاده کرد. بهترین راه دم کردن چای خوش‌طعم توجه به وزن چای هست. مثلا با دم‌کردن ۵ گرم چای شروع کنید و به‌تدریج متوجه می‌شوید که چقدر از چای را باید دم کنید.

جنس قوری

سرامیک لعاب‌دار یا شیشه به‌خاطر اینکه هیچ طعم اضافی به چای منتقل نمی‌کنند، بهترین جنس قوری برای دم‌کردن چای هستند.

بهتر است که حجم قوری هم به اندازه‌ای باشه که برگ‌های چای راحت و آزادانه، در آبِ جوش، حرکت کنند.

چند نکته

۱- چای نباید بیش از حد در آبِ جوش بماند چون تلخ می‌شود.

۲- آب هم اگر خیلی جوش و داغ باشد، روی طعم چای تاثیر می گذارد، چون برگ‌های چای ظریف و نازک هستند با آب خیلی جوش می‌سوزند و طعم چای را تلخ می‌کنند.

۳- اگر هم مقدار زیادی چای در قوری بریزید، طعم چای تلخ می‌شود.

چند دقیقه برای دم کشیدن کافیه؟

محققان می‌گویند اگر ۶ دقیقه به چای زمان بدیهد و بعد بنوشید، طعم بهتری پیدا می‌کند، چون در این مدت دمای چای داغ به ۶۰ درجه سانتی‌گراد میرسد و بهترین دما برای بیرون آمدن عطر چای هست. برای رسیدن چای به طعم و عطر مطلوب، بعد از دم و خاموش‌کردن زیر کتری و قوری، باید حدود ۱۷ دقیقه صبر کنید.