۱۰:۳۵ ۱۳۹۸/۲/۸
در گفتگو با آرمین حمزه نوا مطرح شد:

قیمت مسکن در خانه‌های لوکس جا مانده است!

قیمت مسکن در خانه‌های لوکس جا مانده است!

این روزها با قیمت سرسام آور مسکن مواجه هستیم که برای اقشار ضعیف جامعه قدرت خرید بسیار کاهش پیدا کرده است

به گزارش کاسپین24، این روزها با قیمت سرسام آور مسکن مواجه هستیم که برای اقشار ضعیف جامعه قدرت خرید بسیار کاهش پیدا کرده است. باید در این راستا مسئولان امر اقدامی برای کاهش مسکن که از جمله پایه اصلی آن کاهش قیمت‌های مصالح و لوازم جانبی آن است که باید ساماندهی شود.
آرمین حمزه نوا کارشناس ارشد مهندسی عمران و عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان مازندران در گفت و گوی با کاسپین24، با اشاره به اینکه بخشی از دلایل افزایش قیمت مسکن، مربوط به افزایش قیمت ارز و دلار در بازار است، گفت: قیمت ارز و دلار می‌تواند بر بسیاری از مصالح تاثیر داشته باشد همانند افزایش قیمت میلگرد و آهن  و حتی قیمت کلید و پریز، لوله و اتصالات، کاشی و سرامیک، سنگ و کابینت را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد.
حمزه‌ نوا افزود: تمامی این مصالح و لوازم ساختمانی مواردی است که معمولا کاربرد دارد بنابراین تمامی این عوامل موجب افزایش قیمت مسکن می‌شود.
این مدرس دانشگاه تصریح کرد: نوسانات بازار ارز موجب شده تا مردم بازار مسکن را بازار امن‌تری دانسته و برای کم کردن نگرانی خود از کاهش و افت نقدینگی، به سمت مسکن هجوم بیاورند که این موجب افزایش حباب گونه و بی‌رویه مسکن شود.
کارشناس ارشد مهندسی عمران و عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان مازندران از جمله دلایل دیگر افزایش قیمت مسکن را دریافت هزینه‌های بالای شهرداری‌ها برای صدور پروانه دانست و گفت: هزینه‌هایی که شهرداری‌ها دریافت می‌کنند گاها از حق‌الزحمه مهندسان طراح و ناظر یک ساختمان نیز بسیار بیشتر است در حالی که بیشترین هزینه را مهندسانی باید دریافت کنند که در طرح‌های میلیاردی، مسئولیت‌های سنگینی را بر عهده دارند.
وی با بیان اینکه اگر به نحوی در بازار مسکن فعالیت کنیم که ساخت و ساز با نیاز جامعه صورت گیرد، در این حالت دیگر شاهد افزایش بیش از حد قیمت مسکن در بازار نخواهیم بود، افزود: افزایش قیمت مسکن را باید در این عامل جستجو کرد که تولید مسکن متناسب با نیاز بازار نیست.
حمزه‌نوا به دیگر عوامل افزایش قیمت مسکن در مازندران پرداخت و عنوان کرد: مازندران دارای آب و هوای منطقه‌ای است که موجب شده بسیاری از افراد غیر بومی وارد این استان شده و به دلیل ناآگاهی از قیمت زمین و آپارتمان، اقدام به خرید ساختمان کنند و در مقابل با بی‌مدیریتی و سو استفاده از افراد غیرمتخصص در ساخت موجب افزایش قیمت مسکن شدند.

وی گفت: از آنجایی که متقاضیان واحدهای ارزان قیمت، اقشار ضعیف جامعه هستند و اکثر آنها قادر به خرید واحدهای مسکونی نیستند، فروش این واحدها دشواری‌های خاص خود را دارد.
کارشناس ارشد مهندسی عمران و عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان مازندران، اشاره کرد: همیشه برخی از افراد متمول هستند که مایل به خرید واحدهای لوکس هستند بنابراین واحدهای لوکس، مشتری‌های خاص خود را دارد.
وی با بیان اینکه سرمایه در گردش انبوه سازان بیشتر از سازندگان عادی معمولی است، گفت: مشتریان بیشتر مایل به خرید واحدهای بزرگتر اما با تعداد واحد همسایگان کمتر هستند به همین دلیل ساخت واحدهای لوکس با تعداد واحدهای کم در یک آپارتمان افزایش یافت.
حمزه‌ نوا خاطرنشان کرد: به امید آن روزی که شرایطی فراهم شود تا مهندسان برای ساخت واحدهای کوچک برای اقشار ضعیف جامعه رغبت پیدا کنند.