۱۴:۵۴ ۱۳۹۷/۶/۱۷
نشریه بیداری اندیشه گزارش کرد:

مازندرانِ با استعداد

مازندرانِ با استعداد

در زمینه گردشگری دریایی ظرفیت هافراوان است اما متاسفانه تا کنون برنامه‌ای برای دریا و سواحل پیاده نشده است، باید مشکلات مجوزهای بنادر و دریانوردی حل شود در حالی که سرمایه گذار شرایط فعالیت در زمینه گردشگری دریایی را دارد اما از آنجایی که سازمان بنادر در حال تدوین برنامه‌های خود است دچار برخی مشکلات شده است.

به گزارش کاسپین24؛نشریه بیداری اندیشه در شماره جدید این دوهفته نامه نوشت:

استان مازندران دارای ظرفیت های ویژه ای در حوزه گردشگری است، پتانسیل ها و توانمندی های مازندران و آنچه از صنایع دستی، آثار باستانی و نیز زمینه های گردشگری در این استان به یادگار باقی مانده است، استعداد مازندران را در این حوزه صدچندان کرده است.

استان مازندران با وجهه های طبیعی به مانند کوه و دریا و طبیعت بی‌نظیر می‌تو‌اند نقش مهمی در اقتصاد کشور داشته باشد. علاوه بر آن می‌توان با ثبت برخی آثار طبیعی آن را منحصر به فرد کرد و نیز با بهره‌گیری از این آثار دست ساخته گذشتگان از آن برای ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی استفاده کرد.

گردشگری دریایی در مازندران؛ از مصائب تا برنامه ها

سیف الله فرزانه مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در گفت و گوی با "بیداری اندیشه"، درباره گردشگری دریایی در مازندران با اشاره به اینکه در زمینه گردشگری دریایی ظرفیت هافراوان است اما متاسفانه تا کنون برنامه‌ای برای دریا و سواحل پیاده نشده است،می گوید: باید مشکلات مجوزهای بنادر و دریانوردی حل شود در حالی که سرمایه گذار شرایط فعالیت در زمینه گردشگری دریایی را دارد اما از آنجایی که سازمان بنادر در حال تدوین برنامه‌های خود است دچار برخی مشکلات شده است.
فرزانه با بیان اینکه در زمینه اشتغال گردشگری می‌توان در دریا و سواحل متمرکز شد، می افزاید: در دریا می‌توان گردشگری دریایی ایجاد کرد و شناورهایی که قابلیت مسافربری تفریحی دارند را راه اندازی کرد که در حال حاضر این شرایط آماده نیست و باید دستگاه های متولی همچون سازمان بنادر و دریانوردی و سازمان های همچون آب منطقه ای و شیلات و استانداری همکاری کنند که در این حالت می‌توان سرمایه‌گذاران را به سواحل و دریا دعوت کرد.
وی درباره سرنوشت کشتی مسافربری که در سواحل این استان قرار بود راه اندازی شود، می گوید: کشتی مسافربری میرزا کوچک خان جنگلی در سال 90 برای تعمیر به نکا آورده شده بود که مدتی را در این استان ماند که در نهایت به استان گیلان فرستاده شد.
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مازندران، تاکید می کند: هر چند دریای خزر دارای قابلیت‌های زیادی برای حضور کشتی‌های مسافربری است اما آب دریای خزر و عمان از نظر امواج و شیب متفاوت است و این حساسیت وجود دارد که جان انسان‌ها به خطر نیفتد بنابراین باید در زمینه حضور این کشتی‌ها حساسیت‌ها بیشتر باشد.

صنایع دستی، اشتغال و اقتصاد محلی

این مسئول با بیان اینکه صنایع دستی دارای عملکرد فراوانی است اما باید این ظرفیت‌ها را شناسایی کرد، تصریح می کند: برای افزایش رونق گردشگری و ایجاد شرایط اقتصادی بومی محلی، با برخی از شهرداران و فرمانداران هماهنگی شد تا مکانی در اختیار صنعتگران قرار گیرد و بازارچه‌های محلی موقت و دائمی ایجاد شود، هنرمندان صنایع دستی با در اختیار داشتن غرفه می توانند انگیزه بیشتری برای عرضه محصولات خود داشته باشند.
وی یادآور می شود: در حال حاضر در رامسر سازمان گردشگری با همکاری بسیج سازندگی غرفه‌های صنایع دستی را دایر کرده و نیز در شرق استان در نکا، بهشهر، رستم کلا، خلیل شهر و گلوگاه اعلام آمادگی برای ایجاد بازارچه های صنایع دستی شده است که امیدواریم رونق اقتصادی برای هنرمندان صنایع دستی فراهم شود.
فرزانه خاطرنشان می کند: در گذشته نیاکان ما به دنبال صنایع دستی بودند اما از آنجایی که کالاهای وارداتی وارد بازار شد صنایع دستی اندکی از رونق افتاد در حالی که با حمایت از کالای ایرانی در روستاها این شغل پررنگ می‌شود و از این طریق گذشته خود را فراموش نخواهیم کرد.

حمایت از جنگل گردی درمازندران

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مازندران همچنین با گریزی به جلسه هم اندیشی و هم افزایی که با حضور چهار استان مازندران، گیلان، گلستان و سمنان برگزار شد و سازمان محیط زیست و جنگل‌ها حضور داشتند و در زمینه ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی می گوید: جنگل‌های هیرکانی دو میلیون هکتار است که از این میزان 12 بخش از جنگل شناسایی و 6 بخش از آن مربوط به استان مازندران و 3 بخش از آن مربوط به گیلان و دو بخش آن در سمنان و یک بخش آن در گلستان انتخاب شد که در مجموع 240 هزار هکتار مورد شناسایی و بررسی قرار گرفت.
این مسئول می افزاید: در مهر ماه امسال از سازمان یونسکو برای بررسی جنگل‌ها و ثبت جهانی آن به ایران سفر خواهند کرد و در تیر ماه سال آینده جلسه ثبت جهانی شدن جنگل‌های هیرکانی نهایی می‌شود.

مازندران با استعداد و جهانی

وی یادآور می شود: در استان مازندران ظرفیت‌های بالقوه‌ای وجود دارد که دارای استعداد جهانی شدن هستند که از جمله آن قله دماوند که با جلساتی که برگزار شد پادگان رینه در اختیار میراث فرهنگی قرار گرفت تا پس از تجهیز شدن به عنوان پناهگاه کوهنوردان و نیز ایستگاهی برای برای دماوند باشد و همچنین در این ساختمان موزه‌ای دایر خواهد شد تا همگان بتوانند از آن استفاده کنند.
فرزانه با اشاره به ظرفیت چشمه باداب سورت که چشمه سورت پس از قله دماوند دومین اثر طبیعی ایران است بنابراین باید در حفاظت از آن کوشا باشیم، عنوان کرد: با توجه به آنکه این بخش، منطقه نمونه گردشگری است در زمینه ایجاد زیرساخت برای دسترسی آب و برق منطقه تامین شد، همچنین مجتمع بین راهی آن حوزه در حال تجهیز است و حدود حدود 74 هکتار از این عرصه فنس کشی شده و امیدواریم با در اختیار قرار دادن کتابچه به مسافران به این عرصه آسیب وارد نشود.
وی تأکید می کند: سومین اثر طبیعی که قابلیت جهانی شدن دارد باغ 33 هکتاری در رامسر است که از جمله باغ‌های منحصر به فرد در دنیا  به شمار می رود و امیدواریم مطالعات آن  به اتمام برسد و برای ثبت جهانی آماده شود.