۱۹:۳۲ ۱۴۰۱/۱۰/۳

مازندرانی ها در مصرف گاز صرفه جویی کنند

مازندرانی ها در مصرف گاز صرفه جویی کنند

مدیریت مصرف گاز یکی از مهمترین موضوعاتی است که در صورت رعایت آن از سوی مشترکان، علاوه بر صرفه اقتصادی برای آنان، از بروز مشکلات در پیک مصرف جلوگیری می کند.

به گزارش کاسپین24 | جریان مصرف گاز استان مازندران همواره با فراگیری برف و باران و سرمای زیر صفر درجه در مناطق مختلف کشور تحت شعاع قرار می گیرد ، چراکه جریان گاز مازندران بیشترین فاصله را از منابع گازی کشور دارد به همین دلیل برقراری توازن در مصرف و تولید این انرژی ضروری است.

مدیریت مصرف گاز یکی از مهمترین موضوعاتی است که در صورت رعایت آن از سوی مشترکان، علاوه بر صرفه اقتصادی برای آنان، از بروز مشکلات در پیک مصرف جلوگیری می کند.

طبق آماررسمی شرکت گاز مازندران میانگین مصرف گاز خانگی در فصل سرد حدود ۳۰ میلیون متر مکعب در روز است، این مقدار مصرف در تاریخ ۲۴آذرماه گذشته به دلیل کاهش دمای هوا ،مصرف گاز استان به ۴۰ میلیون متر مکعب رسید، وضعیتی که استان را در مصرف این انرژی به مرز هشدار رساند.

براساس پیش بینی سازمان هواشناسی، درحال حاضر سرما و یخبندان ۲۰ استان کشور را فرا گرفته است و بیشتر مناطق سردسیر و ارتفاعات نیز شاهد بارش برف هستیم ، اکنون استان‌های لرستان، خوزستان، بوشهر، فارس، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، جنوب و غرب اصفهان، جنوب همدان و جنوب کرمانشاه بارش‌ها به نسبت شدید شده است و بارش سنگین برف در نواحی سرد و گذرگاه‌های کوهستانی، کولاک و مسدود شدن محورهای مواصلاتی در روستاهای سردسیر و پدیده صاعقه برای نقاط گرمسیر به دنبال خواهد داشت که برای این مناطق هشدار سطح نارنجی صادر شده است.هموطنان باید تمهیدات لازم را در نظر گرفته و رانندگان نیز تجهیزات زمستانی همراه داشته باشند.

بنابر گزارش هواشناسی ،امروز در نیمه شمالی کشور در استان‌های قزوین، تهران، البرز، مرکزی و قم شدت بارش‌ها بیشتر بوده و هشدار سطح نارنجی برای آبگرفتگی معابر عمومی، بارش برف و لغزندگی جاده‌ها، اختلال در سفرهای بین شهری و ترددهای داخل شهری صادر شده است.

بنابر این گزارش همچنین تا چند روز آینده در بیشتر مناطق کشور کاهش دما پیش‌بینی می‌شود و هوا در بیشتر مناطق کشور سردتر خواهد شد.

مازندرانی ها در مصرف گاز صرفه جویی کنند

مدیر عامل شرکت گاز مازندران درباره آمادگی استان برای رویارویی با فصل سرما اظهار کرد: شرکت گاز استان برای تامین پایدار گاز در بخش های مختلف در فصول سرد سال آمادگی کامل دارد.

قاسم مایلی رستمی با اشاره به فراگیری سرما نسبت به خطر افت فشار گاز در استان هشدار داد و افزود: اگرچه خطوط انتقال گاز طبیعی به مقصد مازندران طی چند سال اخیر افزایش یافته است، اما واقعیت این است که مازندران در انتهای خط شبکه گازرسانی کشور قرار دارد ،به طور یقین عدم صرفه‌جویی در مصرف گاز طبیعی، افت فشار را همراه خواهد داشت.

وی بیان کرد: معتقدیم اطلاع رسانی دقیق، آگاهانه و شفاف مردم را برای مقابله با سرما و رعایت الگوی صحیح مصرف یاری می‌کند، امیدواریم با همکاری نیروهای این شرکت بتوانیم به بهترین شکل ممکن به هم استانی های عزیز خدمت رسانی مداوم و مستمر و در بالاترین سطح رضایتمندی مشترکین انجام دهیم.

پایش مصرف گاز بیش از سه هزار مرکز دولتی و عمومی در مازندران

مدیرعامل شرکت گاز استان مازندران از اجرای طرح پایش مصرف گاز دستگاه‌های اجرایی و اماکن دولتی و عمومی استان با هدف مدیریت انرژی و رعایت الگوی مصرف خبر داد و گفت: از ابتدای اجرای این طرح تاکنون، سه هزار مورد سازمان های ادارای و عمومی پایش شده‌اند.

مایلی رستمی افزود: براساس بخشنامه ابلاغی صرفه‌جویی در مصرف گاز از سوی معان اول رئیس جمهور، تشکیل جلسات مرتبط در استانداری، مکاتبه و ابلاغ به کلیه ادارات و نهادهای دولتی در جهت رعایت حداکثر صرفه‌جویی در مصرف گاز، شرکت گاز مازندران اقدام به تشکیل گشت‌های پایش مصرف گاز ادارات و ارگانهای دولتی نموده است.

وی با بیان اینکه از شروع این طرح تاکنون ۲۰۰ مورد اخطار به ادارات و ارگانهای دولتی استان که نسبت به رعایت الگوی مصرف اقدام نکرده‌اند ،ابلاغ شده‌است، اظهار داشت: پیرو اخطارهای صادره، متاسفانه برخی از دوایر دولتی نه تنها در جهت رعایت الگوی مصرف اقدامی نکرده‌اند بلکه افزایش مصرف نیز داشته‌اند که به ناچار نسبت به قطع گاز آنها اقدام شده است.

مدیرعامل شرکت گاز استان مازندران با بیان اینکه تاکنون گاز تعدادی از ارگان های دولتی در سطح استان قطع شده‌است، تصریح کرد: با برودت هوا و افزایش مصرف گاز، اخیرا تعداد ۲۰ دستگاه دولتی دیگر مشمول قطع گاز هستند که لیست آنها به استانداری اعلام شده و در صورت عدم اصلاح فوری در روند مصرف خود، گاز این دستگاه‌ها نیز قطع خواهد شد.

مایلی رستمی بر ضرورت صرفه‌جویی مشترکین خانگی و اداری در مصرف گاز تاکید کرد و اظهار داشت: به منظور صرفه‌جویی و مدیریت انرژی، از مسئولان ادارات درخواست شده بود که وسایل گرمایشی سازمان‌ها را یک ساعت قبل از اتمام ساعت کاری و نیز در تعطیلات آخر هفته خاموش کنند.

مدیرعامل شرکت گاز استان با اشاره به اینکه این شرکت در انجام رسالت سازمانی و مسئولیت اجتماعی خود با مشارکت نیروهای امداد و بسیجی حوزه گاز، دمای محیط ادارات استان را رصد کرده و از نزدیک مورد پایش قرار می‌دهد، گفت: در طول این دوره بازرسی‌ها، به آن دسته از ادارات و نهادهایی که موضوع صرفه جویی یا دمای رفاه را رعایت نکردند در مرحله اول، اخطار کتبی ابلاغ شده است.

وی با بیان اینکه این گشت‌ها به صورت مستمر در ساعات کاری ایام هفته و نیز در تعطیلات پایان هفته مصرف گاز و رعایت دمای رفاه در ادارات و ساختمان‌های دولتی را پایش می‌کنند، افزود: در صورت عدم رعایت صرفه‌جویی و دمای رفاه، در مرحله اول اخطار کتبی به این ادارات ابلاغ می‌شود و در صورت عدم اصلاح مصرف، در مرحله بعد لیست ادارات متخلف به استانداری اعلام که در صورت عدم توجه به اخطارها یا عدم اصلاح رویه مصرف گاز، برابر قوانین و مقررات مربوطه، گاز آنها قطع خواهد شد.

مایلی رستمی در خصوص پایداری جریان گاز در این فصل از سال تأکید کرد: با بسترسازی و تقویت زیرساخت‌های خطوط انتقال و شبکه‌های گازرسانی، روند تداوم خدمت رسانی به مردم استان از وضعیت مطلوبی برخوردار بوده و امیدواریم امسال و با اجرای تمهیدات لازم، هیچگونه قطعی گازی نداشته باشیم.

وی اضافه کرد: با افزایش برودت هوا و افزایش مصارف گاز طبیعی در فصل سرد سال، صرفه‌جویی در مصرف این حامل انرژی از سوی تک‌تک افراد جامعه بسیار مهم بوده و مشترکین گرامی با رعایت الگوی مصرف بهینه و رعایت دمای رفاه ( ۲۱ - ۱۸ درجه سانتیگراد) شرکت گاز را در ارائه خدمات مستمر یاری کنند.

وی تاکید کرد: مدیریت مصرف گاز یکی از مهمترین موضوعاتی است که در صورت رعایت آن از سوی مشترکان، علاوه بر صرفه اقتصادی برای آنان، از بروز مشکلات در پیک مصرف جلوگیری می کند.

اجرای طرح بهینه سازی موتورخانه‌ها در مازندران

مایلی رستمی با اعلام این که اجرای طرح رایگان بهینه سازی موتورخانه‌های واحدهای مسکونی اداری و تجاری استان با اعتبار ۴۶ میلیارد تومان شرکت ملی گاز ایران در حال انجام است ، خاطرنشان کرد : مشترکان برای مشارکت در اجرای این طرح باید به نشانی اینترنتی goc.nigc.ir مراجعه و نام نویسی کنند.

وی با اظهار این که یکهزار مشترک گاز طبیعی مازندران تاکنون برای اجرای طرح بهینه سازی موتورخانه‌ها ثبت نام کردند. ‎ادامه داد : هدر رفت انرژی در موتورخانه‌های قدیمی سه برابر است و ۳۰ تا ۴۰ درصد انرژی ساختمان در موتورخانه‌ها هدر می‌رود.

مدیرعامل شرکت گاز مازندران با اشاره به اینکه طرح بهینه سازی موتورخانه‌ها با اولویت ساختمان‌های مسکونی و اداری در استان در حال اجرا است ،افزود: تنظیم درجه مشعل، نصب رسوب گیر، عایق بندی مخازن و لوله‌ها از جمله اقدامات شرکت گاز برای بهینه سازی موتورخانه‌ها است.

مایلی رستمی با تاکید براینکه این طرح هیچ گونه هزینه مالی برای مشترکان ندارد و کاملا رایگان انجام می‌شود افزود: سه سال گذشته تاکنون ۳۸۰ موتورخانه با اجرای این طرح کامل بهینه سازی شدند.

او گفت: بهینه سازی موتورخانه‌ها به وسیله پیمانکاران شرکت گاز استان انجام می‌شود و بسته به محدوده اجرای طرح، حداقل دو تا سه روز اجرای این طرح زمان می‌برد.

مایلی رستمی ادامه داد: اجرای طرح بهینه سازی موتورخانه‌ها حداقل موجب کاهش ۱۰ درصدی هدر رفت انرژی گاز می‌شود.

در حال حاضر حدود ۶۵۰ هزار خانوار شهری استان برابر با ۹۹.۹ درصد و ۴۴۵ هزار خانوار روستایی معادل ۹۵درصد به شبکه گاز سراسری وصل هستند.


منبع : ایرنا