۱۴:۴۹ ۱۳۹۷/۶/۱۷
معاون سازمان صنعت مازندران در گفت وگو با کاسپین24 خبرداد

مازندران به دنبال افزایش سهم از تولید ناخالص داخلی

مازندران به دنبال افزایش سهم از تولید ناخالص داخلی

معاون صنعت، معدن و تجارت استان مازندران گفت: باید سهم مازندران از تولید ناخالص داخلی ایران افزایش یافته و مازندران نقش مهم ترین در کشور ایفا کند.

یوسف‌نژاد در گفت وگو با خبرنگار کاسپین24، با اشاره به سه هزار و 600 بنگاه اقتصادی دارای پروانه بهره برداری از سازمان صنعت، معدن و تجارت در استان مازندران که در صنایع مختلف فعال هستند، گفت: مهمترین صنایع فعال استان در زمینه صنعت غذا، سلولزی و فلزی بوده، ضمن آنکه صنعت نساجی نیز دارای رونق فراوان است.
وی افزود: استان مازندران در تولید ناخالص داخلی ده درصد کل کشور را به خود اختصاص داده است.
یوسف نژاد تصریح کرد: در استان مازندران در زمینه صنعت غذا اقدامات موثری انجام شده که بزرگترین آن شرکت کاله با تولیدات لبنی در حال فعالیت و همچنین صنایع سلولزی با تولید نئوپان و کاغذ روزنامه با تولیدات قابل ملاحظه است.
معاون صنعت، معدن و تجارت استان مازندران، گفت:  در زمینه صنعت تولید قطعات خودرو 10 الی 15 بنگاه بزرگ در این راستا در حال فعالیت هستند که موجب رونق صنعت کشور می‌شوند.
این مسئول درباره علت عدم تعادل میان سهم استان  نسبت به تولید ناخاص داخلی، گفت: اعداد و ارقامی که سازمان برنامه نسبت به اطلاعات کشور ارائه می‌دهد این است که سهم مازندران 12 درصد را به خود اختصاص می‌دهد که باید در این زمینه اقدامات بیشتری انجام شود تا بتوانیم نقش موثرتری را اعمال کنیم.
وی با اشاره به اینکه در زمینه صنعت نساجی با توجه به فعالیت بسیار زیاد و طولانی در گذشته در حال حاضر چالش دیده می شود، بیان کرد: صنعت نساجی هر چند اعتبار ویژه‌ای برایش قائل هستیم اما با توجه به شرایطی که دارد مباحثی همچون قاچاق کالا و واردات موجب رکود این صنعت شده که باید در این زمینه نوسازی و بازسازی این صنعت را بیشتر در دستور کار خود قرار می‌دادیم تا این صنعت با  بروزرسانی فعالیت خود را ادامه می‌داد که این اقدام انجام نشد و در حال حاضر با توجه به شرایط سخت اقتصادی و تغییر نرخ ارز، مشکلات دو برابر شده و بنابراین با بازسازی و نوسازی و مدیریت در فرآیند و نرخ ارز موجب شده تا صنعت نساجی به نقطه ایده آل نرسد و با مشکلاتی مواجه هستیم.
وی یادآور شد: نوسانات دلار و ارز نیز بر صنعت تاثیر دارد زیرا صنعتگر کالایی را تولید می‌کند که متناسب با هزینه سود بانکی و مواد اولیه و هزینه دستمزدش باشد تا کالای نهایی را مناسب با وضعیت جامعه در برنامه ریزی خود داشته باشد.
این مسئول تاکید کرد: امیدوارم شرایط اقتصادی جامعه با توجه به اینکه کشورهایی همانند ایالات متحده غیر منطقی ورود می‌کنند بهبود یابد، همگان باید در فضای کنونی جامعه همگان در زمینه اقتصاد مقاومتی و تولید همکاری کنیم و فقط اقدامی که می‌تواند کشور را از این فضای تحریم دور کند اجرای اقتصاد مقاومتی است بنابراین باید تمامی ارگان‌های تولیدی و خدمات رسان‌ها تولید را از خود بدانند و از آن حمایت ویژه داشته باشند که از این طریق می‌توان فضای اقتصادی را مدیریت کرد و از چالش رها شد.