۱۹:۵۷ ۱۳۹۷/۷/۶

مازندران نقطه عطف ترانزیت کالا در سال‌های آینده

مازندران نقطه عطف ترانزیت کالا در سال‌های آینده

مدیرکل دفتر هماهنگی و پایش روابط اقتصادی وزارت امور خارجه کشور، گفت: مهمترین اولویت هایمان توسعه روابط با کشورهای همسایه است که استان مازندران به عنوان ارتباط با کشورهای همسایه شمالی در نظر گرفته شده و ارتباط با کشورهای همسایه در زمینه سیاسی، اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی باید انجام شود.

به گزارش کاسپین ۲۴، نخستین نمایشگاه بین‌المللی صنایع کشاورزی کشور در مجتمع نیاوران استان مازندران با حضور کشورهایی از جمله لهستان، اسلواکی روسیه، آذربایجان و ایران از 3 الی 6 مهر ماه در حال برگزاری است.
شهیدی فر رئیس جهاد کشاورزی استان مازندران در نخستین نمایشگاه بین المللی کشاورزی و صنایع وابسته در نیاوران ساری، با اشاره به اینکه
نمایشگاه با هدف توانمندی و برنامه ریزی در آن و ظرفیت‌های کشاورزی در استان، گفت:  در استان مازندران محصولات زراعی و باغی به چشم میخورد.
شهیدی فر افزود: صید در دریا ممنوع می‌شود اما در ماهی های سردآبی و گرم آبی رونق یافت.
وی تصریح کرد: استان مازندران با ۲۲ دو نوع از محصولات زراعی، باغی، دام، طیور و شیلات  در جایگاه اول تا سوم را
در کشور دارد.
رئیس جهاد کشاورزی با بیان اینکه از ۷۵ نوع محصول زراعی و باغی در استان مازندران، حدود 7 نوع از محصولات کشاورزی را برند کردیم، یادآوری شد: محصولاتی برند شده که استراتژیک، اشتغالزا، صادراتی و اقتصادی باشد را در نظر گرفتیم در واقع این محصولات باید این چهار شاخص برای برند شدن را داشته باشد که اولین آن، مرکبات است زیرا استان مازندران امسال تولید این محصول را ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تن پیش بینی کرد و ۹۰ درصد این تولید قابلیت عرضه به بازار داخلی و ۲۴ هزار تن مرکبات به خارج از کشور صادر شد و همچنین کیوی دومین محصولات استراتژیک و صادراتی که سال گذشته ۸۰ هزار تن صادرات کیوی به خارج از کشور داشتیم و بیش از 65 درصد کیوی کشور را مازندران بر عهده دارد و نیز برنج مازندران، محصول خاص با بیش از ۴۵ درصد تولید کشور یک میلیون ۲۰۰ تن در کشت اول و در زمینه محصولات کیفی کیفی 170 هزار هکتار آن قابل صادرات است که صادرات آن کلید خورد.
این مسئول با اشاره به صنعت طیور استان که پیشتاز است، گفت: صنعت طیور قابل رقابت با تکنولوژی نو و صادرات با ۲۴۰ هزار تن تولید فقط گوشت سفید است و نیز آبزی پروری ماهی‌های گرم آبی و سردآبی و ماهی های خاویاری و کیلکا با حدود ۹۰ هزار تن تولید از جمله محلول قابل صادرات پروتئین به خارج کشور است.
وی عنوان کرد: گندم، کلزا، هلو و شلیل داریم که امسال حدود دو هزار تن صادر شد و همچنین در زمینه گل و گیاه مازندران با ۴۰۰ میلیون تولیدات گل و گیاه در زمینه درختچه های زینتی و گلدانی و شاخه بریده و پیازی توانسته با ۴ دهم صادرات در سال گذشته رسید.
شهیدی فر افزود: خوشبختانه با محدودیت‌هایی که در بخش صادرات و واردات در کشور وجود دارد اما در حال حاضر کیوی و مرکبات در این فرصت نمایشگاهی جایگاه خود با تولیدکنندگان و همتاهای خارجی‌ها تعامل برقرار کنند.

معصومی فر مدیرکل دفتر هماهنگی و پایش روابط اقتصادی وزارت امور خارجه کشور در این نمایشگاه با اشاره به اینکه تحولاتی امروز در بین الملل شاهد هستیم می‌تواند در گروه بندی جدید در عرصه بین المللی باشد، گفت: پس از خروج ترامپ از برجام اتفاقی افتاد که برای اولین بار رخ داد و آن اجماع جهانی در حوزه برجام شکل گرفت و این خروج موجب اجماع جهانی شد که با متهدان آمریکا شکل می گرفت.
معصومی فر افزود: برای اولین بار از زمان شکل گیری سازمان ملل متحد قدرت آمریکا دیگر کشورها را تحدید می‌کند و این اتفاقات قابل دوام نیست و اتفاقی که شاهد هستیم اروپایی‌ها متوجه شدند که اقتصادشان در گرو دلار قرار دارد و کشورهای دیگر به دنبال نظام جدید بانکی هستند.
وی تصریح کرد: حدود ۸۰ درصد نقل انتقالات تجاری جهان با دلار انجام می‌شود که آمریکا از آن به عنوان اسلحه استفاده می‌کند.
مدیرکل دفتر هماهنگی و پایش روابط اقتصادی وزارت امور خارجه کشور، عنوان کرد: کشورهای دیگر به همچون چین و هند با ۶۰ کشور دیگر به دنبال تغییر پیمان پولی از دلار هستند که این در حال آغاز شدن است.
این مسئول با بیان اینکه شرایط کشور ایران منحصر به فرد نیست و در شرایط خطیر و در برابر جنگ اقتصادی هستیم که این چیز جدیدی نیست، تصریح کرد: علت تحولات در بازار ایران این است که آمریکا جنگ روانی را به سرعت وارد بازار کردند.
وی گفت: در دفاع مقدس با اتحاد توانستیم از این مسائل عبور کنیم و در حال حاضر نیز با حوادث ایجاد شده می‌توانیم با وحدت از این مرحله نیز عبور کنیم.
معصومی فر عنوان کرد: وزارت امور خارجه به دنبال اجرای اقتصاد مقاومتی و گسترش روابط با کشورهای همسایه است که برای اجرای این اولویت وزارت امور خارجه با استفاد از کلیه ابزار با تلاش خود را دنبال اجرای اقتصاد مقاومتی است برای تولید داخلی و حضور در مجامع خارجی است که ساختار آن تغییر کرد و به دنبال تغییر است و تقویت تولید داخلی و صادرات این محصولات است.
وی تصریح کرد: در سه حوزه به دنبال تقویت صادرات کالا هستیم که از جمله آن صادرات کالاهای غیر نفتی و صادرات فنی و مهندسی و در زمینه واردات سرمایه ، تکنولوژی و فناوری و جذب توریست تلاش می‌کنیم.
مدیرکل دفتر هماهنگی و پایش روابط اقتصادی وزارت امور خارجه کشور، ادامه داد: مهمترین اولویت هایمان توسعه روابط با کشورهای همسایه است که استان مازندران به عنوان ارتباط با کشورهای همسایه شمالی در نظر گرفته شده و ارتباط با کشورهای همسایه در زمینه سیاسی، اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی باید انجام شود.
این مسئول عنوان کرد: در زمینه اقتصاد حدود ۴۰ درصد بازار صادرات در عراق و افغانستان است و در دیگر کشورهای از جمله کشورهای همسایه شمالی برنامه وسیع تدوین شد که از جمله آن امضای موافقت‌نامه تجارت ترجیهی با اتحادیه اوراسیا بود در قزاقستان امضا شد که به منظور کاهش تعرفه‌های 300 نوع کالا بود و 20 نوع کالای اوراسیا بود.
وی یادآور شد: اگر اوراسیا که در حال امضای موافقتنامه با ۴۰ کشور جهان است، در آینده نچندان دور دسترسی به بازار ۵ میلیاردی دور از انتظار نیست و استان مازندران می‌تواند قطب ارتباط با منطقه باشد.
معصومی فر اظهار کرد: استان باید در طی سال‌های آینده ظرفیت‌های خود را تقویت کند تا بتواند در بازار چند میلیاردی حضور پیدا کند که نیاز به تقویت ظرفتیت حمل و نقل و لوجستیک است که نقطه اتصال جمهوری اسلامی ایران با این مجموعه عظیم می‌تواند این استان باشد و برنامه ریزی صورت گیرد و ساختار صادرات و حمل و نقل تقویت شود.
وی با اشاره به اینکه استان مازندران می‌توان نقطه ترانزیت کالا در کشور باشد، افزود: این توانمندی را وزارت امور خارجه دارد تا ظرفیت لازم برای توانمند سازی شرکت‌ها و فعالان اقتصادی فراهم کنیم و همچنین کارگروه ویژه تشکیل شد که با شرکت‌های کوچک و متوسط با ایران و کشورهای اروپایی توسعه یابد.
مدیرکل دفتر هماهنگی و پایش روابط اقتصادی وزارت امور خارجه کشور  با بیان اینکه ما به دنبال کارگاه آموزشی هستیم که با تجارت بین المللی شرکت‌ها را برای حضور منسجم تر فراهم کنیم، تصریح کرد: نمایشگاهی که در حال برگزاری است می‌تواند نمونه ای از اقدامات ظرفیت ساز باشد که برای رسیدن به اهدافمان باید چنین نمایشگاه هایی با نشست‌های منطقه‌ای در قالب کنفرانس در استان برای معرفی مازندران انجام شود و نیز کارگروه‌هایی برای برنامه‌ریزی دراز مدت صورت گیرد.
این مسئول خاطرنشان کرد: این موافقت نامه در اردیبهشت ماه امضا شد که در مرحله نخست یک موافقتنامه سه ساله است و باید تمدید آن اقداماتی صورت گیرد تا تمدید شود.