۱۷:۰۹ ۱۴۰۲/۱۲/۱
تبلیغات با طعم برنج

مجلسی‌ها زودتر از شالیکار به مزرعه رفتند

مجلسی‌ها زودتر از شالیکار به مزرعه رفتند

فصل شالیکاری از راه رسیده و داوطلبان مجلس زودتر از کشاورزان به شالیزارها رفته اند و وعده پیگیری و حل مشکلات در صورت راه یافتن به مجلس را می دهند.

به گزارش کاسپین24 | هوای مازندران پس از بارندگی چند روزه صاف و معطر شده و شرایط برای شخم و شیار زمستانه بیش از پیش فراهم شده است. آرام آرام مزارع از خواب زمستان بیدار می‌شوند و شالی کار چکمه می‌پوشد تا سال جدید شالیکاری را از سر گیرد.

اسفند ماه که می‌شود شالیکاران شرق و مرکز استان مازندران کار شخم و شیار مزارع را از سر می‌گیرند، دل به دشت می‌زنند تا روزی‌شان را از زمین‌های سرد و خفته بگیرند. حال و روز شالی و شالیکاری طی دو سال گذشته برای کشاورزان مازندران چندان خوش نبود. آنان کاشتند و دیگران برداشتند، سود که حاصلشان نشد هیچ، بلکه از جیب نیز ضرر کرده‌اند.

غصه برنج پارساله کم بود، برنج امسال نیز به آن اضافه شد و کشاورز ماند و با انباری از غصه‌ها که هر روز بر آن افزوده می‌شود.

شروع فصل شالی کاری هم برای شالی کار شادی و شعف دارد و هم حسرت و اندوه. امسال هم همانند دیگر سال‌ها، غصه فروش نرفتن برنج بر دلش مانده است و دسترنجش را به ناچار و با ثمن بخس به واسطه و بنکدار فروخت.

علی اسدی کشاورز مازندرانی که از چند روز دیگر باید شخم و شیار مزرعه اش را آغاز کند، می‌گوید: فصل شخم و شالی کاری دوباره از سر گرفته می‌شود و کشاورز باید قوت خودش را از دل اراضی کشاورزی استخراج کند.

حال و روز کشاورزان طی ۲ سال گذشته به دلیل پایین و راکد بودن بازار برنج خوش نبود

وی می‌گوید: حال و روز کشاورزان طی ۲ سال گذشته به دلیل پایین و راکد بودن بازار برنج خوش نبود و در نهایت مجبور شدند تا دسترنجش را با قیمت کم به واسطه‌ها و با دریافت چک به فروش برسانند.

وی با اظهار اینکه هزینه شالیکاری نظیر تأمین نهاده‌ها هر سال افزایش می‌یابد، گفت: کشاورز برای تأمین هزینه‌ها نیازمند حمایت و نقدینگی است و گاه مجبور می‌شود محصولش را پیش فروش تا بتواند هزینه‌های مورد نظر را تأمین کند.

این کشاورز مازندرانی با بیان اینکه هنوز بخشی از محصول سال قبل و امسال در انبارها وجود دارد از مسؤولان و دولت خواست تا برای حمایت از کشاورزان تدبیر به خرج دهند.

وی با اشاره به انتخابات مجلس از نمایندگان خواست تا به مطالبات کشاورزان و باغداران توجه کنند.

دامنه تبلیغات نمایندگان و داوطلبان دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی به شالیزارها نیز کشیده شد و طی روزهای گذشته و با آنکه هنوز فصل شالی کاری به صورت رسمی شروع نشد برخی از داوطلبان حوزه‌های انتخابی در مازندران با سرک کشیدن به مزارع و تهیه کلیپ‌هایی از دیدار با کشاورزان و شالیکاران برای رفع مشکلات فراروی آنان وعده داده‌اند.

برخی از آنان نیز پای تبلیغات را به شالیزارها و مزارع گل آلود شالی کشاندند و حمایت از شالیکاران و کشاورزان را جزو برنامه‌های محوری خود عنوان کرده‌اند.

تبلیغات برخی نامزدها در دل شالیزار

در عین حال جمعی از کشاورزان و شالیکاران نیز با اشاره به در پیش بودن تبلیغات داوطلبان انتخابات مجلس عنوان می‌کنند که نمایندگان ملت باید درد آشنای کشاورزان باشند و برای خروج بازار کشاورزی از رکود و جلوگیری از واردات بی‌رویه تدبیر اساسی به خرج دهند.

احمد حسنی باغدار مازندرانی که هنوز بخشی از برنج و یا مرکباتش را نفروخته است، می‌گوید: پایین بودن قیمت محصولات کشاورزی نظیر مرکبات و برنج مشکل هر ساله کشاورزان است.

وی افزود: هر سال هنگام برداشت برنج شاهد واردات بی‌رویه هستیم و به جای تولید داخل از محصولات خارجی حمایت می‌شود در حالی که مجلس می‌تواند جلوی این فرایند را بگیرد.

این باغدار با اشاره به برپایی انتخابات مجلس از نمایندگان مجلس خواست تا برای حمایت از قشر کشاورز جلوی واردات بی رویه را بگیرند و گفت: کاندیداها به جای شعار برای حمایت از کشاورزان برنامه داشته باشند.

وی نبود بازار فروش و ضعف در صادرات را مهمترین مشکل فراروی کشاورزان و شالیکاران بیان کرد و گفت: تولید برنج به ازای هر کیلو ۷۰ هزار تومان هزینه دارد در حالی که به قیمت کمتر از آن کشاورز خریداری می‌شود.

طبق آمار جهاد کشاورزی مازندران همچنان ۳۰۰ هزار تن از برنج تولیدی استان در سال جاری در انبارها وجود دارد و به فروش نرفته است و قرار است برای خروج این بازار از رکود، طرح خرید توافقی برنج در استان مازندران اجرا شود.

برای حمایت از برنجکاران مراکز خرید برنج توافقی در استان راه اندازی می‌شود

بابک مؤمنی سرپرست جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به دپوی بخشی از محصول برنج در شالیکوبی ها و انبارها گفت: برای حمایت از برنجکاران مراکز خرید برنج توافقی در استان راه اندازی می‌شود.

وی با بیان اینکه مراکز خرید برنج روزهای آینده در استان فعال می‌شود، گفت: همچنین با حمایت استاندار و دولت، اعتباری نیز برای خروج بازار برنج از رکود در نظر گرفته شده است.

مؤمنی با اشاره به انجام شخم زمستانه با تشریح مزایای شخم و شیار زمستانه اظهار داشت: شخم زمستانه موجب از بین رفتن پناهگاه زمستانی آفت‌ها به ویژه کرم ساقه‌خوار برنج می‌شود.

وی صرفه‌جویی در مصرف آب به ویژه در زمان کم‌آبی و اوج کشاورزی را از دیگر مزایای شخم زمستانه عنوان کرد و افزود: اراضی برخوردار از شخم زمستانه با آب کمتری موجب تسهیل در شخم دوم می‌شود.

وی با اشاره به اینکه از دیگر مزایای شخم زمستانه از بین رفتن بذرهای بسیاری از علف‌های هرز و کاهش تراکم آن داخل مزارع است، اظهار کرد: به زیر خاک رفتن و پوسیدن کاه و کلش با انجام شخم زمستانه موجب بهبود کیفیت خاک شالیزاری، کاهش مصرف کود و افزایش تولید در کشت بعد می‌شود.

مازندران بیش از ۲۱۰ هزار هکتار شالیزار دارد و سالانه ۴۰ درصد نیاز کشور را تأمین کند با این حال هرساله بیش از یک میلیون تن برنج از کشورهای مختلف به کشور وارد می‌شود.


منبع : مهر