۱۳:۱۸ ۱۳۹۸/۱۱/۱۶

مجمع تخصصی کانون‌های اخلاق پزشکی مجوز فعالیت گرفت

مجمع تخصصی کانون‌های اخلاق پزشکی مجوز فعالیت گرفت

دبیر مجمع تخصصی کانون‌های اخلاق پزشکی از دریافت مجوز فعالیت این مجمع خبر داد.

به گزارش کاسپین۲۴| معاونت فرهنگی دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، محمد قادری گفت: به تازگی مجوز این مجمع را دریافت کرده‌ایم. به این ترتیب فعالیت‌های مجمع تخصصی کانون‌ اخلاق پزشکی با قوت بیشتری ادامه پیدا می‌کند. امسال مجمع در هفتمین کنگره سالانه اخلاق پزشکی ایران حضور مؤثر و گسترده‌ای دارد.

وی افزود: زمستان سال ۹۶ در نشست سراسری دبیران کانون‌های فرهنگی وزارت بهداشت که در ساری برگزار شد، شورای مرکزی فعلی شکل گرفت. از این تاریخ تا امروز در کنار فعالیت‌های متفاوت کانون‌ اخلاق پزشکی همواره نیاز به اخذ مجوز احساس می‌شد؛ چرا که گرفتن مجوز به کار مجمع رسمیت می‌بخشد و این مجمع به عنوان یک مجمع تحت حمایت وزارت بهداشت مسؤولیت پیگیری فعالیت‌های رسمی و قانونی را برعهده داشت. البته پیش از سال ۹۶ کانون‌های اخلاق در دانشگاه‌های علوم پزشکی وجود داشتند و در سطح دانشگاه و حتی کشور فعالیت می‌کردند.

قادری برگزاری کنگره اخلاق پزشکی ایران را مهمترین رویداد پژوهشی و آموزشی در حوزه اخلاق پزشکی دانست و گفت: یکی از اقدامات شورای مرکزی فعلی حضور در کنگره اخلاق پزشکی ایران است. کنگره اخلاق پزشکی ایران هر سال برگزار می‌شود و ما بعد از تشکیل شورای مرکزی تلاش کردیم حتما در ششمین کنگره اخلاق پزشکی جهرم که در سال ۹۷ برگزار شد، برای اولین بار حضور داشته باشیم و برای دبیران برگزیده سهمیه‌ای از طرف کنگره بگیریم.

نماینده مجمع تخصصی کانون‌های اخلاق پزشکی ادامه داد: اتقاق مثبت و رو به جلو دیگر مجمع اخلاق پزشکی کسب سهمیه حضور در هفتمین کنگره اخلاق پزشکی ایران است. یعنی امسال تمام دبیران کانون‌های اخلاق پزشکی دانشگاه‌ها دعوت شده اند و برای‌ آن‌ها سهمیه حضور در این کنگره را گرفتیم. حتی اعضای شورای مرکزی فعلی هم دعوت شده تا در صورت تمایل به همراه شورای مرکزی دانشگاه خود در کنگره حضور پیدا کنند. خوشبختانه سطح فعالیت ما در این دو دوره از برگزاری کنگره از گرفتن سهمیه برای تعدادی از دبیران برگزیده به این سطح وسیع رسید.

قادری درباره فعالیت‌های مجمع تخصصی کانون‌های اخلاق پزشکی در حاشیه هفتمین کنگره اخلاق پزشکی ایران اظهار داشت: در این کنگره سه روزه کارگاه‌های Cpc، اخلاق در پژوهش، فلسفه اخلاق پزشکی و پنل‌های آموزشی اخلاق بالینی، اخلاق حرفه‌ای، اخلاق در پژوهش، اخلاق در آموزش، اخلاق در سلامت عمومی، مبانی و فلسفه اخلاق دانشجویی برگزار شده و پوسترهای پژوهشی و سخنرانی‌های برگزیده برگزار می شود. 

وی عنوان کرد: در کنگره، شورای مرکزی درباره فعالیت‌ها به مجمع عمومی گزارش می‌دهد و انتخابات دوره جدید برگزار می شود تا اعضای جدید بتوانند این مسیر را ادامه دهند. همچنین در خصوص مسیری که پیش آمده‌ایم و پیش رو داریم برای اجماع در باره فعالیت های منطقه ای و کشوری در حوزه اخلاق پزشکی با تک تک دبیران صحبت می‌کنیم. تلاش داریم درباره اولین کنگره دانشجویی اخلاق پزشکی با همدیگر تبادل نظر کنیم. امروز تلاش‌های مجمع تخصصی کانون‌های «اخلاق پزشکی» به نتیجه رسیده و اولین کنگره دانشجویی سال آینده به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی گلستان برگزار می شود.

قادری گفت: برگزاری مجمع تخصصی در حاشیه هفتمین کنگره اخلاق پزشکی ایران بسیار موثر و سازنده است؛ چرا که در این کنگره تمام دبیران کانون‌های دانشجویی اخلاق پزشکی کشور می‌توانند با اساتید برتر اخلاق پزشکی و اخلاق حرفه‌ای ارتباط بگیرند و از تجربیات پژوهشگران اخلاق استفاده کنند.

هفتمین کنگره سالانه اخلاق پزشکی ایران با شعار تحول اخلاق پزشکی در گام دوم انقلاب ۱۶ تا ۱۸ بهمن ۹۸ در دانشگاه علوم پزشکی مازندران برگزار می‌شود.

منبع: ایرنا