۱۸:۰۸ ۱۳۹۹/۹/۲۵

محرومیت مازندران از شاخص های مهم بودجه ای

محرومیت مازندران از شاخص های مهم بودجه ای

درحالی لایحه بودجه ۱۴۰۰ دولت در مجلس در دست بررسی است که پایش و کنکاش در آن نشان می‌دهد مازندران در برخی شاخص‌ها از جمله جمعیت شناور میلیونی بی نصیب مانده است.

به گزارش کاسپین۲۴ | وسعت، جمعیت، محرومیت و درآمد معکوس از جمله شاخص‌های توزیع اعتبارات استانی قلمداد می‌شود و در این بین سهم بیش از ۶۰ میلیون مسافری که سالانه به استان سفر می‌کنند، در بودجه ریزی ها نادیده گرفته شده است.

اگرچه شاخص بودجه مازندران در ۱۴۰۰ نسبت به سنوات قبل رشد عدد و ارقامی پیدا کرده اما برخی شاخص‌ها از جمله جمعیت شناور در بودجه اولین سال قرن جدید هم نادیده گرفته شده است.

علی کریمی فیروزجایی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی درباره شاخص‌های توزیع اعتبارات با بیان اینکه وسعت، جمعیت، معکوس درآمد استان و محرومیت جزو شاخص‌ها است، اظهار داشت: وضعیت مازندران نیز در لایحه بودجه بد نیست.

وی با عنوان اینکه مراحل قانونی لایحه بودجه باید طی شود، ادامه داد: در لایحه وضعیت بودجه استان بد نیست و جزو ۱۰ استان اول کشور است.

وی درپاسخ به اینکه آیا جمعیت شناور استان در بودجه ریزی مدنظر قرار گرفته است، افزود: متأسفانه این شاخص مورد توجه قرار نگرفت و درپی آن هستیم تا بارایزنی این مسئله مورد توجه قرار گیرد.

کریمی فیروزجایی با تاکید براینکه جمعیت شناور دیده نشده است، درباره لایحه بودجه گفت: لایحه ۱۴۰۰ مزیتی نسبت به پارسال ندارد هرچند با افزایش چشمگیری روبرو هستیم اما منابع آن قطعی و تحقق پذیر نیست بنابراین نمی‌توان زیاد روی آن اظهار نظر کرد.

لایحه ۱۴۰۰ مزیتی نسبت به پارسال ندارد هرچند با افزایش چشمگیری روبرو هستیم اما منابع آن قطعی و تحقق پذیر نیست بنابراین نمی‌توان زیاد روی آن اظهار نظر کرد

نماینده مردم بابل در مجلس یادآور شد: لایحه بودجه تورم زا است زیرا فروش نفت را دو میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه و بالا دیده است و درامدهای دیگری را مورد توجه قرار داده که غیرواقعی است.

وی درباره سوق دادن منابع شرکت‌های بزرگ به استان در برنامه ریزی گفت: این مسئله در لایحه قابل پیش بینی نیست اما در حال رایزنی با شرکت‌ها و بنگاه‌های بزرگ اقتصادی و سرمایه گذاری هستیم تا زمینه حضور وسرمایه گذاری انان را در استان فراهم کنیم.

در عین حال علی بابایی کارنامی نماینده مردم ساری و میاندرود در مجلس نیز درباره شاخص‌های توزیع اعتبارات استانی به خبرنگار مهر گفت: شاخص‌های بودجه برحسب جمعیت، محرومیت، پروژه‌های کلان و فراستانی و ملی توزیع می‌شود وظرفیت های هراستان برای کمک به دولت مرکزی نیز در این بودجه مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی یادآور شد: منبع و منشأ درآمدی برای دولت نیز در توزیع اعتبارات مدنظر است زیرا دولت در هرجا بیشتر سرمایه گذاری کند منجر به افزایش درآمد دولت خواهد شد.

این نماینده مجلس درباره وضعیت بودجه مازندران درلایحه ۱۴۰۰ گفت: وضعیت بودجه استان در لایحه بودجه رتبه هفتم قرار دارد و از نظر کمی رشد خوبی دارد و با توجه به رایزنی‌هایی که صورت گرفته به نسبت سنوات قبل شاهد افزایش بودجه عمرانی و جاری هستیم.

بودجه ۲۵۰۰ میلیاردی مازندران در ۱۴۰۰

بابایی کارنامی تصریح کرد: بیش از دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بودجه عمرانی وجاری برای استان پیش بینی شده است و در کمیسیون تلفیق و سرفصل‌های بودجه درتلاش هستیم تا برای استان بودجه خوبی را جذب کنیم.

نماینده مردم ساری و میاندرود به تلاش‌ها برای افزایش ضریب بودجه استان اشاره و اضافه کرد: ضریب بودجه استان ۶.۴ درصد بود که در تلاش هستیم آن را به هشت درصد برسیم، ضمن اینکه چند پروژه بسیار مهم نظیر مدیریت منابع آب را در دستور داریم.

همچنین مهدی سعادتی عضو مجمع نمایندگان مازندران با بیان اینکه مازندران در حوزه‌های مختلف صنعت حمل و نقل، ریلی و هوایی دارای مشکلاتی است، افزود: هرچند نسبت به مناطق آزاد در کشور بحث داریم اما این استان از داشتن آن محروم است.

وی با عنوان یکی از ضعف‌های گذشته این بود که ما در بودجه‌های ملی جایگاه ضعیفی داریم، گفت: بودجه‌ها باید دارای عنوان باشد و برخی از بودجه‌های ملی با استان‌های دیگر مشترک است به عنوان نمونه در محور هراز با استان‌های دیگر مشترک هستیم.

سعادتی با تاکید براینکه ردیف بودجه ملی استان باید جدا دیده شود، تصریح کرد: با تعاملی که مسئولان و وزارتخانه‌ها است و استان از برخی بودجه‌های ملی برخوردار نیست.

نماینده مردم بابل در مجلس یادآور شد: در برنامه هفتم توسعه بنا داریم سهم استان را از بودجه ملی افزایش دهیم و امیدواریم به این هدف دست یابیم.

وی با بیان کل پروژه آبرسانی مازندران هشت تا ۹ هزار میلیارد تومان است، خواستار توجه ویژه وزارت نیرو و برنامه و بودجه شد.

در عین حال مفید غلامی رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی مازندران با بیان اینکه اینکه از نظر پیش بینی و تخصیص بودجه جزو استان‌ها چندم هستیم، شاخص خاصی نداریم، گفت: بودجه فرم‌های مختلف خاص خود را دارد و شامل بودجه‌های عمرانی، ملی وغیره است و دراعتبارات استانی، بودجه عمرانی دارای چند ردیف از جمله استانی، نفت، ۲۰ درصد ارزش افزوده، ورزش، نوسازی، جرایم راهنمایی و رانندگی و غیره است که سرجمع آن رقمی را تشکیل می‌دهند و در این بخش جزو استان پنجم هستیم.

وی با اظهار اینکه در اعتبارات هزینه‌ای به میزان حقوق پرسنلی که می‌دهیم و در این بخش نیز جزو استان‌های رده پنجم هستیم، افزود: بخش سایر اعتبارات ملی نیز دارای برداشت و برش استانی نیست، مثلاً یک پروژه‌ای که از انزلی تا بهشهر یا از یزد تا گلوگاه را شامل می‌شود، برش استانی آن معلوم نیست.

رئیس سازمان مدیریت برنامه و ریزی مازندران یادآور شد: در پروژه‌های اینچنینی چند استان درگیر هستند و قابلیت تفکیک ندارند.

وی با اظهار اینکه بودجه متغیرهای مختلفی دارد، گفت: عمده اعتبارات مربوط به شرکت‌های دولتی است، به عنوان مثال کل اعتبارات سال جاری در بخش عمومی، عمرانی و جاری در کشور بیش از ۵۷۰ هزار میلیارد تومان بوده است ولی اعتبارات شرکت‌های دولتی سه برابر این میزان بوده است.

اعتبارات شرکت‌های دولتی روی اقتصاد منطقه‌ای که در آن مستقر هستند، تأثیرگذار است ولی باید ببینیم فعالیت و سرمایه گذاری شرکت‌ها درکجاست

غلامی با تاکید براینکه در بودجه سهم بندی استانی نداریم، یادآور شد: اعتبارات شرکت‌های دولتی روی اقتصاد منطقه‌ای که در آن مستقر هستند، تأثیرگذار است ولی باید ببینیم فعالیت و سرمایه گذاری شرکت‌ها درکجاست، به عنوان نمونه ایمیدرو، شرکت ملی نفت درکجا سرمایه گذاری می‌کنند و موثرین و نماینده‌های مجلس باید این بودجه‌ها را جهت دهی کنند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی مازندران درباره پیش بینی بودجه استان در لایحه ۱۴۰۰ گفت: در این لایحه ضریب افزایش حقوق کارکنان دولت مورد توجه قرار گرفته است اما باید بدانیم که ۲۷ دستگاه اجرایی در بخش بودجه استانی هستند و دستگاه‌هایی نظیر آموزش و پرورش، نیروهای مسلح، قوه قضائیه، دانشگاه‌ها و غیره ملی هستند و باید به این مسائل توجه کنیم.

غلامی با عنوان اینکه رشد بودجه دارای نرم است، افزود: طی دو سه سال گذشته آزادراه‌ها را در قانون بودجه و ردیف قرار دادیم و امسال نیز چند سد را دارای ردیف کردیم.

اولین بودجه قرن جدید هم تا چند وقت دیگر بسته می‌شود و مازندران همانند سال‌های گذشته باید در حسرت منابعی باشد که سال‌های سال در بودجه ریزی از این استان دریغ می‌شود.


منبع : مهر