۱۷:۴۲ ۱۳۹۵/۱۲/۹
رئیس نظام مهندسی ساختمان مازندران:

مصرف بالای انرژی در ایران ناشی از ساخت وساز غیراصولی ساختمان ها است

مصرف بالای انرژی در ایران ناشی از ساخت وساز غیراصولی ساختمان ها است

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان مازندران گفت: مصرف بالای انرژی در ایران ناشی از ساخت وساز غیراصولی ساختمان ها است.

به گزارش کاسپین24 به نقل از ایسنا؛ مهران فرصت در همایش مشترک سازمان های نظام مهندسی استان مازندران در ساری با بیان اینکه باید نسبت به تغییر کاربری های غیرمجاز حساسیت وجود داشته باشد، اظهار کرد: این مهم عزم جدی را می طلبد تا برخورد قانونی صورت گیرد. ابزارهای قانونی وجود دارد اما یک عزم عمومی باعث تحقق این مهم شود.

وی صرفه جویی انرژی را یکی از 22 مبحث مقررات ملی ساختمان دانست و گفت: سرانه مصرف انرژی در کشور بالاتر از میانگین جهانی است که این مهم نشان از ساخت و ساز غیر اصولی ساختمان ها در کشور دارد.

این مسئول خواستار ایجاد تعامل و همگرایی بین سازمان های نظام مهندسی و دستگاه های متولی برای رسیدن به اهداف شد و گفت: ساخت و سازها از لحاظ سیمای شهری و نوع ساخت، در شان شهروندان ما نیست متاسفانه ما میراث دار خوبی از معماری بومی نبوده ایم.

فرصت عدم رعایت ضوابط ملی در شهرسازی را موجب کاهش ایمنی و بهداشت شهری دانست و تاکید کرد: وقتی ساختمانی با ارتفاع غیرمجاز و عدم رعایت همجواری با پلاک مجاور ساخته می شود و جلوی نوردهی را می گیرد این از لحاظ شرعی گناه و از نظر مقرراتی تخلف و شخص متخلف نیز مجرم است. رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان مازندران با بیان اینکه متعهد به ضوابط و مقرراتی باشیم تا هدیه ای برای نسل آینده داشته باشیم، اظهار کرد: تاکید رهبر معظم انقلاب نیز رعایت و عدم عدول از مقررات است اگر مقررات ساختمان رعایت شود در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی شاهد کاهش هدر رفت بسیاری از منابع داخلی خواهیم بود.

وی سازمان نظام مهندسی ساختمان را ناظر بر ساخت و ساز  دانست و گفت: اجرای صحیح مقررات ملی ساختمان همراهی بسیاری از دستگاه ها را می طلبد تا بتوان به یک جمع بندی درست دست یافت.

 رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان مازندران ساخت غیر اصولی ساختمان را موجب هدر رفت منابع دانست و تاکید کرد: باید فرهنگ توجه و تمرکز بر رعایت مقررات ملی ساختمان نه تنها در بین تولیدکنندگان بلکه در بین مردم ترویج یابد و به عنوان یک مطالبه عمومی مطرح شود.