۱۸:۵۸ ۱۴۰۱/۵/۹

مصرف رسانه‌ای مردم مازندران تحلیل شود

مصرف رسانه‌ای مردم مازندران تحلیل شود

مدیران فرهنگی و اجتماعی مازندران اگر به‌دنبال کاهش آسیب‌های اجتماعی در استان هستند باید ابتدا مصرف رسانه‌ای مردم را تحلیل کنند.

به گزارش کاسپین24 | امروزه رسانه‌ها به جزئی جدایی ناپذیر از زندگی روزمره مردم تبدیل شده‌اند. افراد برای کار‌های مختلف روزانه از قبیل برقراری ارتباط با دیگران، آگاهی از اتفاق‌های دنیای پیرامون، سرگرمی، دوست‌یابی، یافتن اطلاعات در رابطه با موضوعات مختلف، سفارش غذا از رستوران‌ها و فعالیت‌های بسیار دیگری از رسانه و برنامه‌های اینترنتی گوناگونی استفاده می‌کنند.

این در حالی است که با وجود آنکه روز‌به‌روز دامنه نفوذ رسانه‌ها در زندگی مردم بیشتر می‌شود، استفاده از برخی از رسانه‌ها کاهش می‌یابد و در عوض، رسانه‌های جدیدی ظهور می‌کنند که تغییرات شگرفی را با خود در تعاملات روزمره رقم می‌زنند.

تاثیرگذاری رسانه‌های اجتماعی

سینا قربانی کارشناس‌ارشد فرهنگ و رسانه گفت:اظهارنظر‌های زیادی در رابطه با تاثیرگذاری رسانه‌های اجتماعی و فناوری‌های تلفن همراه در کشور وجود دارد به طوری که بسیاری تاثیرات رسانه‌ها را موجد تغییرات اجتماعی بنیادین در سطوح بسیار مختلفی می‌دانند.

اوافزود: در مورد تاثیر رسانه‌های اجتماعی جهت‌گیری‌های مثبت و منفی زیادی وجود دارد و برخی معتقدند که رسانه‌های نوین به ویژه رسانه‌های اجتماعی و به طور خاص متقدمان آن‌ها مانند فیس‌بوک و توییتر، به دلیل نوع محتوای و ماهیت این شبکه ها، بسیاری از ارزش‌ها و هنجار‌های اجتماعی موجود در کشور را به چالش کشیده اند.

این تحلیلگر ارشد رسانه گفت: در همین زمینه افزایش طلاق در میان زوج‌های جوان تا حد زیادی به این رسانه‌ها نسبت داده می‌شود و یافته‌های برخی از پژوهشگران نیز نشان می‌دهد بخشی از عادی شدن روابط بین دختران و پسران و حتی خیانت زوج‌ها به واسطه این فناوری‌های نوین بوده است.

قربانی ادامه داد:یافته‌های عده‌ای دیگر از پژوهشگران نشان می‌دهد که رسانه‌های اجتماعی با اشغال بخش مهمی از اوقات فراغت افراد، محیط‌های خانوادگی را به سمت فرسایش پیش برده اند و آسیب‌های اجتماعی مانند اعتیاد اینترنتی، فروپاشی حریم خانواده، نقص حریم خصوصی و مواردی از این دست نتیجه ظهور یکباره فناوری‌های جدید یعنی رسانه‌رسانه‌های اجتماعی است.

این کارشناس رسانه، تصریح کرد: در گذشته رسانه‌های بزرگ با رویکردی از بالا به پایین کاملا تک صدایی عمل می‌کردند و جریان یک‌سویه ارتباطی شکل می‌گرفت اما امروزه با ورود رسانه‌های اجتماعی، گروه‌های ا مختلف و متعددی که پیش‌تر خاموش بودند نیز در موقعیت فعال قرار گرفته اند.

قربانی گفت: ورود رسانه‌های نوین الگو‌های مرسوم در رابطه با تاثیرات و مصرف رسانه‌ای را به چالش کشیده است، بنابراین وضعیت جدیدی در رابطه با مناسبات بین جامعه و نهاد‌های آن ایجاد کرده است و باعث تحول در تعاملات اجتماعی شده است

این تحلیلگر ارشد رسانه افزود: وجود امکانات و نیروی انسانی مجرب با استفاده از کارکرد‌های مثبت رسانه‌های اجتماعی می‌توان در کشور‌های در حال توسعه، فرایند‌های توسعه را تسریع بخشید

او گفت:یکی از کارکرد‌های مثبت فناوری‌های نوین در کشور‌های جهان سوم تسریع بخشیدن به روند توسعه است، اما بکارگیری این کارکرد نیازمند نیروی انسانی، کنترل تاب‌آوری افراد جامعه، دارا بودن مهارت سوادرسانه‌ای توسط مردم و مسئولان است.


منبع : باشگاه خبرنگاران