۱۶:۲۳ ۱۳۹۸/۷/۲۳

معمای حل نشده واردات برنج

معمای حل نشده واردات برنج

همه ساله فصل برداشت برنج که آغاز می‌شود زمزمه واردات همانند پاشیدن نمک روی زخم‌های کشاورزان می‌ماند؛ درست زمانی‌که کشاورزان باید از برداشت محصول خود راضی و خشنود باشند تراژدی تلخ واردات تمام آرزوهایشان را نقش بر آب می‌کند.

به گزارش کاسپین24| همه ساله فصل برداشت برنج که آغاز می‌شود زمزمه واردات همانند پاشیدن نمک روی زخم‌های کشاورزان می‌ماند؛ درست زمانی‌که کشاورزان باید از برداشت محصول خود راضی و خشنود باشند تراژدی تلخ واردات تمام آرزوهایشان را نقش بر آب می‌کند.

اما موضوع جالب اینکه همواره بحث واردات در این زمان مطرح می‌شود و کشاورزان را ناامید و ناامیدتر می‌کند؛ کشاورزانی که در روزهای سرد سال مزارع را آماده کردند و در روزهای گرم عرق می‌ریزند و دست از تلاش برنمی‌دارند.

سؤال این است چرا همواره باید بحث واردات زمانی مطرح شود که زمان عرضه دسترنج برنج‌کاران است و این کار به‌جای دلگرمی کشاورزان از تولید آنان را دلسرد می‌کند.

موضوع دیگر اینکه امسال شرایط آبی به‌صورتی بود که از ابتدای سال اعلام شده بود سطح کشت برنج افزایش یافت و در کنار آن از سال‌های قبل مازاد واردات داشتیم پس بهتر بود مسؤولان برنامه‌ریزی برای واردات نداشته باشند درحالی‌که امسال نیز زخم کهنه واردات سرباز کرد و باز هم تکرار ماجرا....

رئیس مجمع نمایندگان مازندران در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: زمانی‌که بحث واردات مطرح می‌شد نمایندگان تلاش بسیاری داشتند تا جلوی واردات را بگیرند و امسال نیز با این موضوع برخورد کردند.

ولی‌الله نانواکناری افزود: باید برای رونق تولید فکر اساسی اندیشیده شود و مهم‌ترین اقدام هم این بود که جلوی واردات در فصل برداشت گرفته شد.

وی با بیان اینکه ممنوع بودن واردات در فصل برداشت کشاورزان را دلگرم می‌کند، تصریح کرد: امسال همین که ازسوی وزیر اعلام شد که در بحث برنج به خودکفایی رسیدیم و سطح تولید بیشتر شد نشانه تلاش کشاورزان برای تولید است.

دبیر انجمن برنج کشور نیز در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: سال گذشته باتوجه به بحث تنش آبی و ممنوع شدن کشت برنج در برخی از استان‌های کشور اعلام شد میزان تولید پایین آمد و امسال سطح کشت برنج ازسوی وزارت جهاد کشاورزی به 850هزار هکتار و میزان تولید به 3 میلیون تن رسید.

جمیل علیزاده شایق افزود: باتوجه به اینکه اعلام آمار سطح زیرکشت با وزارت جهاد کشاورزی است سؤال این بوده طی یک سال چه اتفاقی افتاده درحالی‌که سطح زیر کشت برنج سال گذشته 520هزار هکتار بوده و هرجایی که کشاورز حس می کرد به مشکل کم آبی می‌خورد دست از کشت برنج کشید.


درحالی‌که واردات برنج همچنان به معمای حل نشده تبدیل شده که کشاورزان را روز به روز ناامید و ناامیدتر می‌کند هنوز این معضل به خودی خود باقی است و این کشاورز است که زیر بار تولید کمر خم کرده است. 


منبع:فارس