۲۱:۱۸ ۱۴۰۱/۱۲/۱۶
عضو شورای اطلاع‌رسانی دولت در مازندران:

میز‌های عملیات روانی به دنبال مسموم کردن ذهن ها؛ خانواده‌ها از خبر‌های منفی دوری کنند

میز‌های عملیات روانی به دنبال مسموم کردن ذهن ها؛ خانواده‌ها از خبر‌های منفی دوری کنند

بدحالی برخی دانش‌آموزان در حالی با خبر‌های ساختگی به مازندران رسید که به گفته پزشکان هیچگونه علائم مسمومیت در دانش آموزان مشاهده نشد.

به گزارش کاسپین24 | سینا قربانی عضو شورای اطلاع‌رسانی دولت گفت: ماجرای بدحالی دانش‌آموزان مازندرانی ابتدا در بامداد ۱۴ اسفند توسط یکی از اکانت‌های توییتری با خبر جعلی مسمومیت در مدارس شهر بابلسر آغاز شد.

او افزود: بررسی‌ها نشان داد که مدرسه عنوان شده در آن توییت جعلی، اصلا درگیر مسمومیت نبود و خبر اعزام اورژانس ۱۱۵ برای انتقال دانش آموزان بدحال به مراکز درمانی به آن مدرسه نیز حقیقت نداشت.

این عضو شورای اطلاع‌رسانی مازندران ادامه داد: ۱۰ساعت پس از توییت جعلی اولیه، برخی اکانت‌های توییتری شروع به اعلام اسامی چند مدرسه دیگر در شهر‌های دیگر مازندران کردند که حتی یک مورد گزارش بدحالی نه از سوی نهاد‌های رسمی و نه از سوی دانش آموزان یا والدین این مدارس اعلام نشده بود.

قربانی گفت: در ادامه این ماجرا یکی از خبرنگاران سعودی‌اینترنشنال مجددا وارد میدان دروغ پراکنی شد و با استفاده از تاکتیک پنهان‌سازی منبع به نقل از یک منبع آگاه مدعی مسموم شدن دانش‌آموزان در مرکز استان شد.

او افزود: ۳ساعت پس از انتشار این خبر جعلی توسط خبرنگارسعودی اینترنشنال، از مدرسه زینبیه قرق ساری گزارش بدحالی ۸ دانش‌آموز به اورژانس ۱۱۵ اعلام می‌شود و عوامل اورژانس این دانش آموزان را به بیمارستان امام خمینی منتقل می‌کنند، اما در معاینات تخصصی و آزمایش‌های پاتولوژی و سم شناسی هیچگونه علایمی مبنی بر مسمومیت در آن‌ها دیده نمی‌شود و همه آن‌ها یک ساعت بعد با حال مساعد از بیمارستان مرخص می‌شوند.

سینا قربانی با اشاره بر اینکه سرویس‌های عملیات روانی با اخبار جعلی و ضریب دادن به همان خبر‌های جعلی، قصد ایجاد ترس در افکارعمومی دارند، افزود: رسانه‌های ضدایرانی ۲۴ ساعته در حال تولید و انتشار محتوا‌هایی با هدف هراس افکنی در بین خانواده‌ها و دانش‌آموزان هستند.

عضو شورای اطلاع‌رسانی دولت در مازندران با اشاره به بیانیه وزارت کشور، گفت: همانطور که در بیانیه مورخه ۱۵اسفند وزارت کشور تاکید شده بود، درکمتر از پنج درصد مراجعین مواد محرک یافت شده که منجر به بدحالی دانش‌آموزان و بروز علائم می‌شود، اما هیچ‌کدام منجر به مخاطرات و ایجاد عوارض پایدار برای دانش آموزان نشده است و این می‌تواند یک اقدام عامدانه و جنایتکارانه باشد و تحقیقات ادامه دارد.

قربانی افزود: دانش آموزانی که دیروز پانزده اسفند از آمل و بابل به اورژانس بیمارستان‌های امام رضا (ع) و آیت الله روحانی بابل منتقل شدند نیز توسط کادر درمان و پزشکان متخصص معاینه گردیدند، اما هیچگونه علائم مسمومیت در آنها، یافت نشد و همگی در سلامت کامل مرخص شدند.

او گفت: گفتگو‌های میدانی بنده با دانش‌آموزان اعزام شده به بیمارستان نیز حاکی از آن است که بیشتر این عزیزان، بر اثر اخبار منفی و تحریک‌آمیز دچار ترس ذهنی و اضطراب شده‌اند.

قربانی با بیان اینکه رسانه‌های معاند با بکار بردن تیتر‌های جعلی از جمله "حمله شیمایی" و تکرار آن به دنبال ایجاد اغتشاش در ذهن‌ها و تشدید اضطراب هستند، خاطرنشان کرد: عقل و دانش رسانه‌ای در عصری که به جهان پساحقیقت مشهور است حکم می‌کند که در مقابل اخباری با منابع خارجی به دیده تردید بنگریم و از خودمان بپرسیم، واقعا؟

عضو شورای اطلاع‌رسانی دولت در مازندران افزود: استفاده کردن از کلماتی همچون "حمله شیمیایی"، "مسمومیت دانش‌آموزان"، "نمی‌توانم نفس بکشم" و محتوا‌های گرافیکی که از سوی رسانه‌های فارسی‌زبان خارجی منتشر می‌شود همگی با هدف ایجاد ناامنی در افکارعمومی و اغتشاش در ذهن‌ها است.


منبع : باشگاه خبرنگاران