۱۷:۱۹ ۱۴۰۲/۷/۸

نارسایی مدیریتی یکی از علل وارونگی افکارعمومی

نارسایی مدیریتی یکی از علل وارونگی افکارعمومی

تحلیلگر رسانه گفت: نارسایی مدیریتی و مشکلات ناشی از عملکرد مسئولین دو علت مهم وارونگی افکارعمومی است.

به گزارش کاس‍‍‍‍‍‍‍‍پین24 | سینا قربانی کارشناس مسائل رسانه گفت: معلومات علمی نشان می‌دهد که کاهش اعتماد عمومی، نارسایی مدیریتی، مشکلات ناشی از عملکرد مدیران، سلب اعتماد مخاطب نسبت به منبع پیام و بستر‌های ارتباطی، بی‌اعتمادی مردم نسبت به نظام اطلاع‌رسانی، تبعیض در ساختار مدیریتی و بی‌اعتنایی به نیاز‌های واقعی مردم از علت‌های مهم بروز پدیده وارونگی در افکارعامه است.

اوافزود: عدم توان حرفه‌ای مدیران رسانه، نقش موثر فضای مجازی در اثرگذاری بر افکارعمومی، باورپذیری محتوای رسانه‌های رقیب خارجی به دلیل جذابیت‌های تولید و جهت‌دهی افکار مخاطبان، اثرگذاری شبکه‌های اجتماعی، بی‌توجهی به جایگاه مخاطب و توان خوانش و تحلیل او از پیام و ضعف ناشی از عدم توجه به سوادرسانه‌ای از جمله علت‌های دیگر وارونگی است که در بُعد ابزار‌های ارتباطی می‌توان از آن نام برد.

این کارشناس مسائل رسانه با اشاره بر اینکه وارونگی افکارعمومی به وضعیتی گفته می‌شود که یک تغییر شناختی در بخش زیادی از مخاطبان رخ بدهد، ادامه داد: در شرایطی که افکارعمومی، دچار عدم ثبات شده است و یا به صورت واکنشی، در تعارض کامل با نظریه غالب اولیه قرار می‌گیرد، وارونگی افکارعامه شکل می‌گیرد.

سینا قربانی با تاکید بر اینکه یافته‌های علمی نشان می‌دهد، وارونگی افکارعمومی به طور جدی زیست‌بوم افکار یک جامعه و مدیریت اجتماعی را با خطرات جدی روبرو می‌کند، گفت: مدیران عالی، ارشد و میانی دستگاه‌های اجرایی برای مدیریت افکارعمومی باید عرصه فراروی خود را بشناسند و تغییرات و یا دگرگونی‌های آن را به خوبی رصد و با رویکرد حل مسئله موضوعات را شناسایی و تحلیل کنند.

این کارشناس رسانه با اشاره به سه راهبرد مقابله‌ای، افزود: بهره‌گیری از ظرفیت‌های آموزشی، شناخت دقیق مختصات و نیاز‌های مخاطب و توجه به زمینه‌های روانشناختی و جامعه‌شناختی از جمله راهبرد‌های مقابله با پدیده وارونگی افکارعمومی است.


منبع :‌ خبرگزاری صدا و سیما