۱۵:۵۲ ۱۴۰۰/۴/۸

ناکارآمدی قوانین و بی‌ثباتی نرخ ارز موانع مهم تولید داخلی است

ناکارآمدی قوانین و بی‌ثباتی نرخ ارز موانع مهم تولید داخلی است

استاد دانشگاه‌های آزاد اسلامی مازندران با اشاره به اینکه امسال نیز مانند چند سال اخیر شعار سال حول محور مسائل اقتصادی و تولید مطرح شده است ، گفت : ناکارآمدی قوانین و بی ثباتی قیمت ارز از جمله موانع تولید داخلی است که عرصه را بر تولیدکنندگان تنگ کرده است .

به گزارش کاسپین24 | دکتر محمد نصراللهی با اشاره به نامگذاری امسال شعار سال از سوی مقام معظم رهبری با عنوان " تولید ، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها" افزود :با توجه به اهمیت مساله اقتصاد برای کشور بیش از یک دهه مقام معظم رهبری شعارهایی حول محور مسائل اقتصادی را تعیین می کنند .

دکتری اقتصاد ادامه داد : اقتصاد مقاومتی ، حمایت از کالای ایرانی ، اقتصاد و فرهنگ ، حماسه سیاسی و اقتصادی ، تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی ، جهاد اقتصادی و نوآوری و شکوفایی شعارهایی است که رهبری با زمینه اقتصادی مطرح کرده اند و با ابلاغ آن از سوی بالاترین مقام رسمی کشور به نوعی چراغ راهنمای مسیر حرکت مسئوولان در موضوعات اقتصادی مشخص شده است .

وی با طرح این سئوال که چرا اقتصاد و تولید تا بدین اندازه مورد اهمیت است که در این سال ها شعارها بر این اساس قرار گرفته است ، گفت : بعد انقلاب با وجود مشکلات و جنگ تحمیلی که اتفاق افتاد پیشرفت های خوبی رخ داده در همه زمینه ها توانستیم به استقلال نسبی دست یابیم در زمینه سیاسی به استقلال رسیدیم و علمی و تکنولوژی به پیشرفت های خوبی رسیدیم و ملموس است ، در زمینه های اقتصادی و تولیدی هم پیشرفت های زیادی داشته ایم اما مساله ای که باید دقت شود اقتصاد یک مجموعه ای پیچیده ای است که افزایش پهنای باند ، افزایش تولید گندم و فولاد نشانه های مثبت اقتصادی است .

نصرالهی گفت : اما در این کنار این نشانه های مثبت در واقع نشانه های منفی اقتصاد هم وجود دارد که ما را آسیب پذیر کرده است و متاسفانه این نشانه ها و علائم منفی کم هم نیستند.

استاد دانشگاه های آزاد اسلامی مازندران یکی از نشانه های منفی اقتصاد را تورم بالا عنوان کرد و افزود : اقتصاد ما حدود ۵۰ سال درگیر تورم دو رقمی است و نوسانات را در اقتصاد شاهدیم. تورم بالا یکی از مشکلات عجیب این اقتصاد است .

وی ادامه داد : یکی دیگر از مسائل منفی اقتصاد بالا بودن نرخ بیکاری است که هر چند برخی بگویند نرخ بیکاری به حدود ۱۰ یا ۱۱ درصد رسیده است و زیاد نیست ولی مساله این است کشوری هستیم که مشارکت اقتصادی کشور پایین است و براساس آخرین آمار ۴۱ درصد نرخ مشارکت اقتصادی داریم .

نصراللهی گفت : در حالی که ۶۲ میلیون جمعیت ۱۵ سال به بالا را در کشور داریم اما افراد علاقمند به کار که جمعیت فعال می نامیم تنها ۲۶ میلیون نفر می باشند یعین عملا این تعداد نیروی انسانی کار کشور به شمار می روند که این آمار تامل برانگیزی است و نشان می دهد ما در کشور مصرف کننده داریم و این یکی دیگر از نقاط ضعف اقتصاد کشور محسوب می شود.

وی افزود : دریافت کارمزد بالا متوسط ۲۲ درصدی از سوی بانک ها باعث شده ریشه های اقتصاد را بخشکاند و این نرخ بهره یکی از نقاط منفی شدید اقتصاد ما است و اقتصاد را دچار چالش های زیادی کرده است و بخشی از تورم و رشد نقدینگی و افزایش های نرخ ارز و افزایش قیمت کالاها و تورم ناشی از همین متغییر است که در کشور ما طاقت فرسا است و توان حرکت را از کشور ما گرفته است .

ناکارآمدی قوانین و بی‌ثباتی نرخ ارز موانع مهم تولید داخلی است

نصراللهی گفت : بی ثباتی نرخ ارز متغییری است که اقتصاد کشور ما را خیلی تحت تاثیر قرار داده است . ما جهش های متعدد نرخ ارز طی سال های متمادی ۱۳۶۷ ، ۱۳۶۸ ، ۱۳۷۴ ، ۱۳۹۱ و ۱۳۹۷ را شاهد بودیم . جالب این است برخی اعتقاد دارند که افزایش قیمت ارز باعث افزایش صادرات می شود ، اما در مجموع افزایش قیمت ارز توان اقتصاد را گرفته است و مردم و تولید کنندگان را در مضیقه قرار داده است .

این استاد دانشگاه با تاکید بر این که بی ثباتی و جهش نرخ ارز آثار مخربی می تواند داشته باشد و مشکلات بزرگ را برای اقتصاد و تولید رقم بزند ، افزود : ضعف در تکنولوژی به دلیل کمبود مراودات بین المللی با شرکت های بزرگتر باعث شده سطح تکنولوژی کشورمان در مجموعه های تولیدی پایین باشد هر چند تکنولوژی هایی را در اختیار داریم اما با روند توسعه تکنولوژی در جهان فاصله زیادی داریم .

وی خروج سرمایه از کشور را ناشی از ناکارآمدی قوانین و مقررات دانست و عنوان کرد : باید این قوانین بخصوص در زمینه قانون تجارت و قانون بازار سرمایه مورد بازنگری قرار بگیرد و در جهت توسعه اقتصاد و تولید و رفاه مردم قرار بگیرد .

این استاد دانشگاه با طرح این سئوال که چرا اقتصاد اینقدر اهمیت دارد که مقام رهبری در ۱۴ سال اخیر عمدتا به مبحث اختصاص داده اند ، گفت : اینکه چرا ایشان در صحبت های مختلف هم تاکید بر معیشت و رفاه مردم و تولید بیشتر دارند بر این است که مشکلات اقتصادی ما باعث شده است که در زمینه استقلال اقتصادی دچار مشکلاتی باشیم و به یک اقتصاد اثرگذار در جهان مبدل نشده ایم .

وی اضافه کرد : حتی این عدم استقلال اقتصادی به نقطه ضعفی مبدل شده است و کشورهای مستکبر از طریق تحریم اقتصادی یا از طریق تغییرات قیمت نفت به دنبال آن هستند که به کشوری که در مسائل سیاسی به استقلال رسیده است ضربه بزنند .

نصرالهی گفت : اهمیت اقتصاد به خاطر این است که امنیت اقتصاد و ضعف های اقتصاد ما باعث طمع دشمنان و رقبای کشور شده است تا از این قسمت به کشور ضربه بزنند .

وی افزود : شعار امسال بر مبنای تولید قرار داده شد چون قدرت اقتصادی و سیاسی کشور وابسته به تولید است و با تولید بالا خیلی مشکلات را می توانیم برطرف کنیم و رفاه مردم را افزایش دهیم و صادرات بیشتر ، درآمد بیشتر را داشته باشیم .

این استاد دانشگاه گفت : یکی از اشتباهات راهبردی در راستای اجرای شعارهای سال رهبری این است که این شعارها را مربوط به همان یک سال می دانند ، در حالی که یک مجموعه به هم پیوسته ای است و اگر مانع زدایی برای رفع موانع تولید را مطرح می کنیم باید همیشگی باشد و چشم اندازی باشد که موانع پیش رو را برداریم و پشتیبانی کنیم تا تولید قوی شود.


منبع : ایرنا