۱۹:۵۷ ۱۴۰۱/۸/۱۷

نبرد رسانه ای در میدان دروغ‌پراکنی غربی ـ عربی

نبرد رسانه ای در میدان دروغ‌پراکنی غربی ـ عربی

یک تحلیل‌گر مسائل فرهنگ و رسانه،گفت: بیش از 230 شبکه رادیویی و تلویزیونی و ده‌ها هزار صفحات مجازی با پشتوانه کشورهای غربی و عربی در میدان جنگ رسانه‌ای بر علیه مردم ایران فعال هستند.

به گزارش کاسپین24 | آمارها نشان می دهد پنج رسانه ضدایرانی و صفحات مجازی آنها از تاریخ ۲۳ شهریور تا ۹ آبان حدود ۳۹هزار محتوا جعلی در رابطه با حوادث اخیر ایران تولید و توزیع کرده اند.

سینا قربانی تحلیل‌گر مسائل فرهنگ و رسانه به خبرنگار فارس در ساری در این زمینه می گوید: تاریخچه دروغ‌پراکنی و ردپای آغاز عملیات های فریب سازمان یافته از دوره جنگ سرد تا مزارع معاصر ترول اینترنت، عصری که در آن هستیم، است.

وی اظهار کرد: دستگاه های جاسوسی منابع متعدد و هنگفتی را جهت هک، افشا، تولید، توزیع و جعل اطلاعات اختصاص می دهند و هدف آنها غالبا تضعیف پایه های دموکراسی و حقایق است.

این کارشناس‌ارشد مطالعات رسانه،افزود: قرن ها است قدرتمندان جهان از اطلاعات و خبرها همانند ابزاری جنگی استفاده می کنند تا برای خود حمایت کسب کنند و از مخالفت ها کم کنند.

وی تصریح کرد:گسترش اینترنت و ظهور شبکه های اجتماعی و افزایش استفاده مردم از این شبکه ها، ناگهان سدی را که سال ها باعث شده بود حوزه تولید خبر به بخشی تخصصی و نظام‌مند تبدیل شود، شکست و دیگر هر فرد می توانست بدون داشتن هیچ امکانات خاصی، خبر تولید کند و آن را در سطحی گسترده منتشر نماید و دقیقا همین ویژگی رسانه های اجتماعی باعث شد تا سازمان های جاسوسی بتوانند در پوشش این شبکه ها و کاربران به عملیات های فریب خود به طور ساختارمند ادامه دهند.

قربانی با اشاره بر اینکه هر کسی به طور طبیعی حق دارد هر اظهارنظری داشته باشد،ولی هر اظهار‌نظری سند قابل استناد نیست،بیان کرد: منطق، عقل و دانش رسانه ای حکم می کند که هر اظهار نظری را با دیده تردید بنگریم و از خود بپرسیم((واقعا؟)).

این تحلیل‌گر مسائل رسانه با تاکید بر اینکه آمارها نشان می دهد در مدت ۴۶ روز یعنی دقیقا از زمان درگذشت مرحومه مهسا امینی تا ۹ آبان حدود ۳۹ هزار اخبار جعلی با هدف تحریک مردم، افزایش خشونت، ایجاد وضعیت مارپیچ سکوت و بزرگ‌نمایی اعتراضات و هدایت به سمت اغتششات توسط رسانه های ضد ایرانی منتشر شده است،اظهار کرد: داستان ساختگی،غیرواقعی بدون منبع یا با منبع جعلی در علوم رسانه خبر جعلی نام برده می شود اما باید بدانید که فیک نیوز یا خبر جعلی محدود به اخبار دروغین نیست ،بلکه پروپاگاندا، اطلاعات گمراه کننده عامدانه نیز جزو اخبار جعلی است که رسانه های ضد ایرانی در حوادث اخیر در پوشش تاکتیک های خبری بکارگیری کرده اند.

این تحلیل‌گر مسائل فرهنگ و رسانه با اشاره به مصادیق اخبار جعلی و اطلاعات گمراه کننده در حوادث اخیر شهرهای استان مازندران،گفت: تعداد زیادی سلاح گرم جنگی،شورشی و سلاح سرد در بین تجمع کنندگان توسط ماموران انتظامی و امنیتی کشف شده است که هدف آنان از حمل این سلاح ها زخمی کردن مردم عادی، کشته سازی در میان تجمعات و تخریب اماکن انتظامی و عمومی بوده،اما رسانه های ضد ایرانی با پنهان سازی واقعیت و انکار حضور سازمان یافته اغتشاش گران و انتشار اخبار گمراه کننده، به دنبال اختلال در سیستم محاسباتی افکار عمومی هستند.

او،افزود: یکی دیگر از مصادیق اخبار جعلی رسانه های ضد ایرانی در مازندران برجسته کردن درگذشت خانم مائده جوانفر است،این رسانه‌ها با انتشار تصاویر دستکاری شده و اطلاعات جعلی و برجسته کردن خبر دروغ" حضور مرحومه" در اعتراضات و کشته شدن با شلیک ماموران انتظامی، قصد داشتند تا با تحریک کاربران موج مجازی اعتراضات را زنده نگه دارند،در صورتی که حقیقت موضوع بر اساس مستندات واقعی که مورد تایید و تاکید خانواده وی بود این بوده که مرحومه جوانفر بر اثر حادثه تصادف در محور رشت-قزوین فوت نموده است.

قربانی با اشاره بر اینکه رسانه های ضد ایرانی تصاویر آرشیوی بیمارستان ها که در ایام سال عده‌ای بر اثر تصادفات مراجعه می کنند را با دستکاری و در بسته بندی جدید به نام حوادث اخیر استان،منتشر کرده اند،اظهار کرد: خط عملیات روانی دشمن حفظ جریان آشوب در فضای مجازی و دستگاه شناختی افکار عمومی است.