۱۶:۳۷ ۱۳۹۷/۹/۲۰
محمدپور عمران پیشرو در اجرای اقتصاد مقاومتی

نگاهی به 20 اقدام اثرگذار سازمان صنعت و تجارت در مازندران

نگاهی به 20 اقدام اثرگذار سازمان صنعت و تجارت در مازندران

صنعت یکی از بخش های مهم و تاثیرگذار در هر استانی به شمار می رود؛ صنعت یکی از شرایط و دلایل و شاخص های توسعه یافتگی است.

به گزارش کاسپین24،صنعت یکی از بخش های مهم و تاثیرگذار در هر استانی به شمار می رود؛ صنعت یکی از شرایط و دلایل و شاخص های توسعه یافتگی است و این توسعه یافتگی می تواند به ظهور و بروز استعدادهای دیگر منطقه نیز منجر شود.
در شرایطی که مازندران نام کشاورزی و گردشگری را به یدک می کشد اما هنوز قاطبه امیدهای مازندرانی ها به توسعه صنعتی است. تناسب حجم سرمایه گذاری با میزان اشتغالزایی و تمام فصل بودن شغل ها و نیز ثابت بودن مشاغل ایجاد شده در صنعت از دلایل اقبال مسئولان و مردم به توجه در حوزه های صنعتی است.
همین امر توجه به حوزه صنعت در استان مازندران را افزایش داده است و نیز از سویی ابلاغ سیاست های اقتصاد مقاومتی از سوی رهبر معظم انقلاب این توجهات به حوزه صنعتی را دو چندان کرده است.
سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران نیز در راستای اقدامات تاثیرگذار و ویژگی های خاص صنعتی مازندران توانسته است اقدامات اثرگذاری را در این زمینه موجب شود.
مازندران در طی سال های اخیر در حوزه صنعتی موفق به جذب و سرمایه‌گذاری بیش از ۳۴۰۰ میلیارد تومان با راه‌اندازی ۱۰۸۴ واحد تولیدی جدید و ایجاد فرصت اشتغال بیش ۲۱۵۰۰ نفر به طور مستقیم و بیش از ۳۶۰۰۰ نفر غیرمستقیم شده است.
در حوزه مجوزهای صنعتی که یکی از شاخص های افزایش رونق صنعتی و از شرایط لازم برای ایجاد اشتغال در مناطق به شمار می رود سازمان صنعت و معدن و تجارت مازندران با سرمایه‌گذاری مجوزهای صنعتی بیش از ۱۲۰۰۰۰ میلیارد ریال در بخش صنعت برای راه‌اندازی ۳۵۰۵ واحد تولیدی جدید و ایجاد فرصت اشتغال برای بیش از ۶۹۰۰۰ نفر را موجب شده است.
بهره‌برداری از ۵ طرح بزرگ صنعتی با سرمایه گذاری بیش از ۹۹۷ میلیارد تومان شامل صنایع بزرگ سیمان کیاسر، البرز ایرانیان، مجتمع کاغذ تبریز، صنایع تولیدی پلی استایرن انبساطی سهند، فرآورده‌های لبنی کاله، فولاد بهمن، زغالشویی که نشان دهنده به ثمررسیدن برنامه های صنعتی در مازندران و بازگشت امیدهای صنعتی به این استان است.
ایجاد فرصت اشتغال بیش از ۳۰۰۰۰ نفری در حوزه تجارت نیز فرصت دیگری در حوزه اقتصادی مازندران در طی سال های اخیر است. فرصت تجارت می تواند دروازه های گمشده مازندران برای رونق اقتصادی و افزایش درآمدزایی مازندرانی ها باشد که این امر در سازمان صنعت و معدن مازندران به جد پیگیری شده است.
پیگیری انجام فاز عملیاتی پهنه اکتشافی به مساحت بیش از ۵۳۰۰ هزار کیلومتر مربع (قریب یک چهارم مساحت استان) با مشارکت شرکت سرمایه‌گذاری غدیر برای نخستین بار در مازندران نیز از اقدامات تاثیرگذاری است که می تواند بارقه های معدنی شدن مازندران را فراهم آورد.
صدور کالاها و خدمات بیش از ۲۰۰۰ میلیون دلار زمینه ای دیگر برای رونق اقتصادی و تجاری در مازندران به شمار می رود، فراهم آوردن زمینه های صادراتی در استان از زمینه های موثر افزایش فروش و نیز ورود ارز به نظام اقتصادی کشور و استان است که همواره مورد توجه جدی قرار داشته است. افزایش ارزش هر تن صادرات از شاخص ۱۹۶ دلار به ۵۱۸ دلار با رشد ۱۶۴ درصدی نسبت به سال ۹۲  در راستای تحقق این پیش زمینه ها بوده است.
صدور مجوز تولید خودروهای برقی ( اتوبوس، میدل باس، سواری، ...) برای اولین بار در کشور با فناوری روز دنیا نیز با حمایت سازمان صنعت و معدن و تجارت مازندران صورت گرفته است.
همچنین راه اندازی اولین کارخانه تولید کاغذ تحریر در کشور، راه‌اندازی اولین کارخانه سیمان کیاسر به عنوان اولین کارخانه سیمان استان پس از پیروزی انقلاب اسلامی، الکترونیکی کردن سامانه معادن (راه‌اندازی سامانه کاداستر جهت ثبت و صدور مجوزهای معدنی از خارج سازمان)، برگزاری مزایده واگذاری معادن بعد از ۱۵ سال در استان مازندران، بروزرسانی شناسنامه بیش از ۲۰۰۰ واحد صنعتی استان، راه اندازی مجدد ۲۰ واحد مهم استان که در سنوات گذشته تعطیل شده و تصویب ۵۵۳۲ مصوبه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید در قالب ۹۴۲ جلسه استانی و شهرستانی از ابتدای دولت تدبیر و امید تا کنون از اقدامات اثرگذار دیگر در این حوزه بوده است.
کاهش عمده در تخلفات مربوط به برداشت‌های غیرمجاز با توجه به افزایش نظارت و کنترل فعالیت حوزه معدن و مکان یابی و پیشگیری ایجاد مجتمع شن و ماسه در پنج نقطه استان، صدور مجوز اکتشاف برای معادن طبقه ۴ و بالاتر مانند سنگ آهن برای نخستین بار در مازندران در حوزه معادن صورت گرفته است.
احیای شرکت نساجی مازندران و تعیین تکلیف مطالبات معوق پرسنل بازنشسته شرکت و ایجاد خط کشتیرانی منظم در دریای خزر و تخصیص یارانه نیز از دیگر اقدامات تاثیرگذار این حوزه بوده است.
به گزارش بیداری اندیشه،امید می رود توجهات به حوزه های صنعتی و معدن مازندران در طی سال آینده افزایش یابد تا ضمن ایجاد اشتغال و رفع دغدغه صنعتی شدن استان، مازندران به قطب رونق اقتصادی کشور تبدیل شود.