۲۱:۰۵ ۱۴۰۲/۶/۲

هلو ، یک میوه خوشمزه با کلی خواص برای سلامتی

هلو ، یک میوه خوشمزه با کلی خواص برای سلامتی

در این مطلب به فواید عادت به خوردن هلو اشاره خواهیم کرد که در این روزهای گرم توصیه می شود.

به گزارش کاسپین24| هلو، یکی از میوه‌های خوشمزه تابستانی است که منبع غنی از فیبرها، ویتامین‌‌ها و املاح محسوب می‌شود. این میوه همچنین سرشار از ترکیبات گیاهی مفید مانند آنتی‌اکسیدان‌هاست که می‌توانند نقش محافظتی در برابر بیماری‌های مختلف داشته‌ باشند.

بهبود عملکرد دستگاه گوارش

خوردن هلو در حفظ سلامت سیستم گوارش بدن موثر است. یک هلو متوسط حدود 2 گرم فیبر حل‌شدنی و حل‌نشدنی دارد. فیبرهای حل‌شدنی برای تغذیه باکتری‌های مفید روده مورد استفاده قرار می گیرند و فیبرهای حل‌نشدنی نیز به عملکرد بهتر روده کمک می‌کنند.

حفظ سلامت قلب

هلو می‌تواند عوامل خطر بیماری‌های قلبی‌عروقی مانند فشار خون بالا و کلسترول خون را کاهش دهد. به‌علاوه، بررسی‌های آزمایشگاهی نشان می‌دهد خوردن هلو می‌تواند اسیدهای صفراوی را آزاد کند که این ترکیبات تحت‌تاثیر کلسترول خون توسط کبد تولید می‌شوند و در نتیجه با دفع این چربی‌ها موجب کاهش کلسترول خواهند شد.

کاهش التهابات بدن

التهابات منشا بروز بسیاری از بیماری‌ها هستند و از همین‌رو خوردن میوه‌هایی مانند هلو به‌دلیل خواص ضدالتهابی در این زمینه مفید است. هلو تولید ترکیباتی به‌نام سیتوکین‌ها را که منشا التهاب هستند کاهش می‌دهد و از طرفی عملکرد هیستامین‌ را که عامل بروز واکنش‌های آلرژیک است نیز سرکوب می‌کند.

محافظت از چشم‌ها

هلو حاوی لوتئین است. این آنتی‌اکسیدان از چشم‌ها محافظت کرده و در حفظ سلامت چشم‌ها موثر است. کاروتنوئیدها نیز دیگر ترکیبات موجود در این میوه هستند که با محافظت از سلول‌های ماکولای چشم از بیماری استحاله‌ای ماکولای چشم مرتبط با افزایش سن جلوگیری می‌کنند.

تقویت سیستم ایمنی بدن

هلو به‌دلیل وجود ویتامینC در تقویت سیستم ایمنی بدن موثر است زیرا هر هلو متوسط می‌تواند حدود 15 درصد نیاز بدن به این ویتامین را تامین کند که ویتامین ضروری برای عملکرد مطلوب سلول‌های ایمنی است. از طرفی، هلو دارای پیش سازهای ویتامین A است که این ویتامین نیز در تشکیل مخاط مجاری تنفسی نقش دارد و در نتیجه سد دفاعی در برابر ورود عوامل بیماری‌زا به جریان خون محسوب می‌شود.

محافظت از پوست

آنتی‌اکسیدان‌ها، ویتامینC و بتاکاروتن سه ریزمغذی مهم و موثر در هلو هستند که در حفظ سلامت پوست نقش دارند زیرا از آسیب‌های پرتوهای فرابنفش محافظت می‌کنند. همچنین، ویتامین C این میوه نیز در تشکیل کلاژن پوست و بهبود الاستیسیته پوست موثر است.

کنترل وزن

مطالعات نشان می‌‌دهد، ترکیبات فعال در هلو خواص ضدالتهابی و ضدچاقی دارند. این ترکیبات می‌تواند قند خون و انسولین را تنظیم کرده و در نتیجه به کنترل وزن کمک می‌کند. البته فیبرها و آب فراوان در این میوه نیز تاثیر بسزایی در کنترل وزن خواهد داشت.

پیشگیری از سرطان

پلی‌فنول‌ها نوعی از آنتی‌اکسیدان‌ها موجود در هلو هستند که مانع از رشد و تکثیر سلول‌های سرطانی به‌خصوص سرطان سینه می‌شوند. براساس مطالعات انجام شده، خوردن مداوم هلو و میوه‌هایی مانند تمشک و زغال‌اخته خطر ابتلا به سرطان سینه را در زنان پس از دوران یائسگی کاهش می‌‌دهد.


منبع : سلامت