۱۷:۲۷ ۱۴۰۲/۱/۲۶

هژمونی رسانه‌ای غرب با چه الگویی می‌خواهد ناآرامی را در خیابان های ایران شکل بدهد؟

هژمونی رسانه‌ای غرب با چه الگویی می‌خواهد ناآرامی را در خیابان های ایران شکل بدهد؟

یک تحلیلگر رسانه می گوید: سناریوی تحریک به تجمع والدین دانش‌آموزان همان الگوی عملیاتی آغاز درگیری‌های سوریه با بکارگیری تاکتیک‌های جدید است.

به گزارش کاسپین24 | موج دوم بدحالی دانش‌آموزان که از نیمه دوم فروردین ماه امسال آغاز شد به سمتی حرکت می‌کند که نشانه‌های جدی استفاده از الگوی ناآرامی‌های سوریه دیده می شود.

بدحالی دانش آموزان از نیمه دوم فروردین سال جاری پس از بازگشایی مدارس در چند نقطه کشور آغاز شد و رسانه های فارسی‌زبان خارجی نیز همانند گذشته در سطح مهندسی پندار و رفتار وارد فضای عملیات روانی شده‌اند، این در حالی است که وزیر بهداشت و درمان گفته است که نشانه جدی از مسمومیت وجود ندارد و عمده بدحالی ها ناشی از استرس است.

سینا قربانی تحلیلگر مسایل رسانه در رابطه با نشانه های موجود در تولیدات محتوایی، رسانه های فارسی‌زبان خارجی با موضوع مسمومیت دانش‌آموزان به باشگاه خبرنگاران جوان،گفت: هژمونی رسانه‌ای غرب الگوی آغاز ناآرامی های سوریه را با کمی تغییرات برای ایران ترسیم کرده است.

او افزود: ناآرامی‌های سوریه در شهر جنوبی درعا در ۶ مارس ۲۰۱۱ با دستگیری چند دانش‌آموز به‌دلیل ترسیم گرافیتی‌های ضددولتی آغاز شد، زمانی که دانش‌آموزان در تخته مدرسه شعار "الشعب یرید إسقاط النظام"(مردم، خواهان سرنگونی نظام) را نوشتند و همین نافرمانی مدنی بهانه‌ای شد تا ماموران برخورد با دانش‌آموزان را آغاز کنند.

این تحلیلگر رسانه ادامه داد: پس از ماجرای شهر درعا سوریه برخی از ریش‌سفیدان و خانواده‌ها شروع به حمایت از دانش‌آموزان کردند و به‌دلیل ضعف نیروهای عمل‌کننده آن زمان و نداشتن تجربه مدیریت بحران نیروهای امنیتی سوریه به تدریج همین مسئله یک موضوع داخلی را با برنامه‌ریزی دشمن به یک شورش مسلحانه و سپس یک جنگ داخلی تمام‌عیار تبدیل کرد.

چرا می‌گوییم الگو سوریه در ایران به طور جدی دیده می‌شود؟

سینا قربانی با اشاره بر اینکه رسانه های ضدایرانی چند روز پیش از آغاز موج دوم بدحالی دانش آموزان، عملیات های روانی خود را با هدف ادراک سازی و تحریک ذهنی-احساسی آغاز کرده بودند، گفت: هدف رسانه های فارسی زبان ایجاد اختلال روانشناختی هیستری است؛ این اختلال در کاربرد روان‌پزشکی حالتی در فرد است که اضطراب را به نشانه‌های بیماری تبدیل می‌کند، به طور مثال فرد بی‌حسی و لمس شدن یک عضو بدن را در پی ترس و استرس احساس می کند در حالی که علت عضوی برای آن وجود ندارد.

قربانی افزود: رسانه‌ها به ویژه شبکه‌های اجتماعی توانایی بسیار زیادی برای ایجاد ترس و اضطراب دارند و اگر کاربران به محتوا‌های رسانه‌های فارسی‌زبان با تفکر انتقادی نگاه کنند، متوجه خواهند شد که حدود ۸۰ درصد محتوا‌های این رسانه‌ها با جهت گیری منفی و تحریک ذهنی و احساسی در بسته بندی‌های جذاب محتوایی منتشر می‌شود.

این تحلیلگر رسانه ادامه داد: نشانه های موجود در محتواهای رسانه ای نشان می دهد که رسانه‌های فارسی زبان خارجی در شبکه های اجتماعی در صدد بازتولید کنش های مشترک و تحریک دانش‌آموزان برای نافرمانی در مدارس هستند، زیرا هدف اتاق عملیاتی حریف این است که در پی نافرمانی ها نیروهای عمل کننده و تصمیم‌گیران را دچار سوگیری شناختی و فلج تحلیلی نمایند.

او گفت: کاربران به این مسئله دقت داشته باشند که رسانه های ضد ایرانی در سطح مهندسی رفتار قصد دارند تا موضوع بدحالی دانش آموزان را به تجمع والدین در حمایت از فرزندان برسانند و با سواستفاده از احساسات خانواده ها و دانش‌آموزان، برنامه‌ریزی های خود را در میان جمعیت عملیاتی نمایند.


منبع : باشگاه خبرنگاران